Barf forth Sword & Sorcery

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Nu har du ju lyckats pricka två av de berättelser som faktiskt har mer än en huvudperson, dock.
Inte min förtjänst, utan @God45 som nämnde dem som exempel på berättelser med flera huvudpersoner. Jag har ganska dålig koll på Lovecraft.

Jag köper helt att det inte är ditt Lovecraftspel. Men Call of Cthulhu är likväl en skitbra verktygslåda för Lovecraftinspirerat skräckrollspelande.
Det tror jag absolut att det är, och om det verkat som om jag påstått motsatsen så har jag misslyckats i min kommunikation. Min poäng är att det inte är en Lovecraft-emulator. Och det försöker det heller inte att vara. Istället försöker det vara en verktygslåda för Lovecraftinspirerat skräckrollspelande. Jag har inga åsikter alls om huruvida det lyckas med detta.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Jag tycker väl i och för sig inte att S&S förutsätter en ensam hjälte eller dennes överlevnad för att emulera genren. Tycker det känns sekundärt, även om det finns där. En liten grupp karaktärer likväl som system med viss risk för RP-död kan vara väl så nära. (Conan är ganska illa ute ibland och inom ramen för den enskilda berättelsen hade han rimligen kunnat dö, och givet vad som sagts om kontinuitet ovan hade det inte behövt vara ett problem. Och på samma vis har han någon kumpan ibland.)

Det sista tror jag är vad som spär på hur spelet använts under lång tid. Istället för Lovecraft kanske det blivit tidigare kampanjer som inspirerat nya kampanjer, och rollspelet har fått ett eget liv.
Sidoanmärkning: Samtidigt står många kampanjer/äventyr (som jag läst/spelat, långt ifrån en majoritet givetvis) helt på egna ben och är ofta byggda för att spelas med nya RP. De kräver knappt att man läst settingmaterialet i regelboken, inga andra böcker och bortsett från några besvärjelser kan man som SL gå in ganska blankt. Vad jag far efter är att spelet kanske säger en sak, settingbygget i rollspelets sourcebooks en annan, och kampanjerna en tredje.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Vad jag far efter är att spelet kanske en sak, settingbygget i rollspelets sourcebooks en annan, och kampanjerna en tredje.
Helt klart. Men jag upplever de flesta rollspel med relativt stor utgivning på ungefär samma sätt här. Olika böcker får olika röster och kan spreta lite hur som helst. För någon är Masks vad som definierar CoC, för någon är det BtMoM, och för ytterligare någon är det det där hemmasnickrade scenariot som lirades på gymnasiet, eller ett konventsäventyr.

Men jag tror min poäng mest är att spelet förutsättar att den som läser det är lite av en Lovecraftnörd, på samma sätt som Stormbringer förutsätter att du läst Elric. Om du inte gjort det så blir det något annat, för att du läser det på ett annat sätt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Helt klart. Men jag upplever de flesta rollspel med relativt stor utgivning på ungefär samma sätt här. Olika böcker får olika röster och kan spreta lite hur som helst. För någon är Masks vad som definierar CoC, för någon är det BtMoM, och för ytterligare någon är det det där hemmasnickrade scenariot som lirades på gymnasiet, eller ett konventsäventyr.
Jo men precis. Fast jag tycker nog att det i jämförelse finns många spel med stor utgivning som mycket mer aktivt tar höjd för att en spelartyp ska kunna tröska sig igenom det med samma RP. Men CoC funkar inte alls så, att spela Masks och sedan Tatters med kontinuitet mellan dem vore bara konstigt (för mig). Det förhållandet tycker jag är lite speciellt (om än inte unikt) och gör att generella settingböcker får en annan innebörd.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Hoppar in lite här på slutet av tråden med en angränsande fråga. Jag ser att det är reor med bla ev stor PDFbundle på Conan spelet från Modiphius. Är det ett S&S spel, och är det bra?
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Hoppar in lite här på slutet av tråden med en angränsande fråga. Jag ser att det är reor med bla ev stor PDFbundle på Conan spelet från Modiphius. Är det ett S&S spel, och är det bra?
Jag kan inte uttala mig om spelet som sådant. Dock tror jag utförsäljning är för att Modiphius inte kommer ha rättigheter att publicera Conan-spel så värst mycket längre. Så det är sannolikt sista chansen att köpa det.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
Mycket av det som gör S&S bra, både som inspiration och hur regelmässigt hantera detta (light) finns gjort med kärlek och finess i Barbarians of Lemuria.

Slår även ett slag för Xoths "Spider_God's Bride and Other Tales of Sword and Sorcery" om man man vill ha 10 S&S-äventyr, som ser ut som enkla svärdssvingare på ytan, men där flera är rätt så kluriga plotmässigt; t ex min favorit The Knife of the Necromancer.

Till Conan var Betrayer of Asgard bra också, med hopp mellan två tidseror.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Dock tror jag utförsäljning är för att Modiphius inte kommer ha rättigheter att publicera Conan-spel så värst mycket längre.
Rättigheter i USA kan tilläggas, eftersom många av verken är gamla nog att vara public domain i hela övriga världen. Men USA har, genom Mickey Mouse Protection Act och flera andra, ägnat sig åt att förlänga copyright för saker som annars hamnat i public domain. Vilket skapat en lukrativ marknad kring att äga och sälja varumärken. Särskilt från dödsbon utan arvingar, som Robert E Howard.

Därför kan du hitta exempelvis Conan-antologier där det står att de inte får säljas i USA.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
Tipsar om Richard Corbens serie Murky World för dekadent barbaraktion i en disig ökenvärld, med ond nekromanti, gladiatorarenor, monstruösa varelser, ödestäder och allehanda märkligheter. Inspiration!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Jag gillar första filmen, mer och mer efter som åren går faktiskt. Tycker nog Arnold är en ok Conan rent visuellt men inte personlighetsmässigt (och han var ju ingen vidare skådespelare heller under denna delen av sin karriär, tog sig väl något längre fram - det hjälper inte heller).

Men ja, Howard är underskattad, lätt den bästa pulp-författaren och bättre än alla andra i S&S-genren jag läst.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Men ja, Howard är underskattad, lätt den bästa pulp-författaren och bättre än alla andra i S&S-genren jag läst.
Jag tycker Wagner är fantastisk. Inte riktigt samma sak som Howard, men i kvalitet klart däruppe. Bloodstone är verkligen suverän, och flera av novellerna också. Övriga S&S-klassiker är lite mer spretiga. Och ingen är lika konsekvent bra som Howards Conan. :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,328
Lyssnar på den här ljudboken och kom att tänka på den här tråden. Har aldrig läst nåt med Conan innan, med fasen vad bra författare Howard var! Rekommenderas.
View attachment 14700
Jag är också paff över hur bra novellerna faktiskt är. Väldigt skicklig på att etablera scener och att smyga in allt världsbygge utan att det märks.
På tal om pulpig S&S kan jag verkligen rekommendera Jack Vance Dying Earth-grejer. Läste i sommras och gillade det starkt.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Dying Earth
Rollspelet är fantastiskt, för övrigt. Dina viktigaste stats är de dåliga egenskaper som driver dig att göra suspekta saker som brukar få dråpliga utfall. Går ibland att få allt snorbilligt på Bundle of Holding.

(Rent formellt är Dying Earth nog inte pulp - det är för sent för det - men likheten finns onekligen.)

Gillar man Jack Vance är novellsamlingen The Best of Jack Vance en av de vassaste som utgivits på den sidan av Ted Chiang - det är hit efter hit, av sagolikt hög kvalitet
 
Top