guldfink
Hero
Jag har en 6-åring (fyller 7 i morgon) och en 10-åring (fyller 11 i augusti) som har ett visst intresse av filmer och tv-serier som, enligt åldersgränsen, är för en äldre publik. Jag är väl skyldig till att ha väckt den björnen, genom att ganska tidigt ha läst Harry Potter, Den oändliga historien, Bilbo och Sagan om ringen för dem och därefter låtit dem titta på filmatiseringarna. På deras initiativ har vi också tagit oss an Ghostbusters och Jurassic Park. Det har funkat bra (med enstaka undantag), men jag känner också ett visst skav ibland. Jag förstår invändningen att det är dumt att forcera sådant här, att det finns en aspekt av att det är jag som vill titta på de här filmerna, men nu är det som det är. Ett intresse är etablerat.
Det senaste är att de båda vill titta på Stranger Things. 7-åringen får vänta med det, men det kanske kan börja närma sig att 10-åringen får göra det tillsammans med mig (eller sin mamma).
Jag har två frågor:
1. Hur förhåller ni er till åldersgränser med era barn (alternativt hur bör en förhålla sig till åldergränser med sina barn)?
2. I vilken ålder är det lämpligt att titta på Stranger Things?
Det senaste är att de båda vill titta på Stranger Things. 7-åringen får vänta med det, men det kanske kan börja närma sig att 10-åringen får göra det tillsammans med mig (eller sin mamma).
Jag har två frågor:
1. Hur förhåller ni er till åldersgränser med era barn (alternativt hur bör en förhålla sig till åldergränser med sina barn)?
2. I vilken ålder är det lämpligt att titta på Stranger Things?
Last edited: