Nekromanti Barn och undomspsykiatrin

Massa

Veteran
Joined
28 Oct 2019
Messages
10
Hej!

Jag jobbar inom slutenvården BUP, har en fråga om det finns "bra" rollspel för ungdomar mellan 11-16 år?
Det får inte vara våldsamt, men gärna spännande.

Det får gärna finnas soloäventyr, då vi inte alltid kan vara med.

Mvh
massa
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Oh, ja massvis. Även med våld, som inte är för extrema. Spana in Handbok för superhjältar(för de yngsta), Hjältarnas tid och Mutant År Noll—eller varför inte Starter set till Dungeons&Dragons?
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Är inte Tales from the Loop / Ur Varselklotet ganska bra lämpade?
Mycket fokus på att lösa mysterier och väldigt lite fokus på våld. Relativt enkelt regelverk och sen ett intressant förhållande mellan barn/de unga vuxna (spelarna) och föräldrar/vuxna/ordningsmakten som sällan lyssnar på barnen. Det kan, om inte annat, säkert leda till många intressanta diskussioner.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
carrot;n335292 said:
Är inte Tales from the Loop / Ur Varselklotet ganska bra lämpade?
Det var min tanke också. Nässe kanske är för blygsam för att föreslå det. :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag kommer bara för att även rekommendera Ur Varselklotet. Spela bokstavligen talat barn som löser mysterier. Det kan göras så allvarligt eller "barnsligt" som gruppen önskar. Flera av de färdigskrivna äventyr jag har hittat innehåller referenser till alkoholism, dåliga hemförhållanden och så vidare, men sådant kan man ju rensa bort om det inte passar för den gruppen man ska spela med.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Cthulhu Dark. Det kräver nog en viss insatthet i mysterier av olika slag och mycket erfarenhet av spelledaren, kanske. Men stridsreglerna säger bokstavligen ”försöker du slåss så dör du. Slå för att fly istället”

Annars kan jag varmt rekommendera Daughters of Verona, som är shakespeariansk romantisk komedi.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Jag ska göra lite skamlös självreklam: Expert Nova är bland annat tänkt att fungera för deckaräventyr utan våld, typ Lasse-Majas äventyr. Det innehåller finns till exempel regler som beskriver hur spelarrollerna får SLP att ändra uppfattning, lätta på hjärtat, osv, via övertalning, mutor, osv. (Tack Tsianphiel för att du inspirerade mig till att tänka ut dem.)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Nu har ju folk redan sagt det, men det skadar inte att nöta in det: Ur varselklotet skulle vara mitt förstaval för personer i den åldern, om det dessutom är önskvärt att problemen löses med andra metoder än svärd.

Annars skulle jag föreslå Spelet om Morwhayle, om även problemlösning med svärd är acceptabelt.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Mycket är ju upp till var spelledaren och spelarna gör av situationerna. Skulle rekommendera "Ur Varselklotet / Tales From The Loop" som nämts.
Även "Gudasaga" som nämts är ett spel med prövningar som ska gås igenom och går att göra dem utan inslag av våld.
Utan att själv ha spelat det skulle så känns det ju som "Sagospelet Äventyr" borde kunna passa bra.

När du säger Soloäventyr så tänker jag på "Ensamma Vargen". Det kan väl dock vara våldsamt (i textform utan att bli extremt på något sätt).

Om ni inte redan har eller tänkt testa det så finns ju även en uppsjö med brädspel/kortspel nuförtiden som kräver att spelarna sammarbetar och löser problem samt är hyfsat till helt våldsfria. Många går även att spela ensam.
 
Top