Nekromanti balsamering

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
3 frågor

1 får man svårighetsökningen på att animera ett lik på grund av tiden det tar att blasamera kroppen ??

2 kan författaren till VB&N inte räkna??

på sidan 59 står det
Istället för att bara hindra förruttnelse förendrar ocksåbalsamering de vandödas attribut. Den kan göra dem både tåligare, starkare och snabbare. se tabell VN-17
nå i tabell vn-17 så gör balsameringen dem klenare mesigare och klumpigare i stället för starkare tåligare och snabbare .

3 vet nån vart man kan få tag på regler för att skapa egna balsamerings metoder ??
 

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
1. Jag tror att det rbor på hur länge liket harvare dött när man börjar... 1h +Ob1T6, 1vecka +Ob2T6... Är det längre sen ändå så skaffar man ett nytt lik!!
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
det är klart man börgar balsamera liket så fort man får det men balsameringen tar juh mellan 15 - 40 dagar att göra!
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Låt mig fatta mig kort.. jag ska försöka svara på alla tre frågor i ett...

Jag skulle chansa på att eftersom liket är balsamerats så blir inte det två nivåer svårare, eftersom de ligger (beroende på balsameringsmetod) 15 - 40 dagar i ett alkemiskt bad, vilket förhindrar vidare förruttnelse...

Till att börja med står det på sidan 7, under mumie som vi nu tänker balsamera
STY x0,9 TÅL x0,7 RÖR 6 PSY 5
Vad de menar med det är att kroppens STY multipliceras med 0,9, kroppens TÅL med 0,7 och på RÖR står det 6, vilket är mycket fel, här utgår de från att kroppen har 10 i RÖR när den balsameras, vilket inte alla har. PSY står ju för rang, vilket måste ha framgått ganska bra i alla fall. För övrigt så är det här 'Traditionell balsamering' och om du nu tänker använda någon annan till exempel 'Danarthbalsamering' så får de
STY x1,0 TÅL x0,8 RÖR x0,5 och fortfarande PSY -rang-
Så du adderar inte allt, utan tar bara de värden som står under den balsameringsmetod som du använder.
Alltså, det som står under Mumie på sidan 7 (Tabell VN-2) är om den görs enligt 'Traditionell balsamering', och det ska inte stå RÖR 6 utan det ska stå RÖR x0,6 och PSY är som sagt vilken rang den är på.
Sådär, nu tror jag att det har framgått hur man balsamerar någon/något.

Och det där med mesigare och klumpigare... de är döda, skulle inte du vara ganska klumpig om du vart vandöd ?
och mesiga är de definitivt inte!
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
det är juh det ja säger ...dom blir svarare dom tål mindre och dom blir klumpigare men det står att det ska va tvärt om
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
är du säker på att man inte adderar det?
hör kan en dödsväktare vara så mkt starkare än en vanlig människa då?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
hör kan en dödsväktare vara så mkt starkare än en vanlig människa då?

För att man pumpar honom full med massa märklig nekrotropisk energi och utsätter kroppen för ännu märkligare alkemiska processer ? :gremwink:

/Naug
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Man ersätter alltså de vanliga attributmodifikationerna med attributmodifikationerna från balsamering?

Det innebär alltså att vissa vandöda faktiskt blir sämre när de balsameras! Men det innebär inte bara det, utan det innebär också att oavsett vilken vandöd man balsamerar så får de exakt samma attributmodifikationer (eftersom att man använder samma balsamering). :gremfrown:

Eller är jag ute och cyklar? :gremcrazy:
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Angående cykling

Då man reanimerar de har alla olika attribut, alla människor i Mundana har inte 10 i STY (som de som skrev Tabell VN-2 verkar tro).
Så om du hittar ett lik med 10 i STY och balsamerar det enligt Danarth balsameringen så får han 10 i STY, men om du hittar en med STY 21 och balsamerar honom enligt samma balsameringsmetod så får han inte 10 i STY, utan 21 !

Alla (!) vandöda blir sämre då de reanimeras. Ingen förutom Dödsväktare, Jordgast och Vindgast blir starkare respektive snabbare då de reanimeras!
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Men till skillnad mot en "vanlig" zombie så blir de bättre, i de flesta fall!

Och glöm inte att om du gör din mumin ( :gremwink: ) till en rang 5 så får du välja 5 nekrotropiska förmågor och/eller slå +Ob1t6 per rang i STY, TÅL och/eller RÖR

Så.. jag undrar vem som är klumpig här jag :gremsmirk:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
+ i rang (regelförklaring/-tolkning)

Om man ökar grundrangen med exempelvis fem så får man välja nekrotropiska förmågor för fem magnituder eller öka attribut med +1T6 fem gånger (givetvis inte med Ob, och du kan kombinera förmågor med attributshöjningar).

Alltså, den rang som står i exemplena är vad den vandöde har när den bara har de värden och förmågor som beskrivs i exemplet. Ska du ha fler förmågor/högre attribut så får du animera med högre rang. Det du skrev skulle isåfall gälla en mumie med rang 10 (5+5).
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Angående cykling

Ok, men om jag balsamerar en homunculus som har styrka · 0,4 med en balsameringsmetod som ger · 1,0 på styrka, vad händer då med homunculusens styrka? Tar man 10 · 0,4 · 1,0 och får en lika låg styrka som om den inte hade balsamerats, eller ersätter man 0,4 med 1,0 så att styrkan blir runt 14 istället för 7 (1,0 · 10 + 1T6), eller tar man medelvärdet av 0,4 och 1,0 och får 0,7 (alltså 0,7 · 10 + 1T6?
Det är det jag inte fattar...

Lisch-klurighet: [color:\\"red\\"]SPOILER-VARNING NEDAN[/color] (markera texten i det ljusgrå fältet för att kunna läsa det)[color:\\"red\\"]:[/color]
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"]En till udda grej är Lischen (rättstavat?) som vår spelledare introducerade oss för igår (egentligen idag)... alkemislaget blir Ob12T6...? Alltså omöjligt, om man inte har ett laboratorium för 32 miljoner silver...? Och allt som krävdes i alkemin var att man stoppade några olika ingredienser i skålar...</font></td></tr></table>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Balsamering Tja... det är en aning luddigt det får jag medge.

Men det var tänkt såhär:
Om du skapar en vandöd kan du välja att balsamera liket innan (Liket ruttnar inte medan det balsameras). En mumie förutsätter exempelvis att du balsamerar liket (Traditionell balsamering). Den vandöde får då sina vanliga attributmodifikationer utbytta med de som balsameringen medför. Det vill säga om du gör en Muhadins balsamering av ett lik och animerar det till en Zombie får det attributmodifkationerna STY x 0,6, Tål x0,6 och Rör x0,8. Istället för de vanliga Zombiemodifikationerna (Tål x0,9, x0,8 x0,3).

Detta gör att du får en snabbare och smidigare Zombie. Dock är den svag och bräcklig.
Skillnaden blir ändå inte så stor. Om man nu inte balsamerar troll eller liknande. Men det förhindrar att den vandöde ruttnar och luktar illa. Sedan är det ju frågan vilken typ av vandöd som man kan balsamera. Från början var det tänkt att det endast skulle gälla Zombier men det borde även fungera på Ultor och Dödsväktare. Kanske på flera. Men det är upp till spelledaren.

Det försvann helt enkelt på vägen vilka vandöda man kunde balsamer och andra inte.

Hmmm missade visst att skriva det. Damnit...

Nåväl... tjollahopp.
 
Top