Nekromanti Baldur's Gate

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Finns det några (fler) som gillar Baldur's Gate, BG2, Planescape och Icewind Dale?

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
jäpp, men har just börjat lira BG2

Man kan säga att det finns nybörjare i rollspel. Men är inte hela livet ett
(r)wollspel.
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Dungeons & Dragons forever...

Var hälsade alla D&D fans. Jag har spelat alla D&D/AD&D spel som har släppt till dator. (och klarat de flesta). Det började när jag fastnade för Pool of Radiance som släpptes i mitten på 80-talet och fick massor med utmärkelser. och nu är det Baldurs Gate 2 som gäller...det är ju bäst...fast vänta bara till Pool of Radiance 2 & Neverwinter Nights dom lär ju vara ännu bättre... www.rpgplanet.com
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Re: Dungeons & Dragons forever...

Tycker att Eye of the beholder serien var de enda lyckade.
Unlimited Adventures, Darksun, Dungeonhack m.m var rätt trista. Fick ingen stämning alls som i EOB spelen.

"Elen Sila Lúmenn Omentielmo/Avenderiel
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Gamla D&D spel

Det verkar som vi tillhör lite olika generationer...
Jag antar att du spelade spelen på din PC.
När jag spelade spelen så hade dom nyss släppts (1986) och sen spelade jag dom på min Amiga(som jag fortfarande har kvar). Dom var mycket bättre på den, ingen "internal speaker" och ingen "kass grafik". Amigan var bättre än PCn en gång i tiden. Bra Grafik, Digitalt ljud, aldrig minsta problem med Hårdvara/program osv . Sen så har jag inte spelat de spelen du nämner så mycket utan det är mest den gamla Forgotten Realms serien och Dragon Lance serien. När de spelen kom fick de mer "awards" än var Baldurs Gate spelen har fått (Pool of radiance fick 11 awards -86). Så när man lirade Baldurs Gate för första gången var det nästan samma känsla som att lira Pool of Radiance för första gången,(men det var 15 år sen)...
 

Karl Nilsson

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
24
Location
Sandviken, Sverige
Baldur's Gate rokkar!

Ahh... jag älskar dom spelen. Nu när du endå nämnde Icewind Dale, rekomenderar jag dig att kika in Icewind Dale - Heart of Winter förhandstitten(den är nästan som en recension) i det lite försenade numret av Codex som kommer snart.
Föressten håller Black Isle på att göra ett Baldur's Gate spel till Playstation 2.

Det jag saknade i Planescape - Torment var faktiskt en möjlighet att kunna få spela spelet med lite mindre dialog. Men men, det var/är ju endå ett mästervärk!

Karl Nilsson
Skribent, Codex
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Re: Gamla D&D spel

Eob spelen spelade jag på amiga, för två, tre år sen spelade jag de andra på pc.
Första gången jag spelade eye of the beholder var jag nog sådär 8-9 år... tycker att det är det bästa. kanske för att man får lite nostalgi när man spelar det. Hur som helst Amigan är fortfarande bättre än pc. Stabilt som fan!

"Elen Sila Lúmenn Omentielmo/Avenderiel
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Dungeon Master

... skall det vara. Första sköna 3D liret i "RPG" setting :gremwink:. Minns hur jag satt med min nya amiga och höll på att skita i brallorna av det mäktiga stereoljudet. Man hörde ju hur det klampade runt mumier och annat i korridorerna ;)
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
EOB

Jo när man spelade första EOB så blev man ju rädd för allt klampande och annat ljud som kom närmare och närmare...
Det var ju inte turn-baserat som de äldre spelen och man visste aldrig vad som väntade runt nästa hörn....
 

Georg Gantz

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
3
Location
Gävle (ex Järbo)
Appropå ingenting (off topic och allt sånt)

Karl Nilsson, du sjunger visst i ett Death/Blackmetal band, är ni bra? Hur låter ni?

Georg Gantz -The Vaktcaptain Menace
 

DDUOB

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
40
Location
Gislaved, sverige
Jag Gillar dem....

Jag gillar Bg2 och alla de andra spelan som hör till samma område om man nu kan kalla det område. Men det dumma är att de är så LÄTTA! Jag har vunnit Bg2 på näst svåraste, och det tog mig ungefär 150 dagar....Och på core rules har jag vunnit det på mindre än 100 dagar, asso ett lätt spel.
Men de har bra handlig och sådant =0)

Celestial´s Fury
 

Karl Nilsson

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
24
Location
Sandviken, Sverige
Re: Jag Gillar dem....

Om du nu tycker spelen är för lätta, testa då följande: Varje gång din spelkaraktär tar sig en öl/vin/sprit.. gör då själv samma sak. Då blir det garanterat svårare och roligare att spela :)

Mvh

Karl Nilsson
Skribent, Codex
 
Top