Nekromanti BaseBollTrä

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
För ett par veckor sedan hade mina spelare ett uppdrag som gick ut på att få en kille att "försvinna"
nu blev det så att en person i gruppen bestämde sig för att nita killen med ett basebollträ men objektet upptäckte anfallet och anfallaren misslyckades...
Nu är det så att mina spelare blev upprörda ja rent sagt bestörta över att man behövde slå mot närstrid-klubba(eller det blev slagsmål då personen i fråga inte behärskade klubba) och MISSLYCKADES... han hade typ 9 i färdigheten eller nåt och fick svårighetsmodifikation för att han använde en besläktad färdighet och missade alltså...

Nu är min fråga:
Var spelarnas kritik befogad?
Deras argument var att det är något naturligt som inte borde behövt färdighets-slag...

Mitt argument var att de kunde försöka göra samma sak i EON med ett svärd(där det var befogat att använda färdigheten svärd,då alla har högt i den misstänker jag) Anledningen till att spelarna protesterade var att uppdraget misslyckades p.g.a denna miss (inte endast)

Tacksam för svar...
//Gunnar

Watashi aku ryuujin desu
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nej, jag tycker inte det. Vem som helst kan svinga ett baseballträ, men knapapst använda det vettigt i någon strid. I vilket fall skulle jag tipsa dina spelar om att inte försöka få folk att "försvinna" med baseballträn, då det finns _mycket_ effektivare metoder....

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
Så bra...
meningen var att slå ner killen så de kunde fälla honom utan att spilla blod...
sen skulle de döda honom på något groteskt sätt...
(Hmmm tur att killen inte spräckte skallen på honom.... =)

//Gunnar

Watashi aku ryuujin desu
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
tycker inte att deras kritik var befogad. Visst så har man ju ett hum om hur man slåss med olika tillhyggen, så jag tycker att du gjorde rätt i att använda färdigheten slagsmål.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
det är ju det som är bra med besläktade färdigheter... ÄR man duktig i ett område så kan man ofta lite om de saker som står nära....

Watashi aku ryuujin desu
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Nu var det inte så att det var en "riktig strid"..
Rollpersonen med baseballträ kom i full fart mot objektet. Detta hade precis öppnat dörren till sin lägenhet och slängde sig in, rollpersonen sprang efter och försökte slå honom med basballträt..
Jag håller inte med om att de borde vara 4t6 pågrund av att han använder färdigheten närstrid-slagsmål.
Objektet borde inte heller ha hunnit reagera under de sekunder som det tog för rollpersonen att springa nerför trappan.
Däremot borde rollpersonen få svårghetsökning pågrund av en stor Stayr-AUG som hänger innanför trenchcoaten..
Upptäcker objektet rollpersonen i tid bör det också vara svårighetsökning för att slå en springande person..

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
Klart jag kanske tog i när jag gav Ob4t6 men ändo så sprang killen nerför en trappa och jagade lilla offret med en steyr-aug hängandes nerför sin om jag inte missminner mig läder rock... (tro mig det är jobbigt att ha något hängande under en läderrock... dessa tenderar att vara småtajta...) Men faktorerna som spelade in enligt mig då jag valde svårigheten:

1. Rörligt mål. han kastade sig in och hann upp på fötter innan anfallaren hann fram och började således springa.
2. Personen(anfallaren) hade otymplig utrustning(om nämnt), tillråga på allt så stormade de bägge (anfallarna var två en som gick på livvakten också) ner vilket fick målets uppmärksamhet.
3. Då personen inte hade någon erfarenhet av klubba så fick vi använda en besläktad färdighet som innebar ett +Ob1t6

ser kanske målet hade hög rör... vem vet...

//Gunnar - SL som börjar bli J*VLIGT trött på vissa av sina vapenfixerade rollpersoner....

(någon som har en lösning... FÖRUTOM att skjuta dem, då om det fortsätter så här så kommer jag att bussa polisen på dem.... hmm inte en dålig idé... jaja kommer någon med en bättre då blir jag glad...)

Watashi aku ryuujin desu
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Svårigheten har jag inget emot, om objektet hinner reagera.
Med tanke på att rollpersonen med baseballträ sprang före den som gick på livvakten så borde inte objektet hinnan reagera..

WHaLe - Som är trött på sina vapenfixerade medspelare..

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
poäng men Ehsan sade att de skrek... han ångrade sig dock men det kan man göra... även i RL...
Life is a bitch and then you merry one...

//Gunnar -- som ska göra något åt sina vapen/våldsfixerade rollpersoner...

Watashi aku ryuujin desu
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: UAR är aldrig fel att använda sig av

UAR = Ultimata Argumentations Redskap: Sådana är aldrig fel att låta spelarna använda i rollspel *ler*...
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
Re: Regel nr 1

jag vet men jag vill även ha nöjda spelare...
annars blir det inte kul
därför undrar jag från folk som läst mina och WHaLes åsikter vad jag borde ha gjort...

//Gunnar

Watashi aku ryuujin desu
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Regel nr 2

Om SL någon gång skulle ha fel se ovanstående regel.

"Soylent Green is people!"
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Regel nr 1

det är SL som bestämmer svårigheten juh.. så jag hade nog förenklat slaget till ob2t6... sedan om man kollar lite på elaka filmer ser man att gubben med baseballträt ofta står och siktar lite på gubben som ligger ner på asfalten och håller upp handen i en skyddande gest... därför blir gärna slaget bara ob1t6... sedan när man träffat med ett par slag så är ju gubben som ligger ner ganska lealös, och då skulle jag sänka svårigheten ännu mer, kanske till ob0t6 eller nått. alla kan ju faktiskt döda en annan med ett baseballträ (av aluminium med blykärna - ett vapen som min spelgrupp själva tänkt ut just för dessa stunder /images/icons/smile.gif)

fast det kanske är lite svårt att komma ihåg när man är full av adrenalin (sl och spelaren är altså fyllda av adrenalin.. om det inte är ett tråkigt äventyr då).. själv hade jag nog inte kommit ihåg det.. =o)

Smaffy är jag. blä.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Det enda felet jag tycker du gjorde är att man mislyckas med uppdraget bara för att man missar ett färdighetsslag. Det kanske blir mycket svårare, det kanske gör att man får mer fiender, det kanske gör att man måste åka till Tibet, men det bör oftast finnas en chans att reparera något man sumpat på grund av ett färdighetsslag.

Snow
Dead, but still walking around
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
//Gunnar -- som ska göra något åt sina vapen/våldsfixerade rollpersoner...


Köpa Offensiv? ,-)

-Marco Behrmann
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: UAR är aldrig fel att använda sig av

Jo, så sett !!/images/icons/smile.gif
Det ser onekligen lite coolt att komma med ett redskap av det slagen. Men så mycket mer är det nog inte. Fast om man överaskar personen i fråga och får en bra träff så är det helt ok.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Japp, håller helt med dig !!! Fast om spelarna blir lute sura är ju en annan sak.... Fast det brukar de alltid bli, minst en gång under varie möte...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
Det var inte bara...
men det skulle GARANTERAT ha lyckats ifall slaget skulle ha lyckats om de inte skulle ha klantat till det ordentligt...
vilket de dock gjorde men det är en annan sak...
det löste sig till slut...

//Gunnar

Watashi aku ryuujin desu
 
Top