Nekromanti Ballader från Den eviga staden

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Här är ett utkast till en lite annorlunda fantasyvärld som inspirerats av det gamla kina, i alla fall vad det gäller "känslan" och stilen: jag tänker mig mycket porslin, guld och siden, rigorösa ettikett-regler, alver som röker vad som bara kan liknas vid opium, långa krökta svärd och fantastiska städer utkastade i vilda, otämjda landskap. Ahem. Inte alls pretentiöst med andra ord ;)

Världen kretsar än så länge kring alverna, som är den dominanta rasen vad gäller teknologi, magi och kultur, och deras jättelika metropolis, Den eviga staden.
Jag ville skapa alver som var drastiskt annorlunda jämfört med typiska fantasy-alver: de skall vara varelser som är både underbart vackra och samtidigt totalt främmande och skrämmande för människor.
Jag behöver egentligen kommentarer och idéer angående allting, men framförallt efterlyser jag väl kritik på saker som känns osammanhängande, larviga, överdrivna eller helt enkelt idiotiska och ogenmförbara (jag lär väl få ångra att jag skrev att jag eftersökte kritik, men med tanke på att klockan är 02:00 kan det kanske bli en del konstigheter).

Det är en rätt så lång text, så tack på förhand du som orkar läsa igenom alltihop:

*

Alverna och den eviga staden

Alverna är ett synnerligen magiskt och för människorna främmande och obegripligt släkte. Det är de som har uppfört Den eviga staden med dess magnifika sjungande klocktorn av marmor, dess enorma pelarsalar och levande statyer och allt annat som ryms mellan stadens fantastiska, hundra meter höra murar av oförstörbar glassten. De vandrar genom sin stad som gudar och konungar: långa, bleka och slanka med fantastiska frisyrer och klädedräkter av det dyraste siden, doftande av parfymer och rökelser.

Alverna genomsyras av en utomvärldslig energi som de själva kallar för shai-shen, vilket lite grovt kan översättas till "magisk själ" på människans tungomål. Kanske härstammar alverna från en annan, mer magität dimension och kanske är i så fall shai-shen den lilla gnistan av den världen som varje alv tog med sig när han eller hon kom till vår värld.
Shai-shen påverkar en alvs liv på flera sätt: den är källan till all alvisk magi och till rasens odödlighet och det är tack vare sin shai-shen som en alv kan konstruera de fantastiska, naturlagstrotsande slotten och tornen i Den eviga staden och ingjuta liv i döda föremål.

Det kan tyckas som om gudarna beviljat alverna en avundsvärd gåva, men en alvs shai-shen är inte bara av godo: det är den som ligger bakom varje alvs djupaste fruktan: dzit-dzat, "skammen" som ständigt väntar på att bryta ut.
Hela den alviska kulturen domineras och genomsyras av skräcken för att drabbas av dzit-dzat, för hela den alviska civilisationen bygger på stävjandet av just "skammen". Dzit-dzat är alvernas namn på den vilda, alviska urnaturen, en okontrollerad manifestation av shai-shen som resulterar i att den drabbade förvandlas till ett ohyggligt odjur vars medvetande är så främmande inför det högtstående alviska samhället och vars utseende är så motbjudande att varelsen fördrivs eller dödas av sin egen sort.

Det sägs att alverna i tidernas gryning var en odjursras som levde djupt ute i vildmarken under barbariska och primitiva förhållanden. Under denna tid var alverna verkligen monster: de hade inte lärt sig att tygla sin fantastiska livskraft och detta manifesterade sig både mentalt som ett slags vansinnigt hat, ett totalt främlingskap till hela världen och fysiskt som vad som endast kan beskrivas som magiska "mutationer": de tidiga uravlerna hade huggtänder och klor, fjällpansar, horn och svansar och andra, onämnbara kroppsliga abnormiteter. De bedrev kannibalism och led av en evigt brinnande eld i sina inren som drev dem till vansinne och som hindrade dem från att någonsin uppnå någonting.

