Nekromanti Balla bossfighter!

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Till jul tänkte jag spelleda en minikampanj för min gamla grupp. Systemet är väldigt enkelt och jag tänkte spela en öppen Sword & Sorcery kampanj. Världen genereras genom att varje spelare ritar en plats eller grej på kartan, gör sina roller och ger sig ut för att äventyra.

Systemet (On Mighty Thews) har två balla mekanismer:
För varje 2 poäng man vinner en konflikt med så får man lägga till ett fakta, på så sätt kan man få väldigt mycket gjort med sina tärningar om man har flyt. Man kan också spendera fakta på att ge sig själv +1 på vissa handlingar som sedan försvinner när man utnyttjat bonusen. Fakta måste också spenderas i strid om man vill blockera fiendens intention. Om A vill döda B (B är en simpel NPC och kan dödas lätt) och B vill slå ner As svärd i avgrunden så måste A spendera ett fakta för att det inte ska hända. Använder han faktat (eller inte har några fakta) så händer det trots att han dödar B.

Varje gång man tar skada till följd av en konflikt så får man -2 på en specifik konflikt. Den kan vara hur bred eller hur smal som helst och försvinner så fort man blir utsatt för den. Har man 3 skador och tar en till tar man bort ut scenen eller dör. Alltså tvingar man folk till vissa handlingar om de vill bli av med sina skador!

Nu till kakan: jag vill ha stora balla bossfighter! Tänk Zelda eller Ninja Guiden. Vad kan man göra för roligt med det här systemet? En som jag kommit på hittils:

Aeneus, Bronsormen vars andedräkt är Dolkar
Den bor i någon sorts underjordiskt tempel, är stor, bepansrad och mycket snabb. I kammaren finns ett dike fyllt med brinnande olja som delar in kammaren i flera öar. Bronsormen tar ingen skada av att ringla sig igenom elden, RP behöver klara en farlig konflikt för det. När bronsormen anfaller med sin dolkandedräkt eller slår sin kropp i marken så att stenar faller från taket försöker den ge skadan "-2 hoppa över brinnande dike" eller "-2 uppmärksamhet (blödande panna droppar i ögonen)" och sedan spendera fakta på att flytta sig utom räckvidd så att RP tvingar försöka hoppa över elden efter den. Tänker mig att öarna flyttar runt ibland också och att man kan spendera fakta på hur de ska flytta sig så att det blir lite brädspel av det. Förhoppningsvis blir det något spännande ögonblick när någon ska hoppa över elden och riskerar att ramla i och dö.
 
Top