Nekromanti Band of Brothers - Vilket system?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag skulle vilja spelleda en minikampanj på 3-4 spelmöten för min grupp, och jag vill att de ska spela medlemmar ur 101:a luftburna, alltså samma killar som i serien Band of Brothers.

Jag tänker mig att första spelmötet är innan de tar värvning, lite från deras resepektive hem i USA:s olika hörn, lite från Tacoa, träningslägret fram till att de flygs till England. Här ska vi lära känna karaktärerna och deras pluton. Andra spelmötet börjar med D-Day, eller strax innan, när de släpps ner över Franrike. Jag tror inte att det blir så mycket fokus på krig men det kommer att bli strider. Folk kommer att dö, hemska scener ska utspela sig. Karaktärerna får gärna bli allvarligt sårade eftersom de sedan ska återvända till England igen. Om de spenderar tid på ett sjukhus gör inget. Jag vill gärna spela ut den beryktade natten i London där amerikanska soldater vände upp och ner på varje pub de hittade.

Kanske kommer vi även att spela Market Garden, alltså striderna i Holland, men efter det blir det någon form av prolog. iaf, sammanlagt blir det inte mer än 4 spelmöten.

Min fråga: vilket system skulle du välja? Tänk på att jag gillar indiespel men är inte främmande för mer traddiga system.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Ehm, vad skall det hela egentligen handla om...?

Jag gör som i varulvsspelen och öppnar med Solar system bara för att få ut en första röst. :gremsmile:
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Systemet är ju en reflektion av vad du vill simulera.

Vad är det viktigaste i din kampanj är det striderna eller hur deras mentala hälsa bryts ner?

Ved är det du vill simulera med ditt rollspel?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag skulle sæga The Regiment (om nu Harper någonsin får tummen ur och gør det færdigt):
Lænk 1
Lænk 2

The Regiment ær ju inte færdigt alls men utifrån det ovan och med AW-grundregler i hand extrapolerade jag och gissade kring regelsystemet och kørde en-kvællare med fyra spelare. Lite førvirrat inledningsvis men sedan fungerade det superbra.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Måns said:
Jag skulle vilja spelleda en minikampanj på 3-4 spelmöten för min grupp, och jag vill att de ska spela medlemmar ur 101:a luftburna, alltså samma killar som i serien Band of Brothers.

Jag tänker mig att första spelmötet är innan de tar värvning, lite från deras resepektive hem i USA:s olika hörn, lite från Tacoa, träningslägret fram till att de flygs till England. Här ska vi lära känna karaktärerna och deras pluton. Andra spelmötet börjar med D-Day, eller strax innan, när de släpps ner över Franrike. Jag tror inte att det blir så mycket fokus på krig men det kommer att bli strider. Folk kommer att dö, hemska scener ska utspela sig. Karaktärerna får gärna bli allvarligt sårade eftersom de sedan ska återvända till England igen. Om de spenderar tid på ett sjukhus gör inget. Jag vill gärna spela ut den beryktade natten i London där amerikanska soldater vände upp och ner på varje pub de hittade.

Kanske kommer vi även att spela Market Garden, alltså striderna i Holland, men efter det blir det någon form av prolog. iaf, sammanlagt blir det inte mer än 4 spelmöten.

Min fråga: vilket system skulle du välja? Tänk på att jag gillar indiespel men är inte främmande för mer traddiga system.
Låter som en ganska styrd kampanj, rälsad mellan olika coola händelser.

Jag skulle leta efter ett enkelt traddigt system, med någon form av twist för karaktärsutveckling- utan att det behöver styra vart berättelsen tar vägen.

Jag tror AW och Solar och sånt blir rumphugget om man inte försöker spela karaktärerna i centrum- och följa dem runt istället för att följa handlingen runt.

Fate är kanske ett ganska bra val?

System noll , eller vad det heter?
Matiné?

En fet grej om du hade haft all tid i världen vore att spela friformiga karaktärer och sen haft speciella system för varje delmoment. Ett litet krigsspel. Ett relationsspel etc.

----

Inte heller så säker på att du behöver något system, i form av tärningar och pluttar och siffror. Jag skulle kunna köra det där bara rakt av med strukturerade genomtänkta delhändelser, beskrivna och ihop snackade rollpersoner och någon T10 här och där när slumpen behövs. Fokus på att få uppleva varje delmoment. Trycka hårt med impro-färdigheter från AW och play unsafe och ett livstids spelande.

Och sen om någon dör så tar de en ny karaktär till nästa scen.

Tror det kan bli asball. Till och med lite gå in för att kötta någon rp här och var, så man får en känsla av autencitet.

Så om, du ska ha system, vad vill du ha det till. Berättelsen är ju redan på plats, den ska väl mer eller mindre upplevas och "färgas"? (vilket låter skitkul)

/ nils
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
xyas said:
Jag skulle sæga The Regiment (om nu Harper någonsin får tummen ur och gør det færdigt):
Lænk 1
Lænk 2

The Regiment ær ju inte færdigt alls men utifrån det ovan och med AW-grundregler i hand extrapolerade jag och gissade kring regelsystemet och kørde en-kvællare med fyra spelare. Lite førvirrat inledningsvis men sedan fungerade det superbra.
Just det, det hade jag glömt. Coolt. Ska kika lite närmre på det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Nässe said:
Så om, du ska ha system, vad vill du ha det till. Berättelsen är ju redan på plats, den ska väl mer eller mindre upplevas och "färgas"?
Nej, det är bara miljöerna som är på plats, jag vill att karaktärerna ska forma sitt eget öde. Jag har egentligen ingen baktanke eller så, utan vill bara...Nej, jag har en tanke med det här när jag tänker efter. Det som facinerar mig med krig är att det är helt vanliga människor som hamnar i helt omänskliga situationer. Det är därför jag vill börja spela i USA. Jag vill lära känna personerna och följa dem under kriget. Men karaktärerna har huvudrollen. Det är Story Now.

Det här var ett svar till alla som frågade samma. :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ok, jag frankensteinade snabbt ihop ett spel av delar av mina andra spel (det är bekvämt att kunna lyfta in redan speltestade grejer :gremsmile: ) och det ser ganska bra ut.

Men, jag behöver en slags mekanik för att återställa det jag kallar för Adrenalin (typ turbo/nitro för RP). Jag vill koppla det till själva "Band of Brothers", alltså den förbrödring som uppstår i krig, där du inte slåss för ditt land, eller dina befäl, utan för killarna i din pluton, för du vet att de skulle göra samma sak för dig. Åtminstone var det så för soldaterna i Easy Company enligt allt jag läst och sett om dem.

Så frågan är, hur förnyar man det här på ett bra sätt? Hur kan man lätt identifiera och sträva mot förbrödring i spel? Det ska ske helt utan regeltermer och sånt. Men det ska ändå vara uppenbart att det är just det som sker. Alltså göra saker tillsammans, skydda varandras ryggar, uppleva skit ihop etc.

Räcker det med att säga att om ni gör saker ihop när inte sätter er själva i första rummet så förnyar ni er Adrenalinpool?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Spontant ser jag två saker. Det ena är när man ställer upp för varandra i stridens hetta, agerar för allas bästa med fara för sig själv. Det andra är när man delar med sig. Det kan vara av mat, ammunition, berättelser om hur det var hemma.
 
Top