Först när den alv som senare skulle komma att bli alvernas första kejsare av en slump upptäckte att frökapslarna från en särskild blomma, den röda lotusblomman, kunde bedöva och försvaga alvernas inre eld så att den blev hanterbar och möjlig att tämja började de alver som idag lever i Den eviga staden långsamt framträda.

Länge tuggade alverna bara i sig frökapslarna från den röda lotusblomman, men senare upptäckte man att man fick en bättre och mer behaglig effekt om man torkade och rökte den röda lotusen ur vattenpipor. Röken från den röda lotusblomman är svart narkotisk och den bedövar på något okänt sätt alvernas shai-shen. Tack vare att en alv som brukar röd lotus ständigt befinner sig i en slags "magisk halvdvala" - jämfört med det vilda, otämjda odjurstadiets ständiga vansinne - kan den tygla sin shai-shen med hjälp av sitt förnuft och sin vilja och till och med utnyttja den för att skapa de mest enastående föremål och byggnader.

Även om den röda lotusen hjälper en alv att tygla sin shai-shen, så krävs det strikt själslig disciplin och ständig vaksamhet för att en alv inte ska återvända till odjursstadiet, dzit-dzat, "skammen".
Eftersom starka känsloyttringar och hastiga förändringar i omvärlden är de två saker som är det största hotet mot tämjandet av varje alvs shai-shen så har den mentala disciplinen som krävs för att inte falla ner i dzit-dzat under årtusendena tagit formen av ett rigoröst kastsamhälle genomsyrat av regler, förbud och seder. Varje alv har sin särskilda plats i det alviska samhället och det är snudd på omöjligt att röra sig uppåt eller i sidled i den sociala ordningen. Alverna uppvisar av nödvändighet ytterst känslokalla yttren. Hat, kärlek, blodtörst och andra passioner kanaliseras ut under särskilda högtider då alverna till exempel tar på sig vackra porslinsmasker och ger sig ut på människojakt i de små jordbrukssamhällena utanför murarna eller i intrikata dueller som är lika mycket skådespel som krig.

Alvisk magi

All alvisk magi härstammar från deras shai-shen. En alv kan antingen släppa ut en del av sin shai-shen i tomma luften och få den att materialiseras som eld, ljus eller någon annan energiform, eller ingjuta en del av sin shai-shen i ett dött föremål och på så vis ge det liv. Exempel på det senare är de levande, mjölkvita marmorstatyerna som strövar omkring på Den eviga stadens gator och fungerar som tjänare eller soldater åt sina skapare och den magiska kejserliga trädgården ur vilkens blommor och träd föds de små varelser som alverna kallar för shensien men som människorna kallar för kort och gott "knytt": knappt en fot stora varelser som påminner om en blandning av insekter och alver.


Människor

Det finns inga kända mänskliga högcivilisationer i världen. Gamla legender talar om att innan alverna fann de röda lotusblommorna och lärde sig tygla sin shai-shen så styrde människan över världen, men det kan lika gärna vara amsagor och fantasier.
Nuförtiden lever människorna antingen som bönder eller fiskare ute på landsbygen. De mer skrupelösa försörjer sig som tjuvar eller rövare. En hel del människor lever som tjänare, handelsmän eller slavar innanför Den eviga stadens murar, men de betraktas alla som andra gradens medborgare av alverna.

*

okej

love is love

sinisa
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Skitmysigt!

Jag tycker verkligen att det låter mysigt! Kanske mer genomförbart än tidigare projekt också? Hoppas det..

Det enda jag saknar är tekniken. Hur kan man göra ett orientaliskt rollspel utan en massa tekniska mirakel? Eller ja.. Det är nog inte så svårt ändå.. /images/icons/smile.gif

Fast du kanske skulle nyansera det hela lite? Nu verkar det som man antingen måste spela uppknäppt alv eller skitig människa. Det kan säkert vara kul, men kanske lite tjatigt efter ett tag..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
GRYMT!

