Nekromanti Bara något jag undrar....

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Jag tänkte att min grupp skall få göra en ny uppsättning gubbar och jag undrar bara vilken framslagningsmetod ni använder eller rekommenderar
(till grundegenskaperna...)

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Det finns väl en massa olika sätt, beroende på hur bra man vill att gubbarna ska vara. Det sätt jag tycker funkar bäst är att spelarna slår 2 ggr och väljer det bästa alternativet (grundegenskaperna i en följd, ingen utplacering efteråt). Om jag ska göra en SLP brukar jag slå om alla 1:or, för att på det viset få en mer "standardiserad" karaktär.

Om någon vill spela tjuv och sen råkar få 5 på SMI, kan man ju byta en grundegenskaps värde mot en annan, annars blir yrket ospelbart. Det finns tusen andra sätt, men det här är de sätt som jag tycker fungerar bäst.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 

Lindquist

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
47
Location
Danmark
I min gruppe har vi den holdning, at RP'erne skal være noget bedre end resten af verdnen, derfor bruger vi følgende måde:

Til 3 af grundegenskaberne må man lægge en extra terning. Den terning, der viser det dårligste resultat, tages væk.

Er man ikke tilfreds, slår man om

Når man har slået en tilfredsstillende karakter, må man slå 3 grundegenskaber om (eller den samme 3 gange, hvis det er nødvendigt). Det højeste resultat bruges.

Er man stadig ikke tilfreds, starter man forfra, men nu kun med 2 omslag.

Næste gang kun med 1 omslag, og dernæst ingen.

Lindquist
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Jag är ganska snäll på den punkten...


antal=0
NÖJD_MED_GUBBE=FALSE
1. while((spelare!=NÖJD_MED_GUBBE) && (antal!=FÖR_MÅNGA))

1.1 slå (ANTAL_GRUNDEGENSKAPER+3) antal 3T6
1.2 låt spelaren ta bort tre valfria slag
1.3 antal=antal+1

2. låt spelaren placera ut resultaten på grundegenskaperna precis som han/hon vill

3. en spelare kan öka en g-egenskap med ett (fler gånger givetvis), men det kostat 2 från en annan g-egenskap

FÖR_MÅNGA ändras under runtime
Ja, jag är datavetare... :)

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Egna värden !

Jag för min del tycker att det äör bäst att köpa sina värden. För då så blir det mer som man vill ha sin karaktär.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Här har du en bra metod; Slå två gånger per egenskap, låt en av tärnigarna vara automatiskt max, och omslagna ettor. Brukar leda till rätt så balanserade gubbar som ändå inte är hopplösa.

Weeha!
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
SLP... [OT]

Är det inte lättare om du bara bestämmer vad dina SLP´s ska ha för värden? De passar de ju bättre för dina onda syften, eller? /images/icons/smile.gif

Har jag inte skrivit nog med inlägg för att bli Webchef snart? - Axel
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Bättre sent än aldrig!

Hmm ja nu kanske det inte är nån som läser den här tråden men ändå...

I min spelgrupp så gör vi så att man(i DoD6 som vi spelar nu) först:

1. Slår för alla grundegegenskaper och skriver upp dem på ett sepparat papper.

2. Placerar ut dessa på olika grundegenskaper(dock måste givetvis det man slog för STO vara på STO eftersom man bara slår 2t6 för det) men fortfarande på antecknings pappret eftersom man vill hålla rollformuläret fint.

3. Sedan börjar vi sänka grundegenskaper för att kunna höjja andra. Detta är enkelt man drar helt enkelt bort 2 grundegenskaps poäng från en eller två grundegenskaper och får då höja 1 poäng på en annan.

4. När allt är gjort lägs alla modifikationer pga ålder och ras till.

5. Skriv ned det på rollformuläret.

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com
 

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Det vi spelar för tillfället är utgåva nr.6.

Skulle det vara en bra ide att ge spelarna typ 60-80 poäng och frivilligt sätta ut på grundegenskaperna? 1-1.
vad tror ni?

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
<B>Bosse</B> å jag är i samma spelgrupp. Jag slår grundegenskapen 2 ggr och väljer det bästa. Förut körde jag m. 3 ggr men då blev gubben alltid bra. Gör jag en SLP så väljer jag bara FYS, SMI ø STO. Det var länge sedan jag slog dem och gjorde jag det så slog jag 2T6+6 på de grundegenskaperna som var viktig för SLP:n.

"<EM>Skulle det vara en bra ide att ge spelarna typ 60-80 poäng och frivilligt sätta ut på grundegenskaperna? 1-1.</EM>"
När jag vill att spelarna ska göra gubbs snabbt för ett "one-shot"-äventyr så låter jag de få runt 120-150 BP. 1-1 för att köpa grundegenskaper och 1-1 för att köpa färdigheter med de BP som inte gick åt till GE:na.

/[color:green]Han</font color=green> som brukar variera sig ibland och låta spelarna <EM>slå</EM> GE:na när gubbar ska göras snabbt
 
Top