Nekromanti Bamsesaga

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,892
Det här är ett supersnabbt hack för att spela Bamse med reglerna till Gudasaga. Men ändrar världen till att vara världen som Bamse utspelar sig i. Spelledaren ska så klart också ändra prövningarna så att de passar till Bamse istället för nordisk mytologi.

Ändra följande saker med karaktärsskapandet:

Spelarna ska skapa sagodjur istället för nordiska gudar.

Istället för ämbete har man vilken typ av djur man är. (Men det fungerar likadant mekaniskt).

Det är det hela!


Exempel karaktären Bamse ser ut så här:

Namn: Bamse

Attribut: Starkast

Djur: Björn

Svaghet: Snäll

Ägodel: Dunderhonung.



Exempel karaktären Krösus Sork

Namn: Krösus

Attribut: Rikast

Djur: Sork

Svaghet: Oändlig girighet

Ägodel: Fixar-Sorkar.
 
Sagor i Bamsesaga ska se ut såhär:

Någon gör något dumt mot någon som är för svag för att kunna försvara sig. Karaktärerna kommer till undsättning. En rad problem uppstår men dessa hanteras av karaktärerna. I sista sekunden räddar våra hjältar situationen. Slutet lyckligt. Sensmoralen: Man ska vara snäll. Man ska inte slåss. Man ska hjälpas åt. Den starke har inte mer rätt än den svage.
 
Så att vara snäll är en svaghet?
Trodde bamses svaghet var att han behövde dunderhonung för att bli världens starkadye björn.
 
obak;n317784 said:
Så att vara snäll är en svaghet?
Trodde bamses svaghet var att han behövde dunderhonung för att bli världens starkadye björn.
Så tänkte jag oxå när jag läste det ????
 
Ni har rätt så då gör vi ändringen att Bamse behöver honungen :)
 
Allt prat om propaganda och rollspel tänkte jag att det kanske var en objektivistisk version av Bamse.
 
Leumas;n317788 said:
Vad ska Skalman skriva på ägodel?

Sitt skal. Ur det kan han dra fram en gadget som löser situationen.

Edit: och svaghet är ät-och-sov-klockan
 
anth;n317789 said:
Sitt skal. Ur det kan han dra fram en gadget som löser situationen.

Edit: och svaghet är ät-och-sov-klockan

Helt perfekt! :D
 
anth;n317789 said:
Sitt skal. Ur det kan han dra fram en gadget som löser situationen.

Edit: och svaghet är ät-och-sov-klockan

Han kan inte heller ta fram lokomotiv eller atlantångare ur skalet.
 
Känner väl att Bamses egentliga svaghet är att han är godtrogen. Bamse kan fixa problem utan dunderhonung (även om det inte är lika lätt), men bamse vill tro det bästa om alla (vilket är både hans svaghet och styrka) så många skurkar utnyttjar det för att skapa problem för alla.
 
Har du nån tanke kring Ära och Högmod? De kanske inte funkar perfekt rakt av i Bamskevärlden? Eller så gör de det?
 
Guran89;n317856 said:
Har du nån tanke kring Ära och Högmod? De kanske inte funkar perfekt rakt av i Bamskevärlden? Eller så gör de det?

Rent mekaniskt funkar det great. Men det vore kul om vi kunde döpa om dem rill något mer passande, kommer inte på något bra bara...
 
God45;n317857 said:
Rent mekaniskt funkar det great. Men det vore kul om vi kunde döpa om dem rill något mer passande, kommer inte på något bra bara...

Snäll-poäng istället för ära? ;)
 
Ära låter som Popularitet, eller "kompisar". Bamses logik kretsar väldigt mycket runt popularitet. "Hurra för Bamse!" Vargen rehabiliteras genom att få vara med i ridklubben, får återfall när han tror att han inte blir bjuden på kalas. Så den centrala valutan är andras uppskattning, tänker jag.
 
ceruleanfive;n317858 said:
Snäll-poäng istället för ära? ;)

Jag tycker vi går med snäll-poäng. Popularitet hade också funkat men det låter för cyniskt.
 
Tre solar;n317866 said:
Ära låter som Popularitet, eller "kompisar". Bamses logik kretsar väldigt mycket runt popularitet. "Hurra för Bamse!" Vargen rehabiliteras genom att få vara med i ridklubben, får återfall när han tror att han inte blir bjuden på kalas. Så den centrala valutan är andras uppskattning, tänker jag.

Bekräftelse?
 
Back
Top