Jag tycker att det låter mycket intressant. Lite inspiration har du nog hämtat från Michael Moorcooks Elric, det Melniboniska (eller hur det nu stavas) folket och den drömmande staden som de bor i.

Jag tycker mycket av materialet låter väldigt intresant men eftersom du byggt upp en helt ny varelse (vilket är väldigt intresant) så tycker jag att du borde döpa den till något annat än alv. Det finns två fördelar med att döpa varelsen till något annat:

1. Alla personer som tidigare spelat rollspel behöver inte ha förutfattade meningar om rasen och deras beteendesätt. Du undiker också att personer kommer med påstående eller frågor formulerade enligt: ...men brukar inte de... etc.

2. Genom att döpa rasen till något annat kombinerat med din intresanta beskrivning så får spelarna istället sätta sig in i en ny ras (utan förutfattade meningar). Detta kan leda till att de istället försöker spela rasen som den beskrivs.

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Jädrigt bra!, men här kommer ett par frågor du kanske ska fundra på :

1, Hur försörjer dom sig? dom kan ju inte bara gå omkring i ett magiskt rus hela tiden. Dom måste väl äta?

2, Finns det några andra städer? Kanske befolkade av Människor, det tror jag skulle behövas iaf.

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Romance of Three Kingdoms

Har du läst boken Romance of three kingdoms, eller spelat något av de strategispelen. Där kan de finnas mycket att hämta för de du tänkt dig. Boken utspelar sig kring 200 e.Kr. Då Warlords härjar om makten i kina, med Tsun Zu:s son och Cao Cao i spetsen, mot den elake Don Zhao, som kidnappad den unge kejsaren.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
alla alver kanske inte är eliten men fortfarande inte vilddjur och alla människor behöver inte vara skitiga, de kan ju svika sina fränder och bli en alvisk tjänsteman istället dessutom håller jag me de andra när de säger att alv bör döpas till ngt annat. Men det verkar vara en riktigt sjyst idè dessutom ifall du ngnsin behöver speltestare ller hjälp på ngt annat sätt så kan du räkna med det. /images/icons/smile.gif
jag skulle nästan betala pengar för att få speltesta det.

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Hej!

Jag gillar inte riktigt att människorna är så pass tillbakadragna. På något sätt har jag svårt att tänka mig att människor bara skulle acceptera att ett gäng knarkande magimonster kom och byggde en stad och började hunsa dem. Något som enligt mig skulle göra spelet mer intressant vore om det fanns någon form av mänskligt rike, antingen ett nomadrike (ála mongoler, kanske) eller ett mer civiliserat land med några städer och lite sådant, som för någon sorts kamp mot alverna. Kampen kan i första hand vara ideologisk men även militär, och då främst av gerillaformat (då alverna är allt för mäktiga militärt för att det ska gå att ge sig på dem i regelrätta fältslag, eller nåt).

Hoppas landsbygden blir riktigt kinesisk, med terassodlingar och vattenbufflar och genomdränkta risfält, och bönder med kärror och trekantiga hattar.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
en gerillaorganisation skulle vara idealisk

en gerillaorganisation a là VIETCONG eller dylikt som kämpade mot alverna med militära (gerilla) och ideolgiska medel. det skulle kunna mana fram episka konflikter. dessutom vad är det som säger att alla alver har sin lojalitet mot alvriket, de kan ju lika gärna vara med VIETCONG och typ vara mot Alvriket, fast de har infiltrerat det.

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Instämmer.

En guerillaorganisation var det som jag föreställde mig också! Hmmmm.. Vad sägs om att det vanliga folket är hunsat och mesigt, medans den undangömda guerrilan ("finns dom verkligen på riktigt????") har tillgång till ett nytt vapen som kan kontra alvernas magi -Vetenskapen! Tekniska vidunder i utveckling som en pil-gatling-gun! /images/icons/laugh.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Mongoler!

