Nekromanti Baschanser

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Mitt namnlösa rollspelsprojekt har legat på is ett tag, men jag tänkte börja fippla litet igen. Ja, "fippla" var det bästa ord jag kom på... /images/icons/blush.gif

Det handlar om baschanser till grundfärdigheter idag. /images/icons/clever.gif

Så här har jag tänkt

Det finns ett antal grundegenskaper som styrka, smidighet, karisma och liknande (har inte bestämt något exakt ännu). Antingen slår man fram dem eller så har man ett antal poäng att sätta ut (det har jag inte heller bestämt helt).

Till varje egenskap hör ett antal grundfärdigheter, som har ett genomsnittligt värde motsvarande halva egenskapens värde (avrundat uppåt). Det var förmodligen en halvt obegriplig mening, så här är ett exempel: Om du har 11 i styrka så har du från början 6 i alla styrkebaserade grundfärdigheter, som du sedan kan flytta om som du vill - dvs höja en egenskap och sänka en annan tills du är nöjd. Du kan inte höja färdigheten över egenskapen.

Kommentarer?

Jag kom på det här alldeles nyss, så det är långt ifrån speltestat /images/icons/baby.gif Verkar det finnas några särskilda komplikationer? Jag ville göra något som är enkelt, men samtidigt mer flexibelt än att ha samma baschans i allt.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Jag tycker det kan bli lite knepigt när värdet för en grundegenskap är högre än värdet för en färdighet. Då är det lättare att lyckas om man inte har något färdighetsvärde och alltså använder bara grundegenskapen än om man bara har lägsta möjliga färdighetsvärde. OM man nu använder bara grundegenskapen någon gång men om man nu inte gör det vad använder man då för värde när man försöker göra något för första gången? Problemet uppstår givetvis inte om man t.ex. lägger ihop ett egenskapsvärde och ett grundegenskapsvärde.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"Jag tycker det kan bli lite knepigt när värdet för en grundegenskap är högre än värdet för en färdighet. Då är det lättare att lyckas om man inte har något färdighetsvärde"

Färdigheter man inte har något värde i kan man naturligtvis inte använda. Den är ju hela vitsen med färdighetsvärden...

Om man till exempel inte kan simma (en styrke-färdighet), så kan man helt enkelt inte simma. Det spelar ingen roll om man försöker slå på styrka i stället, man simmar inte i alla fall. Däremot kan man förstås använda styrkan till att hålla i sig i något tills man blir räddad från drunkning, men det är inte en färdighet.

Så vad exakt är det som är knepigt?

"vad använder man då för värde när man försöker göra något för första gången?"

Man använder definitivt inte en hel grundegenskap för att göra något man har noll poäng i... Möjligen en fjärdedel (dvs 3 ifall man har 12 i lämplig egenskap), men jag har inte ens kommit i närheten av träning/undervisning i planeringen ännu :gremwink:

Det är alltså saker man aldrig gjort någonsin i hela sitt liv. Men nu talar vi som sagt om grundfärdigheter, som står tryckta direkt på rollformuläret, och som det förutsätts att man åtminstone kommit i närheten av. Hoppa och klättra brukar man lära sig innan man börjar skolan. Annars kan man som sagt sänka "hoppa" och höja "simma" om man hellre vill det.

Dessutom, som sagt, så gäller det här baschansen, inte det totala värdet. I gamla DoD brukar baschanserna vara mellan 2 och 4, om jag inte minns fel.

"Problemet uppstår givetvis inte om man t.ex. lägger ihop ett egenskapsvärde och ett grundegenskapsvärde."

Jag förstår inte riktigt vad skillnaden skulle bli... Förklara gärna. Jag känner mig småkorkad.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
"Jag tycker det kan bli lite knepigt när värdet för en grundegenskap är högre än värdet för en färdighet. Då är det lättare att lyckas om man inte har något färdighetsvärde"Färdigheter man inte har något värde i kan man naturligtvis inte använda. Den är ju hela vitsen med färdighetsvärden...Om man till exempel inte kan simma (en styrke-färdighet), så kan man helt enkelt inte simma. Det spelar ingen roll om man försöker slå på styrka i stället, man simmar inte i alla fall. Däremot kan man förstås använda styrkan till att hålla i sig i något tills man blir räddad från drunkning, men det är inte en färdighet.Så vad exakt är det som är knepigt?Tja, man kan ju t.ex springa även om man inte tränat på det men färdigheten borde väl finnas för t.ex. idrottsmän/-kvinnor? Därför blir det lite knepigt, tycker jag.Man använder definitivt inte en hel grundegenskap för att göra något man har noll poäng i... Möjligen en fjärdedel (dvs 3 ifall man har 12 i lämplig egenskap)Kanske vore det enklare att använda egenskapsvärdet rakt av om man är otränad och sedan lägga till skicklighet om man är tränad i stället för att behöva dividera en egenskap varje gång man gör något som man inte gjort förr. Varje beräkning som försvinner destu bättre enligt mig.Dessutom, som sagt, så gäller det här baschansen, inte det totala värdet. I gamla DoD brukar baschanserna vara mellan 2 och 4, om jag inte minns fel.Jag tycker det är lite bökigt att ha t.ex. 12 i smi och sedan räkna om det till en baschans som används när man gör saker som man är otränad på, varför inte helt enkelt ha ett egenskapsvärde som varierar mellan två och fyra på en gång om det är det enda vä'rdet som man använder?"Problemet uppstår givetvis inte om man t.ex. lägger ihop ett egenskapsvärde och ett grundegenskapsvärde."Jag förstår inte riktigt vad skillnaden skulle bli... Förklara gärna. Jag känner mig småkorkad. Jo om man lägger skickligheten ovanpå egenskapsvärdet får man aldrig högre i "chans att lyckas när man är otränad" än i "chans att lyckas när man bara tränat lite" eftersom det sistnämnda kommer att vara det första fallet plus minst ett.Däremot om man räknar om det höga egenskapsvärdet till ett lägre som används när man skall göra något behöver inte problemet heller uppstå men då blir väl det ursprungliga egenskapsvärdet rätt onödigt?Det som jag tycker blir ett problem är om man har en viss styrkechans att lyfta en sak om man är otränad som är t.ex. två och sedan skaffar sig lyfta-tunga-saker-färdigheten och den börjar på ett, då sjunker ju plötsligt chansen att lyckas lyfta tunga saker.Dessutom kan man fundera på hur många färdigheter som faktiskt är grundfärdigheter i den mån att alla har lärt sig dem. Klättra kanske inte behöver vara det? Alternativt om det inte borde variera väldigt mycket beroende på rollperson.Med reservation för missförstånd...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Woot, inga radbrytningar! o_O

