Nekromanti Balsamering och Reanimering

Telephalsion

Swordsman
Jag har skapat en Nekromantiker för en ny kampanj, och jag funderar kring hur tabellerna ska läsas, främst balsamering.

Det står att balsameringsprocesser kan stärka vandöda, "göra dem både tåigare, starkare och snabbare", men alla tabeller och modifikationer står som x0,8 eller liknande, det borde väl innebära en försämring av den vandödas attribut?

Och kan man skjuta upp förrutnelseprocessen med den kronotropiska effekten tidsflykt? Altså typ försätta liket i en kronotropisk stasis och på så vis undvika förrutnelse och de av förrutnelsen kommande modifikationerna på reanimationen?

Det står att balsameringsprocesser kan stärka vandöda, "göra dem både tåigare, starkare och snabbare", men alla tabeller och modifikationer står som x0,8 eller liknande, det borde väl innebära en försämring av den vandödas attribut?

På sid 8 hittar du tabell VN-2 där det står hur du modifierar attributen på varelser beroende på vilken sorts vandöd du gör. Som jag har tolkat det ersätter balsameringen de modifikationerna, eftersom det är det enda som verkar logiskt och mumiers modifikationer överensstämmer med traditionell balsamering.

Utgår man från mumierna är värdet man får i RÖR = 10 * balsameringsmodifikation (t.ex. 10 * 0,6 = 6 för mumier).

Reanimeringsreglerna är verkligen bra uttänkta, men genomförandet och förklaringarna är verkligen helt kassa i den modulen... det märks verkligen hur dumt det är att bara har tre speltestare till en modul som introducerar så pass många nya regler.

Det är mina åsikter, i alla fall.

Och kan man skjuta upp förrutnelseprocessen med den kronotropiska effekten tidsflykt? Altså typ försätta liket i en kronotropisk stasis och på så vis undvika förrutnelse och de av förrutnelsen kommande modifikationerna på reanimationen?

Enligt all konsekvens och logik: ja.

Jag föreslår att du istället för att skapa 3e rangens Zombies med typ 7 i alla attribut skapar 4e rangens Zombies med den Nekrotropiska Förmågan 'Underjordens Bevarande' lagda på sig. Du slipper kostnaden med balsamering, får rejält bättre vandöda (förutsatt att liken är färska), slipper Anatomislagen och behöver bara lägga till en extra tärning på Alkemislaget.

Då liket inte börjar ruttna så slipper du både balsamera och förruttnelse. Dina vandöda behåller de stats de hade i livet, förutom det att alla vandöda enligt exemplen tycks ha +1T6 på STY, TÅL, RÖR av någon underlig anledning.

Appropå vandödas statplustärningar.
Vandöda tenderar att ha följande stats:
Reanimeringsmodifikation/Balsameringsmodifikation av varelsens ursprungsstats.
Sen 1T6 fördelat på Rör Sty och Tål per rang, 2T6 totala plus för homunculus basic, och 7T6 totala plus för en dödsväktare basic.
Det finns undantag, som Simulacrum och elementarvandöda, troligen för att simulacrum kan tala och för att elementarvandöda är, ja elementarvandöda.

Det här med färska lik är ju inte direkt en lättvindig resurs för den nybörjande nekromantikern, så mumifiering är för mig ett bra sätt att börja bygga en skara vandöda. När jag har arbetskraft för att skaffa färska lik, ja, då kan jag börja använda nekrotropiska förmågor för att ersätta mumifieringen, men tills dess litar jag på salt och nechtosört för att slippa ruttnande tjänare. :gremsmile:

Tja, fast inte vill du väl att din Nekromantiker skall gå bankrutt och bli tvungen att sprida död och kaos med sin A-kassa? Skaffa skelett. De är inte de bästa på att slåss, men ge dem var sin båge och ställ dem på en mur eller i ett torn (eller hustak) och de kan skaffa nog så många färska lik. Skelett behöver inte balsameras, och de får en trevlig RÖR-mod då de inte väger speciellt mycket.

Nackdelen är att de gör dålig skada, men om du lägger dina resurser på gift istället för salt och toalettpapper till balsameringen så tror jag det blir mer effektivt. För precis som du sa så finns det inte någon balsamering som faktiskt gör de vandöda bättre, de bara lindrar de negativa konsekvenserna.

Mumier är coola, oavsett hur praktiskt obehändigt det kan vara att skapa dem. Och ingredienserna för mumifiering går ju att återanvända många gånger, inte som att man måste ha färska lindor för balsameringen?

Vandödas stats

Appropå vandödas statplustärningar.
Vandöda tenderar att ha följande stats:
Reanimeringsmodifikation/Balsameringsmodifikation av varelsens ursprungsstats.
Sen 1T6 fördelat på Rör Sty och Tål per rang, 2T6 totala plus för homunculus basic, och 7T6 totala plus för en dödsväktare basic.
Det finns undantag, som Simulacrum och elementarvandöda, troligen för att simulacrum kan tala och för att elementarvandöda är, ja elementarvandöda.

Systemet är följande: grundstatsen får du genom att utgå från statsen som levande och modda dem enligt tabellen jag nämnde.

Därefter kan +Ob1T6 läggas på ett valfritt fysiskt attribut per Rang, genom ökade nekrotropiska energierna. Alternativt kan den energin användas för att skapa nekrotropiska förmågor, vilket förklarar varför t.ex. simulacrumen är ett undantag, eftersom den får nekrotropiska förmågor som låter den imitera levande mer effektivt.

Unika vandöda och elementarvandöda följer till viss del egna regler, eftersom andra sorters magiska energier är inblandade i reanimeringen.