"Något som enligt mig skulle göra spelet mer intressant vore om det fanns någon form av mänskligt rike, antingen ett nomadrike (ála mongoler, kanske)"

Det skall absolut finnas! Vilda, otämjda stammar som från hästryggen gör räder mot alviska lotusodlingar och handelskonvojer och som kanske till och med drömmer om att någon gång inta Den eviga staden och lägga beslag på dess hemligheter.
Flertalet människor accepterar dock alvernas dominans, helt enkelt därför att det, i alla fall på kort sikt, gagnar dem: de odlar spannmål och framförallt röd lotus på de stora fälten utanför Den eviga stadens murar som de sedan byter mot vackert alviskt hantverk. Om sedan alverna en gång om året ger sig ut på den rituella "Vilda jakten" och stormar in i människornas byar för att släcka sin blodtörst, så är det någonting man har lärt sig att leva med.

Några stora mänskliga bebyggelser ska inte finnas annat än i legenderna, där det sägs att gamla mänskliga högkulturer, lika mäktiga och avancerade som den alviska civilisationen, finns på andra sidan havet eller långt i väster, bortom bergen.
Och viss ska det finnas vattenbufflar, kärror och risfält på landsbygden. Absolut!
Danke für das feedback

love is love

sinisa
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
"alla alver kanske inte är eliten men fortfarande inte vilddjur och alla människor behöver inte vara skitiga, de kan ju svika sina fränder och bli en alvisk tjänsteman istället."

Jo, sådär är det nog tänkt lite, att de lågkastiga alverna bara är lite högre på den sociala stegen är de riktigt högt uppsatta människorna. Men det är dock fortfarande så att människorna i Den eviga staden står helt och hållet utanför det alviska kastsystemet och att en alvs ord alltid väger tyngre än en människas. Därmed inte sagt att alver kan bära sig åt hur som helst mot människor: ofta står människor inuti Den eviga staden under någon alvfamiljs beskydd, vilket skänker dem en del skydd och pondus, särskilt om det rör sig om en högkastig alvfamilj.

tack för feedbacken!

love is love

/sinisa
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Mat, städer

"1, Hur försörjer dom sig? dom kan ju inte bara gå omkring i ett magiskt rus hela tiden. Dom måste väl äta?"

Jag funderar faktiskt på att helt enkelt säga att alver inte behöver mat därför att de egentligen bara är fysiska manifestationer av sin shai-shen, sin maigska själ, men det kanske är att ta i. Om de nu ska äta så behöver de bara byta sig till mat från människorna på landsbygden i utbyte mot vackert hantverk eller små magiska leksaker.

"2, Finns det några andra städer? Kanske befolkade av Människor, det tror jag skulle behövas iaf."

I legenderna finns det mäktiga mänskliga städer bortom bergen i väster och på andra sidan havet i väster, men ingen har haft någon kontakt med dem.
Däremot finns det en hyfsat mäktig mänsklig nomadkultur på stäpperna kring Den eviga staden. De kan dock inte på egen hand utmana alverna vad gäller militär makt, eftersom alverna har sin magi och människornas magi bara sträcker sig till enkel trolldom: det finns en del spågummor och astronomer samt en och annan häxa som kan kasta förbannelser, men inget mer.

okej, tack för feedbacken!

love is love

/sinisa
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Att alv eller inte alv...

"GRYMT!"

Tusen tack!

"Jag tycker att det låter mycket intressant. Lite inspiration har du nog hämtat från Michael Moorcooks Elric, det Melniboniska (eller hur det nu stavas) folket och den drömmande staden som de bor i."

Nix, jag har faktiskt aldrid läst någonting om Elric. Däremot har jag stulit rätt friskt från en del andra grejer, som till exempel en gammal post på rpg.net som (till ett helt annat fantasy-rollspel) förseslog just detta att alverna kunde vara inspirerade av det gamla Kina och jag har faktiskt också inspirerats av en bamsetidning där skalman besöker en land i fjärran där alla tuggar nån knarkig röd blomma.

