Nekromanti Barnboks illustratör

Sollyx_UBBT

Veteran
Joined
21 Jul 2007
Messages
62
Location
Göteborg
japp jag har nu blivit barnboks Illustratör.
min första arbetsgivare ville ha en mjukare stil som elsa eskov (eller vad sjutton hon hette) och det här va vad jag fick fram vill höra vad ni andra tycker.
skit nu i att den inte e skuggad och sådant trams nu vill jag veta vad ni tycker om själva stilen. skulle det passa till barnbok? för simpel? kom med förslag.

min andra arbetsgivare vill att jag uträttar miraklet att få en bananfluga att se gullig ut... behöver jag verkligen säga hjälp? men kommer att posta även den bilden här för att få feedback
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,617
Location
Rissne
Jag gillar vecken i kläderna och så, det ser riktigt snyggt ut. Det jag kanske skulle ändra på är framför allt lite olika vridmoment och förkortningar. Att döma av bystskugga och klänning är hon vänd lite åt sidan, men det syns inte i axlarna; det ser ut som att hennes vänsteraxel sticker ut på ett konstigt sätt. Vrider man på kroppen syns mindre av axeln...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag tycker det är skynd att man för barn väljer att måla kvinnor/flickor fullkomligt passiva, med ännu mer passiviserande kläder och med skitklara budskap om att flickor ska vara attraktiva och feminina.
 

Sollyx_UBBT

Veteran
Joined
21 Jul 2007
Messages
62
Location
Göteborg
Krank: håller helt med dig där.

w176: ja nu är det bara så jag har tecknat henne, just den här bilden ska inte användas till barnböckerna utan det va bara jag som försöker få fram just den teckningsstil som klienten är ute efter.
jag vet inte ens vad det är för någon saga än. det kan vara vad som hälst sagan kan handla om.
men jag håller med dig men har själv svårt för att teckna annat än yber femenina kvinnor då det är så jag önskar att jag va.

dubbelmoral jag vet.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
På frågan om den funkar? Det beror alldeles på åldersgrupp. Jag skulle gissa att barn under 10 kommer att ha problem med stilen och barn över 13-14 kommer att ha problem med färgvalet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Helt okej - snygg - bild, men inte Beskow för fem öre, om jag nu får vara så ärlig och elak. Fast det vore ju mer elakt att ge falsk kritik. Det här ger mig vibbar av något serieaktigt, lite simplare modernare stil. Det finns för mig en aningen mangaton i det också.

Vad gäller Beskow handlar det mycket om ton och färg. Hennes ton är det jag brukar kalla för "bauersk" - "nordiska färger". Henne figurer kan ibland ha väldigt färggranna kläder, men de antar alltid en aningen mattare ton, än ljus och glansig. Hennes bakgrunder är tunga och går i grönt, brunt osv - naturnära färger.

Beskow är gammaldags saga och det är genomgående för hennes bilder. Dessutom är hennes verk gjorda i akvarell så jag får svårt med att jämföra din onyanserade och oskuggade bild med något i hennes stil. Med andra ord tycker jag att du gjort en helt okej barnboksillustration, men som tyvärr är allt annat än "beskowsk" - gammaldags.

Jag skulle testa att försöka lägga till just skuggor nyanser - och varför inte just köra med en ganska så levande blending så att man får lite pensellänsla i det hela?

Och googla Beskow för all del, om inte bara för att njuta. Kolla dessutom Bauer och varför inte Bergting som också, speciellt i sina akvareller, kan vara just väldigt mycket sagolik. Hans illustrationer (akvarellerna och en del av det digitala) till Alvin Eldpojken passar särskilt bra.

Jag vill förövrigt tillägga att det är asakul att du fått ett sådant jobb - stort grattis och lycka till! =)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Tony.M.Meijer said:
På frågan om den funkar? [...] Jag skulle gissa att barn under 10 kommer att ha problem med stilen
Här håller jag inte med Tony. Alls.
 

