Nekromanti Bankväxlar.

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Hur fungerar dessa? Finns det banker i Mundana?
Eller har jag missuppfattat allt?
Och om de finns banker, varför finns då inte dessa beskrivna`? En Bankdirektör borde vara en väldigt betydelsefull person...
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Sant. Å andra sidan var under 1400- talet (vilket mundana tycks spegla) bankirer ingen ovanlighet; redan 100 år tidigare hade det varit Tempelherre ordens huvudinkomst (bör motsvara Arvons hammare på mundana) och under blomman av det förstnämnda århundradet fans ju Fuggers och Medicis respektive bankir-filialer; men de kanske räknas under handelshus :gremsmirk:...
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Personligen brukar jag vara lite vag på det där med banker, men sedan kan det nog erkännas att mitt Mundana gärna hamnar nått århundrade senare än dess mest lika historiska motsvarighet.
Alltså, det finns någon sorts bankutövande i de flesta större städer. Må så vara handelshus eller penningautlånare eller riktiga banker, det gör ingen större skillnad.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag brukar ha några större banker i vissa större städer, annars är det väl handelshus och dylikt som tar hand om växlarna.

"En Bankdirektör borde vara en väldigt betydelsefull person... "

Hmm... se min sida imorgon så skall jag fixa ett nytt yrke: Bankdirektör. Jag lär även skriva lite allmänt om bankdirektören.
 

Hanoi

Veteran
Joined
5 Jan 2003
Messages
79
Location
Lidingö
och under blomman av det förstnämnda århundradet fans ju Fuggers och Medicis respektive bankir-filialer; men de kanske räknas under handelshus

mm, de var ju till en början endast handelshus, som sedan utvecklade ett bankirsystem. det är väl så man får se det, utvecklingsmässigt ligger mundana på det stadiet.

/Anton Fugger von der Lillie
 

Baelor

Veteran
Joined
30 Mar 2003
Messages
39
Location
Eidskog,Hedmark, Norge
Som kjent fungerer bankveksler som: vel, bankveksler. Man setter inn penger inn i en bankfilial, og kan ta dem ut i den samme filial eller en filial som har kontakt med den første.

Og DER finner man det morsomme fenomen. Har de to bankene en avtale med hverandre? :gremwink:
Innenfor samme Len eller land kan man nok veksle mellom bankene. Muligens også innenfor et visst handelshus også. (dekker større område.) Det har også funnets større banker opp gjennom tidene og spredningen er tilsvarende ryktet til banken.

Enkel husregel:
en Bank har et RYKTE.... Jo større rykte jo større sjanse er det for at den har en filial i det land man spiller i. Og jo større sjanse er det for at man kan bruke sine bankveksler i dette land.
 
Top