"eftersom du byggt upp en helt ny varelse (vilket är väldigt intresant) så tycker jag att du borde döpa den till något annat än alv."

Nja, jag gillar liksom att ta ett välbekant koncept och vrida på det tills det blir något drastiskt annorlunda, men ändå behålla namnet. Dessutom så finns det ju en hel del typiskt "alviska" drag även hos mina alver: de är odödliga och magiska, de har spetsiga öron, de är typsiska "aristokrater". Dubbelnaturen skönhet/odjur är faktiskt också något ganska typiskt alviskt: den finns hos älvorna med seelie och unseelie och den finns hos tolkien i och med att orcherna sägs härstamma från alverna. Så alverna får heta alver.

Okej, tack för feedbacken!

love is love

/sinisa
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Fyrverkerier!

"Vad sägs om att det vanliga folket är hunsat och mesigt, medans den undangömda guerrilan ("finns dom verkligen på riktigt????") har tillgång till ett nytt vapen som kan kontra alvernas magi -Vetenskapen!"

Hmm... det där tål verkligen att tänkas på. Visserligen har temat "magi vs. vetenskap" redan gjorts ett antal gånger, men ändå, mycket intressant... det är bara det att jag absolut inte vill att det här spelet ska förvandlas till stemapunk... men det är klart att några människor kanske har uppfunnit krut och kanske till och med musköter eller någon slags fyrverkerier som kan användas i strid (jättelika bengaliska eldar, anyone?). Sedan återstår ju bara att övertyga de övriga människorna, tex de vilda nomadstammarna, att det inte är ondskefull alvmagi utan något helt annat, något användbart... ett intressant tema, sannerligen. Tusen tack!

/sinisa
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Pangolinerna

"Det enda jag saknar är tekniken. Hur kan man göra ett orientaliskt rollspel utan en massa tekniska mirakel?"

När jag började skriva på spelet hade jag egentligen tänkt ha med en tredje ras: pangolinerna, en uråldrig, mystisk ras av stora, humanoida sköldpaddsliknande varelser som inte intresserade sig för varken alver eller människor utan istället bara då och då dök upp för att samla information till sina jättelika, fantastiska bibliotek uppe i bergen i norr. De skulle också ha en slags mysko teknologi med ödesmaskiner som kunde förutspå framtiden, magnetvapen, mekaniska varelser och andra steampunk-aktiga grejer. Men jag vet inte, det känns inte riktigt som att de passar in längre, särskilt inte om jag använder temat som du föreslog i tråden om en mänsklig guerilla, dvs alvernas magi vs. människornas teknologi (krut, helt enkelt). Jag vet inte, det känns skumt med "högteknologi" i det sammanhanget. Vad tycker ni andra?

tack för feedbacken!

/sin
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
ifall du behöver hjälp tveka inte att säga till...

jag skulle tänka mig att göra nästan vad som helst för att få vara med på detta projekt. det skulle vara kul ifall jag fick, men ni kanske redan har fixxat med allt. men jag kan hjälpa till med i stort sett vad som helst.

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Re: ifall du behöver hjälp tveka inte att säga till...

"Jag ville skapa alver som var drastiskt annorlunda jämfört med typiska fantasy-alver: de skall vara varelser som är både underbart vackra och samtidigt totalt främmande och skrämmande för människor. "

Ehm.. vet inte hur folk allmänt ser alver, men om man utgår ifrån Tolkien (ja... det fanns kanske nån som skrev om alver innan honom, men det var trots allt han som skapade den första allmäna bilden) så är de just så. Det är så jag alltid sett de och det e så jag tycker att de bör vara :gremsmile: (Min personliga åsikt andra får gärna tycka annorlunda)
Så jag tycker det låter bra... kulturen låter också intressant, men som sagt, det e itne ett nytt sätt att se på alver...

