Nekromanti Baldurs gate?

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Har det kommit ut något nytt baldurs gate? Har IceWind Dale som kom ut -99´och undrar om det kommit ut nåt nytt??

Jag tycker att det är väldigt skoj med RPG:spel, men det kan vara lite mycket strid... Okej, jag tycker att det är mycket handling i de mesta RPG:spel men konceptet är ju att döda, döda, döda...

...Lite tråkigt :gremsmirk:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Har det kommit ut något nytt baldurs gate? Har IceWind Dale som kom ut -99´och undrar om det kommit ut nåt nytt??
Tja, du blir nog inte så förvånad om jag föreslår Baldurs Gate 2 (vilket det dessutom finns en expansion till) och Icewind Dale 2. Rätt OK spel om man gillar Baldurs Gate 1.
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Fallout.

Visst är FInal Fantasy roliga spel, men handlingen är statisk och mer eller mindre omöjlig att påverka. Lite som en smått interaktiv film. För övrigt blir det en hel del slagsmål i FF, ungefär vart tolfte steg eller så.

Annars är Fallout ett spel som verkar väldigt trevligt, jag har tyvärr bara spelat demot, men alla jag mött rekommenderar det. I det spelet finns det fler möjligheter att spela på ett fredligare sätt och tala sin väg ur situationer.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Anachronox.

Fallout I och II har en del obetalbara stunder.. Mmm.. *får en flashback till Fallout II:s slut..*
..Semper Fiiiiiii! Ehum.. Var var jag?

Jo, Fallout är ett smaskigt RPG med lite lagom lättsam stämning. Absolut inget humorspel, nej nej, men lättsmält sköna dödsanimationer (När man har tur) och lite listiga och lustiga referenser och episoder.. (Älskar verkligen giftermålsscenen, man kan bli tvångsgift i II:an, och frun vägrar lämna en.. Såvida man inte säljer henne till en hallick, förstås. :gremsmile:)

Ett annat RPG som känns lite liknande, men bara lite (Smart humor, härliga stunder) är Anachronox som jag spelar just nu. Mellansekvenserna är riktiga höjdpunkter, röstskådespelet är toppen i min mening. :gremsmile: Ta bara Grumpos och hans fruktade specialattack. (Alla ska ha häftiga specialattacker, right? Grumpos pladdrar motståndaren ofokuserad.)

Skön stämning -handling och atmosfär- alltså, även om det känns lite väl lätt (springer mest rakt igenom det) och det är lite tjatigt att springa runt stora områden, på vissa ställen. Trots detta så tycker jag att det är värt att spela för handlingen, iallafall om man gillar stämmning på samma sätt som jag. Dessutom fick jag ju det för bara 100 spänn på Tradition.. (Lite lagom gammalt, lite lagom bortglömt)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Planescape Torment är ett spel från pojkarna i Black Isle, som gjort BG, IWD och Fallout-spelen. Skillnaden är att Planescape Torment är så löjlitg bra att det inte är sant.

Nu kanske det är lite föråldrat, men det är fortfarande förbannat bra och värt att spela igenom.

chrull
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Icewind Dale II kom ut för inte så länge sedan. Betydligt svårare än ettan dock. Jag har fortfarande inte lyckats vinna slutstriden.

Hearts of Winter är en expansion till Icewind Dale I. Har inte spelat den men den är antagligen väldigt bra.

Trials of the Luremaster är en gratis liten expansion till Icewind Dale I och borde finnas för nedladdning på Black Isles hemsida eller hos Interplay.

Baldurs Gate II Väldigt kul och väldigt bra. En av mina absoluta favoriter.

Throne of Baal expansion till Baldurs Gate II och den sista delen i Baldurs Gate serien. Episkt och väldigt kul.

Planescape Torment, gammalt men otroligt välgjort. Mycket mer än bara strid och med ett härligt karaktärsgalleri.

Fallout 1 och 2. Bästa rollspelet till datorn även om det är ganska gammalt. Fallout 2 är bäst även om 1:an inte kommer långt efter.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om man ska vara petig är det *inte* samma typer som gjort Torment som Baldur's Gate. Visst, spelen använder samma motor, och båda är utgivna av Interplay/Black Isle, men Bioware har väldigt lite att göra med Torment. Det är ungefär som att säga att det är samma som gjort Bilbo och Ronja Rövardotter eftersom båda är utgivna av Raben & Sjögren.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jag ska inte vara mindre tramsig än att föreslå...

