PROMOTION Bargains & Bloodshed

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Ok. Då är min matte för dålig. +1 i ett system där du ska slå 15 (t20+mod) kan väl inte mer än 1/15? Dvs ca 6,5%? Men jag pratar ju normalfördelning utifrån ett t100-system, där din egenskap är din % rakt av.
Jag syftade bara på den regeltekniska jämförelsen med 3d6-grundegenskaper. Mot en standardsvårighetsgrad på 15 har du absolut rätt. Med +5 skulle du då ha 50% chans att lyckas. Men där tillkommer ju även ad/disad och rerolls för XP, exempelvis (i specifikt B&B).

Jag är ju en ond och hemsk spelledare som tycker misslyckanden leder saker vidare, så för mig har det varit feature att sätta svårighetsgraden relativt högt.

Min erfarenhet är att det gör att spelare försöker få ads eller orsaka disads för motståndet i större utsträckning, för det är jobbigt att slå d20+2 mot 15. :)
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Nä, man slår 3t6 och väljer den enskilt lägsta tärningen, det blir din bonus. Så om du slår 2, 3 och 5 väljer du 2an och din bonus i egenskapen blir +2. Inga andra tärningsutfall räknas.
Ah så jag hade alltså inga rätt 😄. Jag får läsa färdigt reglerna innan jag rullar gubbe
 
Top