/Elias

(Ps.Jag påminde bara om ett synsätt som, om det inte är det, så har det iaf varit det stora synsättet. Jag vill itne starta en diskussion om vem som kom på alverna...:)

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Mat, städer

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>"1, Hur försörjer dom sig? dom kan ju inte bara gå omkring i ett magiskt rus hela tiden. Dom måste väl äta?"

Jag funderar faktiskt på att helt enkelt säga att alver inte behöver mat därför att de egentligen bara är fysiska
manifestationer av sin shai-shen, sin maigska själ, men det kanske är att ta i. Om de nu ska äta så behöver de
bara byta sig till mat från människorna på landsbygden i utbyte mot vackert hantverk eller små magiska leksaker.
<p><hr></blockquote><p>Klart en exotisk ide och klart möjligt att använda Låt oss leka med tanken att alverna inte äter utan bara använder drogen. Så länge de har tillgång till den lugnande drogen kan de använda Shai-Shen för att suga energi från dagsljuset för det krävs att de är stilla mediterar i åtminstånde 3 timmar dagtid på ett ljust ställe samt att de får vatten att dricka säg att alverna sover lite eller inte alls men istället ofta sitter och latar sig nästan altid utomhus om solen lyser.
Säg att alverna är normalt bara aktiva 10 timmar om dagen resten av dygnet 24 så sitter de och latar sig läser mediterar eller använder sin magi. ( Tänk HUSKATT lata lata hyperaktiv lata lata Hyper aktiv sover latarsig )
Deras förmåga att absorvera solljus gör att alla hus har gott om fönser i väggar och tak vilket gör att staden ser ut som en glimmande kristal model av en stad.
förmågan att inte sova gör att de andra varelserna ser en stad som aldrig sover och där folk hela tiden latar sig i solen under magiska glimmande byggnader.
Helt plötsligt har du en ny exotisk alv förmåga som de kan använda den har vissa nackdelar och vissa styrkor genom att använda sig av drogen får de tillgång till krafter som övergår normala varelser utan drogen så tar krafterna över kontrollen av alverna och gör om dem till kraftiga varelser...


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>"2, Finns det några andra städer? Kanske befolkade av Människor, det tror jag skulle behövas iaf."
I legenderna finns det mäktiga mänskliga städer bortom bergen i väster och på andra sidan havet i väster, men ingen har haft någon kontakt med dem.
Däremot finns det en hyfsat mäktig mänsklig nomadkultur på stäpperna kring Den eviga staden.
De kan dock inte på egen hand utmana alverna vad gäller militär makt, eftersom alverna har sin magi och människornas magi bara sträcker sig till enkel trolldom: det finns en del spågummor och astronomer samt en och annan häxa som kan kasta förbannelser, men inget mer.

okej, tack för feedbacken!
<p><hr></blockquote><p>Ingen orsak...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Pangolinerna

Oooh! oooh! oh!
Jag gillar ju bägge! /images/icons/frown.gif
Okej nu ska jag bolla med lite idéer.. Pangolinerna kanske är det enda alverna är rädda för? Dom enda som kan utmana dom? Alverna har nu utrotat dom. Trodde dom.. Pangolinerna drog sig ner under haven, och har hjälpt människor att utforska teknikens hemligheter. Indirekt? Kanske människorna inte ens vet att det är dom dom har fått hjälp av? Näh. Om du inte tycker att pangolinerna passar.. Stryk dom! För många raser vore defenitivt fel i den här världen tycker jag. Jaja, din inspiration gav mig lite inspiration. Kanske det kan ge dig ny inspiration?

Jag undrar om det finns några inre konflikter bland alverna? Det hade nog varit myyyyyyysigt med ränksmidning..

Jaja. Finns det gigantiska trollsländor man kan rida på?


..Såja.. Nu har jag sprutat ideér nog.. /images/icons/smile.gif
/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Top