"Tja, man kan ju t.ex springa även om man inte tränat på det men färdigheten borde väl finnas för t.ex. idrottsmän/-kvinnor?"

Jag tänkte väl mer att en löpare skulle ha högre Förflyttning än en soffpotatis, har inte alls funderat på någon särskild färdighet för att springa... Kanske borde man ha det, men på vilket sätt skulle den skilja sig från att ha hög förflyttning?

"Kanske vore det enklare att använda egenskapsvärdet rakt av om man är otränad och sedan lägga till skicklighet om man är tränad i stället för att behöva dividera en egenskap varje gång man gör något som man inte gjort förr. Varje beräkning som försvinner destu bättre enligt mig."

Jag måste erkänna att du har en poäng där :gremsmile: Men det löser fortfarande inte problemet med till exempel simning. Man *kan* inte simma på bara styrka om man inte lärt sig tekniken, det spelar liksom ingen roll hur man slår. Ska man i så fall ange i varje färdighetsbeskrivning om den går att använda med grundegenskapen, eller har olika kategorier av färdigheter?

"varför inte helt enkelt ha ett egenskapsvärde som varierar mellan två och fyra på en gång om det är det enda vä'rdet som man använder?"

Du kanske har en poäng till ;)

"om man lägger skickligheten ovanpå egenskapsvärdet får man aldrig högre i "chans att lyckas när man är otränad" än i "chans att lyckas när man bara tränat lite" eftersom det sistnämnda kommer att vara det första fallet plus minst ett."

Det är sant...

"Dessutom kan man fundera på hur många färdigheter som faktiskt är grundfärdigheter i den mån att alla har lärt sig dem."

Självklart kan man det. Jag har ingen aning om vilka som skulle vara grundfärdigheter, för jag har inte kommit så långt :gremsmile: Däremot är jag nästan säker på att de varierar med kulturen. Folk från bergiga områden har antagligen Klättra, medan folk som bor på små platta öar i en sjö kanske inte har det.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Jag tänkte väl mer att en löpare skulle ha högre Förflyttning än en soffpotatis, har inte alls funderat på någon särskild färdighet för att springa... Kanske borde man ha det, men på vilket sätt skulle den skilja sig från att ha hög förflyttning?En variant är ju att ha en hastighet som kommer av styrka och motorik (t.ex.) som man kan förflytta sig med. Har man sedan tränat kortdistanslöpning kan man t.ex. accelerera snabbare än den otränade löparen och har man tränat långdistanslöpning bör man vara duktigare på att använda sin uthållighet på ett optimalt sätt.Det beror ju lite på vilken angreppsvinkel man vill ha. man kan ju låta den tränade löparen ha högre motorik och styrka (men det går ju att uppnå på andra sätt också) och en högre uthållighet på långdistanslöparen men jag tror att det till en hel del är skicklighet att använda sin kropps resurser som avgör och då känns det bättre med en färdighet?Men det löser fortfarande inte problemet med till exempel simning. Man *kan* inte simma på bara styrka om man inte lärt sig tekniken, det spelar liksom ingen roll hur man slår. Man skulle kunna ha ett antal färdigheter som har en märkning som betyder att man inte kan använda dem om man inte har minst en nivå i dem.Däremot är jag nästan säker på att de varierar med kulturen.Och antagligen ganska mycket inom kulturen också, det är nog ganska få färdigheter som är tillämpliga till och med i en kultur, hemspråk t.ex. borde dock vara en sådan och någon seder & bruk/etikettsfärdighet och något mer...Givetvis beror det på hur små grupper man menar med "kultur" /images/icons/laugh.gif
 
Top