PROMOTION Bargains & Bloodshed

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Hej wrnu! Jag tänker att det är dags att uppgradera Bargains & Bloodshed från sin mörka vrå i Rollspelsmakande-forumet till en sånhär promotion istället, för att fira att det är släppt på itch.io! Det har varit förbaskat kul att speltesta--stort tack till @Bifur, @Christoffer och @Rickard här på forumet--och mer spel kommer det bli. Finns för fri nedladdning ("Pay What You Want") för den som tycker sword & sorcery är balltufft.

Slit det med hälsan!

 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Hej wrnu! Jag tänker att det är dags att uppgradera Bargains & Bloodshed från sin mörka vrå i Rollspelsmakande-forumet till en sånhär promotion istället, för att fira att det är släppt på itch.io! Det har varit förbaskat kul att speltesta--stort tack till @Bifur, @Christoffer och @Rickard här på forumet--och mer spel kommer det bli. Finns för fri nedladdning ("Pay What You Want") för den som tycker sword & sorcery är balltufft.

Slit det med hälsan!

Snyggt. Känner igen några av &-filerna men inte alla. Är det omflyttningar eller nytt material?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Läste igenom &Battle idag. Gillade den mycket, faktiskt i mina ögon en ännu bättre tillämpning av mekaniken än de vanliga stridsreglerna.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Läste igenom &Battle idag. Gillade den mycket, faktiskt i mina ögon en ännu bättre tillämpning av mekaniken än de vanliga stridsreglerna.
Kul! Det är ju väldigt inspirerat av den typ av fältslag som väl framförallt förekommer i Conan och Elric, där det inte handlar så mycket om att avgöra hela slag som att få ut några centrala "beats" från dem.

Jag har ju hunnit ha väldigt kul med stridsreglerna, men har också märkt i testerna att blir lite av en acquired taste. Det finns alltid en risk att det blir antiklimaktiskt med plötsliga avslut. @Rickard hade ju förslaget att ändra till högst av d6 eller DEX istället för d6+DEX, och det har överlag gett mycket bättre känsla--och mer konsekvent längd--till striderna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Jag har ju hunnit ha väldigt kul med stridsreglerna, men har också märkt i testerna att blir lite av en acquired taste. Det finns alltid en risk att det blir antiklimaktiskt med plötsliga avslut. @Rickard hade ju förslaget att ändra till högst av d6 eller DEX istället för d6+DEX, och det har överlag gett mycket bättre känsla till striderna.
Jag har fnulat på en variant som väger in fler egenskaper men med en +/- mod med tärningen, för att få ett jämnare utfall, men har inte testat det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Jag har fnulat på en variant som väger in fler egenskaper men med en +/- mod med tärningen, för att få ett jämnare utfall, men har inte testat det.
Du kan ju få Advantage på slaget genom bakhåll och liknande. Är effekten du vill åt att kunna förlänga, eller överhuvudtaget att ha en spelarinverkan på längden?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Du kan ju få Advantage på slaget genom bakhåll och liknande. Är effekten du vill åt att kunna förlänga, eller överhuvudtaget att ha en spelarinverkan på längden?
Jag tror jag vill åt att dels inte Dex ska avgöra allt, dels att trycka ihop normalfördelningen av Actions. Det är kanske ett sätt att göra striderna längre i och för sig men det är nog inte det som är målet. Snarare mindre slump och mer "rättvis" fördelning mellan parterna. Men jag har ju bara provat reglerna någon enstaka gång och min fundering inte alls.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Jodå, det kan nog vara en variant. Man får prova sig fram.
Ett alternativ är väl annars att spika ett arbiträrt nummer som känns bra. Det är ju ändå vad väldigt många rollspel i en liknande fåra gör. I.e., du får en action. Två actions. En Move och en Attack. etc.

Själv gillar jag ju den lite swingy aspekten, och har nog sett att Defend tenderar att avgöra fler strider än Attack. Vilket väl kanske inte är helt önskvärt heller, om en bara utgår från ordvalen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
4742F8FD-4B75-4437-851A-2D8C5413D560.jpeg
Riktigt kul att passera 1 000 views på itch.io. Bargains & Bloodshed står för hälften, ungefär. Men en ansenlig andel av nedladdningarna, eftersom det är flera filer.

Glad att jag lät mig övertalas av min spelgrupp att renskriva och posta shit online.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Upptäckte den här för en tid sedan, och måste säga att det var en glad överraskning! (Det är alltså en fullpottsrecension som jag inte lagt dit själv!)

1687948389773.png

Borde jag försöka skriva mer till B&B, kanske rentav renskriva det till åtminstone en 32-sidig A5-bok? Ja. Kommer jag göra det? Definitivt kanske!
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
"Roll 3d6 for each of Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom, and Charisma. Keep the lowest single die result for each ability as its modifier"

Säkert en dum fråga men räknar man fortfarande lägsta tärningen till resultatet som vanligt? Så det blir mellan 3-18?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Säkert en dum fråga men räknar man fortfarande lägsta tärningen till resultatet som vanligt? Så det blir mellan 3-18?
Nä, man slår 3t6 och väljer den enskilt lägsta tärningen, det blir din bonus. Så om du slår 2, 3 och 5 väljer du 2an och din bonus i egenskapen blir +2. Inga andra tärningsutfall räknas.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Nä, man slår 3t6 och väljer den enskilt lägsta tärningen, det blir din bonus. Så om du slår 2, 3 och 5 väljer du 2an och din bonus i egenskapen blir +2. Inga andra tärningsutfall räknas.
Men gud så fiffigt! Om man vill behålla "slå 3D6 för grundegenskap" men tycker spannet 3-18 är lite otympligt!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Men gud så fiffigt! Om man vill behålla "slå 3D6 för grundegenskap" men tycker spannet 3-18 är lite otympligt!
Jo precis. Dock, jag är ingen sannolikhetsexpert, men jag gissar att metoden trycker ner normalfördelningen i den nedre skalan - alltså jämfört med att slå 3T6 i ett T100-system blir RPna genomgående lite sämre.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Jo precis. Dock, jag är ingen sannolikhetsexpert, men jag gissar att metoden trycker ner normalfördelningen i den nedre skalan - alltså jämfört med att slå 3T6 i ett T100-system blir RPna genomgående lite sämre.
Det hade nog stämt om det var 3-18-skala. Men eftersom det du faktiskt får ut är motsvarigheten till en modifier i 5E/d20 så är det inte helt sant.

Motsvarigheten i grundegenskapsvärde går i praktiken mellan 12 och 23 istället:

1701761528969.png

Alltså blir Knave-karaktärer (eftersom grundegenskapsmetoden är knyckt rakt av från Knave) lite bättre än den genomsnittliga D&D-rollpersonen, även om snittet trycks nedåt på grund av de tre tärningarna.

Tycker det är en riktigt elegant lösning. I Death in Space (som jämförelse) är det ju nollbaserad bas istället, med d4-d4, som därför kan ge dig negativa resultat också. Men i Knave-varianten kan du inte få det.

För att få motsvarande grundegenskaper skulle du behöva slå d12+11 (eller kanske 2d6+10?).
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Motsvarigheten i grundegenskapsvärde går i praktiken mellan 12 och 23 istället:
Ok. Då är min matte för dålig. +1 i ett system där du ska slå 15 (t20+mod) kan väl inte mer än 1/15? Dvs ca 6,5%? Men jag pratar ju normalfördelning utifrån ett t100-system, där din egenskap är din % rakt av.
 
Top