Barn och åldersgränser

1. Det verkar sunt, men hur tolkar ni åldersgränserna då? Jag har för mig att det finns någon idé om att 7+ innebär att alla barn får titta i vuxens sällskap. Tillämpar ni det högre upp också? Vad är det som avgör om ni säger ja eller nej? Är det dagsform eller research?

För åldersgränser på bio brukar gälla att i sällskap med vuxen så är det ett snäpp högre gräns. Så en 7-åring i sällskap med vuxen får se filmer med 11-årsgräns. En 5-åring i vuxens sällskap får titta på filmer med 7-årsgräns. Osv.
Det är vad som är tillåtet i alla fall, inte nödvändigtvis vad som är lämpligt.

För hemmatittning, om filmen/tv-serien är riktad till en betydligt äldre grupp än barnet så skulle jag rekommendera att man ser den själv först och gör en individuell bedömning av om det är lämpligt för barnet.

Vi var nog ganska strikta när min son var liten. Det var oftast inga problem, så länge vi föräldrar kunde plocka fram andra filmer som var coola. Det krävde ibland en del efterforskningar, men det kändes kul att ge honom en bredd av referenser.

För oss var största problemet att några barn i kvarteret hade sett alla Star Wars när de var fem. Då ville ju så klart de andra också se filmerna. När föräldrarna i kompisgänget pratade ihop sig blev det mycket enklare.

Min dotter är 8 och jag följer helt enkelt åldersgränserna. Tycker de är ok - speciellt med 7-ersgräns med föräldrar för 11-årsfilmer. Skräck och grafiskt våld får vänta till 15 år. Skulle aldrig tillåta Stranger Things för en 11-åring. Generellt sett helt ok men många scener är regelrätt skräck imo.

Kul tråd och fullt rimliga frågor.
Mina två grabbar (idag 15 och 11 år gamla) introducerades tidigt till populärkulturens guldkorn och skitklumpar tidigt i livet. Jag är uppvuxen framför tv'n, min fru är det inte så våra uppfattningar och åsikter går isär. Jag är väldigt liberal till vad grabbarna tittar på, min fru önskar att vi respekterade de rekommenderade åldersgränserna. Med detta sagt;
1. Jag anser att sålänge du som förälder är där och plockar upp dem när det är för läskigt och när frågor och funderingar uppdagas så är det ok att strunta i åldersrekommendationerna i rimliga gränser. När mina grabbar var 6 så fick de se och hade sett en hel del Star Wars, de hade även sett en del animerat för äldre barn eller unga vuxna.
2. Min yngsta som är 11 har sett It, Five nights at Freddy's, Ghostbusters och en hel del annat och nu undrar han över Stranger Things som vi kommer tillåta honom se tillsammans med mig. Min fru klarar inte av läskigheter.
Som sagt, så länge man är där som förälder och plockar upp dem inför, under tiden, och efteråt så tänker jag att man kan vara ganska tillåtande inom rimliga mått. Filmer och Tv-serier som innehåller våldtäkt och psykologiskt våld eller våld mot barn (typ Funny Games) låter jag inte min yngsta se.

Film/Tv-Serie7år11år
ItNejJa
Sagan om ringenJaJa
Stranger ThingsNejJa
Star WarsJaJa
Harry PotterJaJa
Squid GamesNejJa
Man of SteelJaJa
Batman-triloginNejJa
GhostbustersJaJa
ExorsistenNejJa
Funny GamesNejNej
The ConjuringNejNej
AnnabellNejNej
ArcaneJaJa
Grave of the FirefliesNejJa
Monster: The Ed Gein StoryNejNej
Batman (animerat)JaJa
Alltså jag vettefan. Sitter du och kollar på det här med en elvaåring?

(scenen där demonen tvingar Regan att våldta sig själv med ett crucifix)

Nu är min son bara tre år, men jag tänker ofta på hur jag kommer förhålla mig till sådant här när han är äldre. Så bra tråd, kul att höra andras åsikter 😊

Min utgångspunkt är alltid att barn är olika samt att bara för att andra föräldrar har andra regler/förhållningssätt rörande saker än jag innebär inte det är dessa är sämre. De passar bara inte mig.

Angående fråga 1 så tycker jag inte att man ska behöva vara så hård angående åldersgränser, man känner sitt barn och får fatta beslut utefter vad man själv känner vad hen klarar av.

Med det sagt, jag skulle vara tveksam till att visa Stranger Things för en 10-åring. Även om denne skulle klara av att se läskiga monster och blod så tycker jag att det finns lite för många scener där barnen är våldsamma mot varandra och mobbas för att jag personligen skulle tycka det var helt lämpligt för ett så ungt barn att se. Det var dock länge sedan jag såg Stranger Things, så jag kan minnas fel på den punkten.

Just med sådant är jag mer hård än mängden våld. Att verken inte ska innehålla budskap som jag anser dåliga. Jag tycker exempelvis att Harry Potter innehåller inslag av budskap som jag inte vill ge min son (nu pratar jag om böckerna som sådana, att jag ogillar verkens författare har inte med saken att göra) så de skulle jag inte vilja läsa för honom ens när han kommer upp i rätt ålder.

Alltså jag vettefan. Sitter du och kollar på det här med en elvaåring?

(scenen där demonen tvingar Regan att våldta sig själv med ett crucifix)
Nej precis, sådana typer av scener skulle jag hoppa över. Scener som skildrar våldtäkt tittar jag inte på med mina barn. Jag tänkte faktiskt inte på att den scenen med Regan var med i filmen. Jag må vara liberal men jag är inte helt gränslös. Och just Exorsisten är kanske ett dåligt exempel.

Back