Nekromanti Barnboks illustratör

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ska inte en Saga vara för nöjets skull? det ska väl vara sagostunden som ska vara barnens fria tid där det inte ska behöva vara genomsyrat av pedagogik, lite pedagogik är ok men det är ingen förskolebok jag ska illustrera (omg! I hope not!) utan en saga.
Tyvärr är det så att de flesta barnböcker har något att "ge" - de är lärande, moraliska osv.
Visst, nu finns det säkerligen barnböcker där författaren inte haft något annat än en kul berättelse i åtanke, men även i en sådan "kul" berättelse kommer det att finnas budskap, sensmoral och dylika - i princip varken man vill det eller inte så dyker de upp. Alla berättelser, oavsett ålder, har ofta ett eller flera budskap.

... Boken du ska illustrera är möjligen inte alls menad för att vara varken ditten eller datten, och om bilderna skulle vara särskilt pedagogiska så hade nog din uppdragsgivare sagt det. Tony har dock en poäng ändå, beroende på hur du vill att barnen ska se dina bilder etc.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Som sagt var, hade Tony uttryckt sig på ett annat sätt hade jag troligen inte alls reagerat så starkt som jag gjorde. Det var fel av mig. Det finns givetvis en poäng i vad han säger, men så finns det också en motpoäng om man faktiskt kollar på vad som produceras och vad som läses av åldersgruppen. Men som sagt var, jag har bara praktisk erfarenhet av det ingen akademisk.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jag ber om ursäkt om jag har förolämpat någon, jag har uppenbarligen uttryckt mig klumpigt och otrevligt.

Ursäkta.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Som sagt var, jag överreagerade lite och blev offensiv och defensiv på samma gång. Det är lika mycket mitt fel. Jag skyller (en del) på sjukdomen som är på väg ur min kropp.

"Det är inte du, det är jag..."
 

Sollyx_UBBT

Veteran
Joined
21 Jul 2007
Messages
62
Location
Göteborg
be inte om ursäkt. du startade en diskution vilket är bra. Även om jag inte gillar olika saker så är det precis som krank sa, bra riktlinjer. destu fler som vill ha boken destu bättre.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
solvebring said:
Tyvärr är det så att de flesta barnböcker har något att "ge" - de är lärande, moraliska osv.
Finns det böcker eller berättelser öht som inte förmedlar någon form av information eller värdering? Jag är skeptisk =)
 

Sollyx_UBBT

Veteran
Joined
21 Jul 2007
Messages
62
Location
Göteborg
själfallet menar jag inte att det ska vara nån hjärndöd brats saga! jag menar bara att den inte behöver spy ut pedagogik utan ge info på ett subtilt sätt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Tyvärr är det så att de flesta barnböcker har något att "ge" - de är lärande, moraliska osv.
Finns det böcker eller berättelser öht som inte förmedlar någon form av information eller värdering? Jag är skeptisk =)
solvebring said:
men även i en sådan "kul" berättelse kommer det att finnas budskap, sensmoral och dylika - i princip varken man vill det eller inte så dyker de upp. Alla berättelser, oavsett ålder, har ofta ett eller flera budskap.
:gremsmile:
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
krank said:
Jag håller inte med Tony i hans första svar, men som sagt - hans andra är grundat i forskningen.
Det är det första också, även om det kanske inte framgår.
 

Sollyx_UBBT

Veteran
Joined
21 Jul 2007
Messages
62
Location
Göteborg
Nu har det visat sig att denna arbetsgivare är en fraud!

fick ett mail med länk till en artikel om honom så well life is a bitch men jag har fortfarande banan flugan kvar
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ehm... Psycho?!

Alltså, VARFÖR utger man sig för att vara barnboksförfattare som vill ha illustrationer om man inte är det?!? ... Liksom, vad tjänar man på det, vad är meningen? :gremcrazy:

Jävligt synd, Sollyx. Hade varit fetnajs om du kommit gång som illustratör. May the Force be with you!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Sollyx said:
Nu har det visat sig att denna arbetsgivare är en fraud!
<div>
</div> <div>Meh?! Vilket stolpskott. :gremmad: </div>
 

Sollyx_UBBT

Veteran
Joined
21 Jul 2007
Messages
62
Location
Göteborg
ja han är mer sådan att han tänker göra boken men med mig som delägare och jag ska ta smällen då han sticker med pengarna.

men jag har ändå kommit igång har en annan som vill att jag illustrerar hans bananfluga
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Sollyx said:
ja han är mer sådan att han tänker göra boken men med mig som delägare och jag ska ta smällen då han sticker med pengarna.

men jag har ändå kommit igång har en annan som vill att jag illustrerar hans bananfluga
Okej. Fuckad snubbe. Synd och skam!
 

Sollyx_UBBT

Veteran
Joined
21 Jul 2007
Messages
62
Location
Göteborg
jag kan länka till artikeln. men då jag inte har helt konkreta bevis så vet jag inte om det är lagligt så att jag inte blir anmäld för förtal att ge ut namnet men mailet ger ut namnet och teckniskt sätt är det inte jag då.... *kryphål*

http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5762903

och här är mailet jag fick men skriver inte vem avsändaren är.

Tipps från en vän.

Artikel om Ove Ingvar Törnemar
Nordenshembygd bla
Dömd för ett antal bedrägerier på bla Blocket
och massor av varningar finns på internet
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Du säger ju egentligen inte "den här killen planerade ett bedrägeri mot mig". Du säger "jag skulle göra en barnbok med den här killen, men fick kalla fötter när jag såg det här". Det senare är inte förtal på något vis, utan bara en ärlig beskrivning av vad som hänt. Bra, i alla fall, att du lägger upp det här, så kan det blir lättare för folk att hitta info om de googlar honom.
 
Top