Nekromanti Ballader från Den eviga staden

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Rensvind (OT)

<I>Sedan återstår ju bara att övertyga de övriga människorna, tex de vilda nomadstammarna, att det inte är ondskefull alvmagi utan något helt annat, något användbart...</I>

Jag kommer direkt att tänka på följande dialog. Fritt ut minnet:

"Jag menar något bättre, inte magi. Något i stil med att tygla blixten?"
"Varför i all världen skulle du vilja tygla blixten. Skulle du inte bränna sönder tömmarna. Och hur skulle du få den att gå längs marken så att du kan plöja? Den går ju upp och ner."

Snow
Dead, but still walking around
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Att alv eller inte alv...

<I>jag har faktiskt också inspirerats av en bamsetidning där skalman besöker en land i fjärran där alla tuggar nån knarkig röd blomma.</I>

Samma serie som moralens väktare genomförde fullskalig attack mot i våras? Trots att den var *mot* narkotika?


/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Det är klart att rasen kan heta alv om konstruktören tycker att det är mest skapande, men jag anser att detta har en stark potential att kunna bli en egen varelse som spelare kan bli mer fascinerade av. Dessutom är alver lite uttjattade tycker jag.

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Att alv eller inte alv...

Om du inte läst någon Elric så borde du kanske titta lite i dem. Brukar gå att få tag på ganska billiga pocketböcker på svenska. Där beskrivs en stad och ett folkslag som i vissa aspekter påminner om din. Kanske kan du hitta lite inspiration där.

Självklart kan det vara kul att vända på klassiska recept och röra runt rejält. Men jag tycker ändå att det vore synd att inte döpa denna varelse till något annat, då jag tycker att den verkar mycket intressantare än vilken annan vanlig alv.

Personerna i Highlander är odödliga, till viss mån magiska (inte några spetsiga öron dock) men de är inte alver för det.

Hoppas inte du tar detta som negativ kritik.

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Haha!

Naturligtvis! Att jag inte tänkte på det! Jag tänkte omedelbart på den grönbruna och skrovliga
stora sköldpaddan i datorspelet Black & White..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Å andra sidan..

Å andra sidan så är dom historiska alverna VÄLDIGT skilda från dom i rollspel..


-Arvidos, som VERKLIGEN tycker att namnet alv passar på varelserna..
Om inte annat för att reta konservativa AD&D spelare, mohahahaha! /images/icons/tongue.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Å andra sidan..

<I>-Arvidos, som VERKLIGEN tycker att namnet alv passar på varelserna..
Om inte annat för att reta konservativa AD&D spelare, mohahahaha!</I>

Finns så mycket konstiga alv-varianter i AD&D så det är nog inte dem man retar i första hand... De här varelserna är iaf inte <I>mer</I> annorlunda än, säg, järnalverna i Gemini, så namnet passar nog utmärkt.

--
Åke
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Äsch att jag inte tänkte på det.. [NT]

b (Jo, b var motiverat..)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Pangolinerna, alverna och trollsländor

"Pangolinerna kanske är det enda alverna är rädda för? Dom enda som kan utmana dom?"

Ja, ungefär så är det på sätt och vis jag har tänkt mig pangolinerna... fast pangolinerna är inte direkt inblandade i politiken eller så, de har inget intresse av rikedom eller makt... det sägs att de är lika gamla som bergen och haven och för dem är alver och människor bara som dagssländor vars kulturer blommar upp under några årtusenden för att sedan åter dö bort.

Pangolinerna eftersträvar kunskap, inte för att det kan ge dem makt eller rikedom utan för kunskapens egen skull. Det roar dem att katalogisera världens olika raser allt eftersom de dyker upp och försvinner, eventuellt av religiösa skäl. På något sätt är de liksom världens krönikörer och historieskrivare. De brukar dyka upp i Den eviga staden för att byta små mekaniska leksaker mot alviskt och mänskligt hantverk eller andra kulturyttringar som de sedan sparar i sina jättelika museum/bibliotek/borgar högt uppe i norr, bortom de snötäckta bergen och glaciärerna. Det viskas till och med om att pangolinerna ibland fångar in särskilt eminenta eller säregna exemplar av alver och människor för att ställa ut dem också, för evigt bevarade i block av kristall...

