D&D Balla sätt att levla utan att levla

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
[…] OSR-dogmen ”svaret finns inte på ditt karaktärsblad” [stämmer] visserligen […] bra vad gäller låglevelspelande, men inte alls när man kommer upp i högre rang, och en väldigt stor del av ens valmöjligheter och kapacitet att ta sig över olika hinder är synnerligen avhängiga inte minst spelfigurens formler och magiska föremål. Han menar vidare att trenden med superlätta OSR-system där alla regler får plats på ett halvt kreditkort bäddar för en oändlig upprepning av låglevelspelande utan att möjliggöra för det rikare och djupare spel som gamla versioner av D&D bäddar för.
Med utgångspunkt från @Cyberhest s tråd om superlätta osr-system och levlande så funderar jag på vad det finns för kul sätt att ”levla” diegetiskt (eller vad man ska kalla det) som tillåter djup och rikedom utan att vara beroende av xp och level.
  • Hitta mäktiga artefakter
  • Hitta en lärare som kan lära dig häftiga saker
  • Bli vän med rätt personer
  • Starta och bedriva verksamhet
  • Bilda ett förband
  • Skaffa ett slott
  • Skaffa fler följeslagare
  • Konvertera folk till ens religion
  • Bli vald i folkval
  • Gifta sig med en rik person

    Vad mer? Nån som har erfarenhet av längre kampanjer utan levels, eller där levels spelar mindre roll?
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Intern utveckling:
* Göra upp med sina demoner
* Mogna
* Se nya värden
* Känna sann självuppoffring inför någon
eller
* Stagnera i ett fokus och slipas till att ständigt söka den hägringen
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,333
Runequest kanske är bäst på det ändå. Att du "levlar" genom att spendera tid i din hemby, öva på grejer och engagera dig i din kult. Också ballt att din ställning inom din kult avgör vilka besvärjelser du kan lära dig osv. Samt att en högre ställning i en kult kommer med vissa förpliktelser.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,577
Location
Oktoberlandet
Lite förslag jag funderat på…
- Utvecklas inom sin huvudsakliga syssla, yrke, hobby genom att stiga i titlar, makt, kontakter...
- Göra en ”klassresa” och höja din status och levnadsförhpllanden, vilket även påverkar din släkt…
Sen så är ju förstås äventyrandet den sanna glädjen med historier runt lägerelden i solnedgången 😇
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
  • Hitta mäktiga artefakter
  • Hitta en lärare som kan lära dig häftiga saker
  • Bli vän med rätt personer
  • Starta och bedriva verksamhet
  • Bilda ett förband
  • Skaffa ett slott
  • Skaffa fler följeslagare
  • Konvertera folk till ens religion
  • Bli vald i folkval
  • Gifta sig med en rik person
Många av de där punkterna låter som saker man får när man når en viss nivå i OD&D och AD&D, så istället vänder man på det och går upp i nivå när man lyckas anförskaffa den förväntade prestigen som förknippas med nivån i fråga?
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Jag hade gärna spelat en kampanj som kombinerar detta…

  • Bilda ett förband
  • Skaffa ett slott
  • Skaffa fler följeslagare
  • Konvertera folk till ens religion
  • Bli vald i folkval
  • Gifta sig med en rik person
…med detta…

* bli muterad av konstiga apparater eller vätskor och få gälar/simhud/vingar/etc
…och detta

Intern utveckling:
* Göra upp med sina demoner
* Mogna
* Se nya värden
* Känna sann självuppoffring inför någon
eller
* Stagnera i ett fokus och slipas till att ständigt söka den hägringen
EDIT: dvs alla ovanstående
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag gillar varianten att man med lämpliga mellanrum får skriva upp händelser som varit betydelsefulla för rollpersonen, typ "bekämpade blodskultisterna i katakomberna under huvudstaden". Därefter kan spelaren åberopa denna erfarenhet i lämpliga situationer för att få någon slags bonus, till exempel fördel på tärningsslag.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Vad mer? Nån som har erfarenhet av längre kampanjer utan levels, eller där levels spelar mindre roll?
I och för sig finns det ju levels i LotFP/OD&D, men Geoffrey McKinneys Carcosa har ju ett eget system med ritualer för att åkalla/betvinga/fördriva Old Ones och sånt, som baseras på ens tillgång till äckliga sörjor, esoteriska artefakter och dussintals jalefärgade oskulder, och är relativt frånkopplad rangprogression.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Jag hade gärna spelat en kampanj som kombinerar detta…



…med detta…



…och detta



EDIT: dvs alla ovanstående
Låter nästan som vår långa Mutant: år noll kampanj! Lite maktspel i arken, lite sjuka mutationer, byggande av diverse lantbruk, lite introspektion och mognad (nåja inte så fasligt mycket, men lite).
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
I och för sig finns det ju levels i LotFP/OD&D, men Geoffrey McKinneys Carcosa har ju ett eget system med ritualer för att åkalla/betvinga/fördriva Old Ones och sånt, som baseras på ens tillgång till äckliga sörjor, esoteriska artefakter och dussintals jalefärgade oskulder, och är relativt frånkopplad rangprogression.
Ja jisses, jag ska läsa den igen, det var ett tag sen. Jag tänkte också lite på LotFPs regler om att skaffa ett laboratorium och bibliotek till att göra magisk research, men det kanske är taget från B/X?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
* upptäcka att ens förfäder gökat med kosmiska ondskor och att man därför vid en viss ålder (om en vecka) börjar utveckla membran för att uppfatta transdimensionella ljud/tentakler/ögon som skjuter gift
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
* få barn med kosmiska ondskor och de är en liten klump med ett par tentakler som får bo i ett akvarium och äta tångräkor men man vill skydda dem till varje pris
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,510
Man lär sig monstrens svagheter så man kan döda dem.

Man får boons i vampire.

Man lär sig sina fienders hemligheter.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
  • Skaffa barn och uppfostra dem. Sedan fortsätter man spela som barnet.
Även känt som King Arthur Pendragon.

KAP är intressant, slår det mig nu, då det dels är att vanligt BRP-spel med färdigheter som man får kryss i och sedan ska slå över för att höja, och ett slags nivåsystem där man får höja något på sitt rollformulär för varje 1000 poäng Glory man skramlar ihop (mest genom att döda saker, men också genom att vara allmänt ädel, eller buga sig snyggt inför kungen).
 
Top