Nekromanti Bas?

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Jag har som ny spelare av DoD6 (med D6E) fastnat på en liten punkt, nämligen färdigheters bas.

Min fråga är således, får man något basvärde (liknande BC i tidigare versioner) i färdigheterna från början? Jag kan inte hitta något om det, eller så tolkar jag RM:s texter på ett felaktigt sätt. Men att bara kunna sätta ut ca 50-60 FP på ca 15 färdigheter ger onormalt låga värden hos en rollfigur - är jag bara van vid DoD4/5 eller hur ska man göra?
 

Trollfager

Veteran
Joined
12 Oct 2001
Messages
5
Location
Beckomberga, Stockholm
Det finns ingen BC i 6:an. Tanken är att spelledaren ska använda sig mer flitigt av grundegenskapslag om man t.ex. ska hoppa eller så.

Basen i 6:an grundar sig på färdighetens grundegenskap, ibland finns det två. Som exempel tar vi Zoologi vars bas grundar sig på INT. Basen visar hur högt färdighetsvärde rollpersonen kan få i färdigheten. Har du 14 i INT kan du inte få högre FV än 14 i INT-baserade färdigheter.

Det är sant att man har lägre färdighetsvärden än tidigare versioner och det är ganska kostsamt att höja färdigheter. Men så ska det alltså vara.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jag har också fått för mig att bas chansen är borttagen, med ett undantag, Slagsmål, där man fick sty+smi/6 eller något sådant. Och ja, färdighetsvärdena är lägre, mycket lägre än i tidigare varianter, men ju mer jag tänker på det ju mer uppskattar jag det, för när en rp börjar bli veteran här kanske han har hellan 15 och 20 i färdighetsvärdena, om ens så högt, jämför det med gamla varianter där 20-25 och uppåt var vanligt i flera färdigheter när man spelat tillräckligt, här kan till och med veteranerna misslyckas..! Vilket jag gillar!!
 

Harablos

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
61
Location
Kristianstad
Om du tycker att rollpersonerna är för dåliga från början så kan du helt enkelt låta dina vänner göra dem som utövare, ge dem 640 ÄP så vipps är dom mer jämlika D&D 91:an.
Så gör vi.. Visserligen hoppade vi på Vildhjarta direkt för många av våra spelare skulle rycka in i lumpen eller börja plugga.
 
Top