Nå, vad gäller maktbalansen mellan alver och pangoliner så skulle pangolinerna kanske inte kunna besegra alverna (men å andra sidan vet ingen vad för slags fantastiska mekaniska krigsmaskiner de har i sina borgar i norr) men alverna skulle inte heller kunna besegra pangolinerna. Framför allt så är det ju också så att det inte finns något intresse av att starta en konflikt från någon sida.

"Pangolinerna [...] har hjälpt människor att utforska teknikens hemligheter. Indirekt? Kanske människorna inte ens vet att det är dom dom har fått hjälp av?"

Precis det där tänkte jag att jag kanske skulle använda mig av... vaga rykten och rapporter från alviska spioner säger att pangolinerna har börjat frukta alverna och att de därför i det tysta stödjer ett mänskligt uppror och att de har givit människorna krutets hemlighet... allt i sina egna, hemlighetsfulla syften, naturligtvis.

"Jag undrar om det finns några inre konflikter bland alverna? Det hade nog varit myyyyyyysigt med ränksmidning..."

Absolut. Kejsarens hov är ett veritabelt ormbo av dolkstötar i ryggen och smutsiga allianser. De högkastiga familjerna tävlar ständigt i det tysta om makt och kejsarens gunst. Allt sköts naturligtvis på ett mycket alviskt, sofistikerat sätt.

"Jaja. Finns det gigantiska trollsländor man kan rida på?"

Ja, det är klart!

okej, tack igen

/sinisa
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Skalmän och pangoliner

"Jag antar att det är skalman från Bamse som inspirerat igen eller?"

Nej, faktiskt inte alls, fast jag vet att parallellerna är uppenbara. Det är snarare två andra varelser som har inspirerat mig till att skapa pangolinerna: dels pnumerna i boken "Planet of adventures" och dels de där skumma jätteplåtskalbaggarna i "det femte elementet". Så det så.

love is love

/sinisa
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Re: Mat, städer

"Låt oss leka med tanken att alverna inte äter utan bara använder drogen. Så länge de har tillgång till den lugnande drogen kan de använda Shai-Shen för att suga energi från dagsljuset för det krävs att de är stilla mediterar i åtminstånde 3 timmar dagtid på ett ljust ställe samt att de får vatten att dricka säg att alverna sover lite eller inte alls men istället ofta sitter och latar sig nästan altid utomhus om solen lyser."

Hmm... helt klart en intressant och som du säger exotisk tanke som är värd att leka lite med... det jag inte riktigt gillar är att alverna på det sättet blir allt för lika växter (solljus + vatten = energi, typ). Men just det där med att de mediterar ett par timmar istället för att äta och att de mest sitter och "latar sig" hela dagarna... det kanske är så att de under meditationen fokuserar en del av sin shai-shen ut i kroppen eller något...

okej, tack för idén!

love is love

sinisa
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
:))))

Oh, utsökt! Hör av dig så fort du har en spelbar testversion!



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ekonomi

Förresten, hur fungerar ekonomin inne i den eviga staden? Någon måste väl jobba också? /images/icons/wink.gif

Jag menar: Latar sig bara alverna och låter människorna sköta allt jobbet? Jobbar alla alver också? Finns det "adelsmansalver" och "borgarealver"?



-Keep up the good work!

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Re: Ekonomi

"Latar sig bara alverna och låter människorna sköta allt jobbet?"

En bra fråga! En sån grej som man inte tänker på själv men som är väldans viktig.
Ja, det finns alviska hantverkare, men de är egengligen lika mycket konstnärer och (till viss del) magiker som de är smeder, krukmamare och skulptörer. De utgör de lägska kasten i alvsamhället. Dessutom finns det ett krigarkast som tränar ganska mycket och flera kast med olika sorters alviska byråkrater och ämbetsmän som sköter kontakten med människor, har hand om lag och ordning osv. Fast rätt mycket ligga och lata sig på silkeskuddar och röka röd lotus ur vattenpipor blir det ju för alla alver.

/sinisa
 
Top