Nekromanti Baschanser i Eon

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Eftersom att det utvecklades en ganska lång diskussion om grundchanser i en annan tråd väljer jag nu att öppna en ny tråd som är lite mer on-topic. Här är vad jag postulerar:

Att använd baschans 5 (eller 6) istället för en formel är faktiskt en ganska bra grej. Inte för att det skulle vara speciellt svårt att beräkna dessa sex formler som de baseras på.

Anledningen är främst att skillnaden i kostnad för att öka dessa är extremt liten för stegen 5-6, och 6-7.

Dessutom är det inte speciellt stor skillnad på hur bra dessa låga steg är då man skall slå sina färdighetsslag.

I Neotech 2 är det faktiskt så att de färdigheter som har baschans sätt till fem (5).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag skulle i vart fall vilja se attributen på något vis knöts till färdigheterna -- gärna även de färdigheter som idag inte har någon grundchans. Har jag Psyke 17 borde jag ha lättare att lära mig historia än min kompis med Psyke 4, även om båda börjar på noll.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Kanske bara blir krångligare men. . .

sätt alla färdigheter som har baschans till 6 (bra siffra eftersom T6 används i spelet).

Sedan kan den modifieras med +1 eller -1. Om du har 13+ i den egenskap som färdigheten är baserad på så för du +1 i baschansen om egenskapen är -8 så för baschansen -1.

Det förutsätter att alla färdigheter baseras på 1 egenskap. Bra eller dåligt?
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Jag men då kanske man borde satsa på att göra förbättringsslagen enklare istället. Eller hur? Så min poäng är fortfarande valid...
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jo men min poäng var inte att det var svårt att beräkna utan att det inte spelade någon större chans om det var 5,6 eller 7...
Jag förstod det men jag försökte skapa en enklare beräkning (än (Egenskap+Egenskap)/4) för att egenskaperna skulle få ett avtryck i färdigheternas baschanser.

Men att överhuvudtaget diskutera utvecklandet av det nya regelsystemet till Eon via forumet kanske inte är helt lyckat. Krävs en del eftertanke antar (och hoppas) jag.

Men som husregel, att sätta baschanser till 6, tycker jag låter perfekt. Inga beräkningar alls! Toppen!
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Jag tycker (rent subjektivt baserat på egen spelerfarenhet) att det är tråkigare när grundchanserna har ett fixt värde i Neotech än då de är grundegenskapsbaserade i Eon.

Det leder också till en viss självselektion som jag tycker är rimlig och som känns trovärdig vad gäller yrken.

Håller för övrigt inte med om att skillnaden är så liten för de olika stegen på så låga färdigheter, det beror på hur svåra handlingar man försöker sig på. T.ex. så ökar chansen att lyckas med ob2t6 från ungefär 30% vid FV5 till ungefär 56% vid FV7. (Med reservation för mindre mätfel.)

Dessutom påverkar grundchanserna indirekt kostnaden även för färdigheter man vill ha högre FV på.

En sådan förändring är ingen "dealbreaker" men som jag ser det helt klart en försämring och i viss mån "fördumning" av spelet.

/Bjorn
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I like. Kör på det. Bry dig inte om de traditionella gnällspikarna som vill ha en formel. :gremwink:
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Du får ju den effekten "inbyggd" genom att ha en variabel grundchans. Givet samma mängd investerade resurser (färdighetspoäng eller förbättringsslag) kommer den med högre baschans hela tiden ha ett försprång, även om det ju minskar i absoluta tal vad gäller FV pga den ökande kostnaden. (I alla fall i snitt, turen på förbättringsslagen har ju också betydelse.)

Det blir lite grann som att ha ett generöst grundavdrag i skattesystemet, man får en inbyggd progresivitet utan att man egentligen behöver hantera det separat.

/Bjorn
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vi har ofta haft karaktärer med upp till 18 i grundegenskaper, och med tanke på hur tajt det kan vara att köpa sina färdigheter ibland behöver man alla poäng man kan få!

Dessutom, i scenariot att man ex. hittar ett nytt vapen och tvignas använda en ny färdighet så är ens baschans i (STY+RÖR)/2 ofta 7 eller 8 - klart bättre att slå mot än 5, även om det är risky i vilket fall.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Ren principiellt har jag ingenting emot fasta grundchanser. Dock bör man se till på att de med höga respektive låga grundegenskaper får någon annan form av fördel/nackdel eftersom de blir av med sina ökade/minskade grundchanser.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Sedan det infördes små rutor på rollformuläret där man skriver i grundchanserna för PP, RP och så vidare finns det inte längre någon som helst förvirring kring detta. Jag gjorde roller igår med tre som aldrig tidigare spelat rollspel och de verkade lite nöjda med att räkna ut och fylla i grundchanser eftersom de förstod direkt och inte behövde hjälp som med allt annat. För övrigt verkade de ha mycket lättare att få känsla för rollskapandet än reglerna i övrigt trots att de i vissa fall tyckte det där med tiosidiga tärningar var något ytterst exotiskt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag föredrar starkt som det är nu; variabel grundchans. Det sätter mer färg på karaktärerna, vilket är fruktansvärt viktigt, och det gör trots allt att en karaktär med bra attribut får en hel del poäng över till annat.

Neotech 2:s approach känns statisk och tråkig i jämförelse.

- Ymir, tycker
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Jag håller helt med dig där, variabel grundchans ska vara kvar!
Skulle även i kommande utgåva av Eon se grund attributrena spelar en liten roll när man slår för att öka färdighetsvärde.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså snälla att räkna ut grundchanser är varken drygt, svårt eller tar lång tid.

Plusen uppväger minusen väldigt många gånger.

Att olika attribut ger olika grundchans är för mig en självklarhet. Det ger karaktärsdjup och en riktig chans att lyckas med grundläggande saker om man har anlag för det.
Som tidigare sagt, någon med högt i attribut borde kunna snappa upp mer saker fortare än någon med låga.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Jag håller också med Ymir. Fast egentligen var mitt syfte mest diskutera förenklingar. Andys förslag med 6 är kanske tänkbart i så fall.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Om mellanstadieelever kan räkna ut det på väldigt kort tid och utan problem så varför förenkla det?
Den variabla grundchansen är grymmt överlägsen den statiska.
Lägg in en vettig regler för sänkning av attribut istället.
Liksom en krigare som tränat upp sin rörlighet till 14 borde ha lättare att plocka upp ett vapen han aldrig använt och träffa den klumpige tölpen med 8 i rörlighet.

Dessutom finns ju det små rutor man kan fylla i grundchanser i formulären till Eon3, så räkningen behöver man bara göra en gång.

/Poseur tycker att höga attribut bör ge något plus.
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Andy, det som diskuteras är regelvarianter, generellt, och för och nackdelar. Än så länge så har den ingenting att göra med ett eventuellt kommande regelverk, även om goda ideer är alltid välkomna.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Det blir det inte -- eller i alla fall ytterst lite när vi talar om högre färdighetschanser. Som regel får man nästan alltid baschans 5,6 eller 7. Det ger 1 eller 2 enheters skillnad från baschans 5. Vid höga nivåer ger detta ytterst marginell fördel eftersom för att komma upp på nivå 18 (som exempel) krävs 29-31 enheter (för en färdighet med baschans).
 
Top