Sollyx_UBBT

Veteran
Joined
21 Jul 2007
Messages
62
Location
Göteborg
först och främst Tack^^
och sen ja jag vet att det inte e exatkt Elsa (vad efternamnet nu va) då det inte ska vara en helt ripoff det ska självfallet ha min egen prägel då kunden bara sa något i stil med elsa eller andra barnböcker. och färgläggningen är för skarp det håller jag nog med om har även färglakt den med promarkers jag väntar på svar från kunden vilken färgläggningsstil han föredrar och även om han vill ha ändringar i självaa stilen. då jagh avskyr Elsas ögon (har gjort sedan jag va barn) så ville jag göra mer levande ögon. och jag vet inte själv vilken åldersgrupp boken är till för men antar att från 10 och ner. och då jag inte har akvareller hemma så kan jag inte använda det och jag kan inte häller använda mig själv som barn som hjälp då jag va kräsen som *** när det kom till bilder jag hatade alfons, spöket laban m.m disney ok my litle pony ok pippi långstrump, emil m.m i böcker och film BIG NO! så...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Bilden liknar lite Disney-stuket, så om det är okej tror jag helt klart bilden kan fungera.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Ok, mellan tio och sju år så utvecklas det spatio-visuella sinnet (kalibreras är väl kanske egentligen rätt ord) runt detaljer, så om du vill skapa intressanta bilder för den målgruppen bör du ha områden med mycket detaljer och områden utan.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Brukar du umgås med mycket barn? Just liknande illustrationer som ovan är inte särskilt ovanlig i den åldern så kanske släppa det akademiska tänket Tony? :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,617
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Just liknande illustrationer som ovan är inte särskilt ovanlig i den åldern så kanske släppa det akademiska tänket Tony?
Fast... Att det är så nu behöver väl inte betyda att det nödvändigtvis är "bäst" att göra så? Det är ett jättekonstigt sätt att tänka.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Vi pratar om två olika saker, det ett barn avbildar behöver nödvändigtvis inte vara vad som tilltalar det (primär-exemplet är barn från krigszoner som ritar krig).

Men om vi nu måste diskutera saken så är den här bilden gjord av en sjuårig koreansk flicka. Lägg märke till att kropparna är vridna olika (visa kroppsdelar är vridna framåt, vissa åt sidan), vissa kroppsdelar är större än vad de "bör" vara. Det är ett par exempel på att det barnet fokuserar på detaljer istället för helheten. Här är ett annat exempel av en nio-åring.

Med det sagt så pratar vi såklart om individer som utvecklas individuellt och du kommer att kunna hitta enskilda individer som utvecklas fullkomligt annorlunda, det finns dock generella mönster.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
krank said:
Fast... Att det är så <span style="font-style: italic;">nu</span> behöver väl inte betyda att det nödvändigtvis är "bäst" att göra så? Det är ett jättekonstigt sätt att tänka.
Jag utgår inte från "vad som är bäst att göra" - jag utgår från "vad kunde troligen vill ha". Kunden är väldigt sällan ute efter att skapa nya mönster, utan vill ha gamla beprövade saker. Disney-stilen är det. Sedan kan man säga att det är fel, men det är något helt annat.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Öh, va? Vaddå skapar? Ja, du verkar onekligen tala om något annat om du är ute efter hur barn skapar saker. Det gör inte jag. Jag talade utifrån vad barn uppskattar när de läser i den åldern här i Sverige.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,617
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Jag utgår inte från "vad som är bäst att göra" - jag utgår från "vad kunde troligen vill ha". Kunden är väldigt sällan ute efter att skapa nya mönster, utan vill ha gamla beprövade saker. Disney-stilen är det. Sedan kan man säga att det är fel, men det är något helt annat.
Och du tror att det nödvändigtvis skiljer sig från det Tony snackar om? Det han påpekade ju är ju vad som stimulerar barn i den åldern, dvs vad i existerande bildmaterial barnen fascineras av och lägger mest uppmärksamhet vid. Jag förstår inte riktigt motsättningen.