Jag föreslår att du istället för att skapa 3e rangens Zombies med typ 7 i alla attribut skapar 4e rangens Zombies med den Nekrotropiska Förmågan 'Underjordens Bevarande' lagda på sig. Du slipper kostnaden med balsamering, får rejält bättre vandöda (förutsatt att liken är färska), slipper Anatomislagen och behöver bara lägga till en extra tärning på Alkemislaget.

Låter intressant; skulle du kunna referera till reglerna som stöder det, orkar inte läsa om halva modulen för att kontrollera om det verkligen stämmer...

Vad Dödsrikets Bevarande gör är att förhindra att kroppen börjar ruttna. Kroppen får en svag, unken doft, men inget mer. Om du applicerar den på ett färskt lik borde därför inte kroppen modifieras på grund av förrutnelse, vilket de normalt sett gör. Liket får samma STY och TÅL som i livet. Dock så verkar det som om alla vandöda får +1T6 på dessa av någon konstig anledning, om man utgår ifrån att liken som zombierna i boken gjordes av hade 9 i livet.

Se Nekromanti & Vandöda sidan 54 för information om den nekrotropiska förmågan Dödsrikets Bevarande, och se även Simalacrum på sidan 25 vilken är en zombie med Dödsrikets Bevarande rang 2 samt Tal lagd på sig.

Vad Dödsrikets Bevarande gör är att förhindra att kroppen börjar ruttna. Kroppen får en svag, unken doft, men inget mer. Om du applicerar den på ett färskt lik borde därför inte kroppen modifieras på grund av förrutnelse, vilket de normalt sett gör. Liket får samma STY och TÅL som i livet.

Det där är ett resonemang eller möjligen en tolkning. Dessutom förhindras inte förruttnelsen; den avbryts bara "några dagar efter det att [den vandöde] har skapats".

Jag har inget emot det resonemanget per se; det är ganska logiskt. Men få det helst inte att låta som en regel, det är förvirrande i en diskussion som behandlar just (officiella) regler :gremtongue:

Dock så verkar det som om alla vandöda får +1T6 på dessa av någon konstig anledning, om man utgår ifrån att liken som zombierna i boken gjordes av hade 9 i livet.

Om du läser mina tidigare inlägg där jag förklarar reanimeringsreglerna ser du att det beror på att författaren placerat ut attributbonusarna från de nekrotropiska filamenten så jämnt som möjligt (med prioritering enligt vad han tycker är passande).

Författaren har antagit att liken hade 10 i STY och TÅL; det ser du om du jämför de exempelvandödas basattribut med tabell VN-2 på sid 8.

Så vitt jag vet gör förruttnelse bara att den vandöda luktar illa och att det eventuellt försvårar reanimering. Några modifieringar på attribut hittar jag inte.

Så vitt jag vet gör förruttnelse bara att den vandöda luktar illa och att det eventuellt försvårar reanimering. Några modifieringar på attribut hittar jag inte.

Det kan ju bero på hur man tolkar tabell VN-2, men jag håller med dig.

Författaren har antagit att liken hade 10 i STY och TÅL; det ser du om du jämför de exempelvandödas basattribut med tabell VN-2 på sid 8.
Vad jag syftade på var detta:
En zombie räknar ut sina stats på föjande sätt:
STY: 9+1T6 (VN-2 säger att de har x0.9 så den hade alltså 10 i livet)
TÅL: 8+1T6 (VN-2 säger att de har x0.8 så den hade alltså 10 i livet)

En ghul räknar ut sina stats på föjande sätt:
STY: 7+1T6 (VN-2 säger att de har x0.7 så den hade alltså 10 i livet)
TÅL: 7+1T6 (VN-2 säger att de har x0.7 så den hade alltså 10 i livet)

En blodhämnare räknar ut sina stats på föjande sätt:
STY: 9+1T6 (VN-2 säger att de har x0.9 så den hade alltså 10 i livet)
TÅL: 9+2T6 (VN-2 säger att de har x0.9 så den hade alltså 10 i livet + att nekromantikern ökade rangen med 1 för att kunna höja TÅL med 1T6)

De flesta lägre vandöda hade alltså 10 i livet. Men varför får ändå alla +1T6 i allt? En Zombie som hade 10 i livet får alltså 10 x 0.9 + 1T6 i STY, vilket förmodligen blir mer än vad den hade i livet. Jag syftade på den extra tärningen som de tycks få.

De flesta lägre vandöda hade alltså 10 i livet. Men varför får ändå alla +1T6 i allt? En Zombie som hade 10 i livet får alltså 10 x 0.9 + 1T6 i STY, vilket förmodligen blir mer än vad den hade i livet. Jag syftade på den extra tärningen som de tycks få.

Som jag skrev tidigare: "Därefter kan +Ob1T6 läggas på ett valfritt fysiskt attribut per Rang, genom ökade nekrotropiska energierna. Alternativt kan den energin användas för att skapa nekrotropiska förmågor, vilket förklarar varför t.ex. simulacrumen är ett undantag, eftersom den får nekrotropiska förmågor som låter den imitera levande mer effektivt." (ursäkta den dåliga svenskan; bestämde mig för att inte korra i efterhand)

Dvs.

Zombie av rang 3 = 3 x +Ob1T6 att placera ut.

Blodhämnare av rang 4 = 4 x +Ob1T6 att placera ut.

Ranger som går ut till att ge den vandöde nekrotropiska förmågor ger inte bonustärningar till attributen (undantaget t.ex. lischen och andra supervandöda, som fuskar).

Jag tror inte du menar Ob.

Med "3 x +Ob1T6" menar jag "tre stycken +Ob1T6" - till exempel +Ob1T6 på STY, TÅL och RÖR, som författaren har gjort.

Ursäkta om jag var otydlig.

Back