Sen tycker jag att du förenklar ganska rejält när du säger att kunden antagligen vill ha Disney. Som Sollyx skrev så är "barnboksstil" väldigt brett. Det finns ingen som helst anledning att sortera bort Tonys förslag bara för att det råkar finnas forskning bakom det.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Därför skrev jag "troligen" och inte utelämnade det.

Men visst,jag erkänner att jag blev lite "pissed off" på Tonys dryga första svar ("Ja, det där kanske passar någon enstaka unge i en målgrupp på en halvmånad" typ), så att jag överkompenserade åt andra hållet.

Givetvis finns det olika målgrupper, givetvis finns det olika måldesign man kan ta med tecknandet, givetvis kan arbetsgivaren vilja ha något annat (även om jag inte tror det på det sista). Vi tycker här - och jag TYCKER Tony är ute och cyklar med ögonbindeln på vischan utan karta nu. Men det är min personliga åsikt som sagt var - det är okej att inte hålla med. :gremsmile:

Edit: Kan ta och be Tony om ursäkt om han tog illa vid sig. Det var förstås inte meningen.
 

Sollyx_UBBT

Veteran
Joined
21 Jul 2007
Messages
62
Location
Göteborg
Tony: visst det kanske stämmer med allt det du skrev men som jag skrev i nått av de ovanstående inläggen, jag själv var jätte kräsen som barn när det kom till teckningar (hell! jag gillade inte ens Elsas på grund av att hennes ögon inte va fina nog) och så va jag från början. och detta är faktiskt ett uttalande från den som känt mig längst. nämligen min mamma. =3


så ja akademiskt så kanske du har rätt men jag håller med Endy lite.

Ska inte en Saga vara för nöjets skull? det ska väl vara sagostunden som ska vara barnens fria tid där det inte ska behöva vara genomsyrat av pedagogik, lite pedagogik är ok men det är ingen förskolebok jag ska illustrera (omg! I hope not!) utan en saga.

och vill tillägga en sak. Jag som illustratör ska vara stolt över mitt arbete och om jag hade tecknat i "alfons åberg stil" så hade jag gömt mig under en sten och stannat där. vad säger att bara för att de är barn så har de inte samma syn på estetiskt som vi vuxna.

jag har nästan alltid tecknat åt barn, barnen på gården, mina egna barn, syskonbarn. och de har alltid uppskattat bilderna jag tecknat åt dem helt utan pedagogik.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,617
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Vi tycker här - och jag TYCKER Tony är ute och cyklar med ögonbindeln på vischan utan karta nu.
Jag håller inte med Tony i hans första svar, men som sagt - hans andra är grundat i forskningen. Och lustigt nog stämmer det han skriver rätt så bra med ganska många bilder:

mellan tio och sju år så utvecklas det spatio-visuella sinnet (kalibreras är väl kanske egentligen rätt ord) runt detaljer, så om du vill skapa intressanta bilder för den målgruppen bör du ha områden med mycket detaljer och områden utan.
Det här betyder alltså att mellan sju-tio så tilltalar det barn lite extra när:
- det finns vissa områden i bilderna som är detaljrika.
- det samtidigt finns områden utan detaljer.

Dvs, spänning mellan områden med/utan detaljer. Om jag fattade Tony rätt. Och det här tycker jag inte är några konstigheter. I begränsad mån gäller ju exakt samma sak när man t.ex tecknar serier, även för vuxna; senast igår läste jag Dresden Kodaks guide till hur man designar kläder, där man man mängd detaljer kan berätta vem som är viktigast etc...


De bilder han visade är för övrigt inte nödvändigtvis såna bilder barn vill ha - men de visar vad barn tycker är viktigt, hur de tänker. Och om man så önskar så kan man omvandla detta till hur man ska rita, för att tilltala barn i den åldern.


Därmed inte sagt att Sollyx för den sakens skull "måste" ändra sig. Hon bad om kommentarer, det är det hon får. Hon kan ju skita blankt i både mig och Tony om hon så önskar.
 
Top