Arcanum, som jag tycker är ett förbannat okej spel, med fina damer, snygga jackor, ångmotorer, uråldrig magi, kanoner, eldkastare, flygplansogres och all möjlig galenskap. Och såhär ser det ut:



Typ som en blandning mellan BG och Fallout, alltså. Det når kanske inte riktigt samma höjder som Fallout, men är lika lättsmält och framför allt snyggare och med en mycket intressantare värld, som dock inte är lika "vast". Det finns mer grottor än Enklavbaser och Los Angeles-abysser, alltså.

Sen så är Wastelands åtminstone... värt att uppmärksamma:

http://www.the-underdogs.org/game.php?name=Wasteland
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag tipsar om Neverwinter Nights. Om du gillade BG så kommer du nog att gilla det.
Och du, RPG betyder Role Playing Game (alltså rollspel). Om du skriver RPG spel så blir det rollspel-spel.
 
G

Guest

Guest
Neverwinter Nights

Måste erkänna att jag inte direkt köpte NWN konceptet. När jag först testade spelet blev jag helt lyrisk när man gjorde sina karaktärer eftersom de hade fått med friheten från D&D3:ed. Men sen när själva spelet kom igång blev jag mycket besviken. Helt idiotiska saker som att man kan repetera dialoger till man lyckas. Och sen Stone of Recall huvva, helt värdelöst för stämningen. Man blev ju aldrig riktigt rädd i någon strid eftersom man mosha på fienderna lite och när det började skita sig så portade man bara till säkerhet och helade upp sig och gav sig tillbaka och fortsatte mosha. Näe vill man ha sånt spel tycker jag till och med Diablo var bättre (även fast jag inte gillade Diablo heller). Det enda som verkade ha potential (som jag inte har fått tillfälle att testa än) är multiplayer spelet med en Dungeon Master. Och sen undrar jag varför de inte hade overland-travel funktionen från BG2. Hade varit betydligt lättare att skapa äventyr om man bara behövde scanna in en karta och skapa lite någon random encounters. Betydligt snabbare och mindre frustrerande än att traska från område till område.
Nä huvva nog håller jag mig till dom andra spelen som BG-serien, Fallout-serien, Planescape:Torment. De var åtminstone genomtänkta spel.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Neverwinter Nights

Håller med, NWN känns bara som ett tillkrånglat Diablo.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Multiplayer i NWN...

... var anledningen till att jag köpte spelet. Av allt som jag läst om det under en två år lång period så kunde det ju inte slå fel. Det enda jag saknade i det var bara detaljer, så "vad kunde gå fel", tänkte jag. Men så begav jag mej ut på internet och upptäckte hur rysligt mycket t.o.m. det sög, förutom singleplayer-kampanjen, som var det tristaste jag upplevt sedan... sedan diablo 2. Det visade sej nämligen att personerna som spelade på dessa servrar var stelare och livlösare än de NPCs man kunde samla på sej under singleplayer-kampanjen. Men....

...är det inte möjligt att personer från detta forum samlar ihop ett gäng för att spela lite? Någon agerar DM och slänger ihop en kortare kampanj (som kan spelas på under 5-6 timmar) av något slag, kanske helst ett inte allt för actioborienterat ett eftersom det tenderar på att bli det hur som helst. Ett med lite möjlighet för rollgestaltande och annat skoj som man inte får möjlighet att uppleva om man spelar online på de officiella servrarna. Bara en liten tanke.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
problemet med arcanum

är animationerna på rörelserna, folk ser ut som de är av ett trådtunt papper... det ser bara mystiskt ut, kanske ändades sedan, för jag spelade bara ett demo av det...

men om det e bra handling i det så kan jag med säkerhet bortse ifrån det :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Jag ska inte vara mindre tramsig än att föreslå...

Måste säga att jag faktiskt blev lite besviken på Arcanum. Efter att ha läst och hört en massa om spelet så var mina förväntningar nästan skyhöga. Men när spelet sedan faktiskt kom så var det lite av en besvikelse. Det kunde varit så mycket bättre om de bara ansträngt dig lite mer. Grundidén är ju så jäkla häftig. Nåja, det är fortfarande ett ganska hyfsat spel, bra mycket bättre än många andra skräpspel som finns på marknaden just nu.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Anachronox.

det spel jag väntar med mest spännig på i rpgdelen av mitt spel intresse är Lionheart, fallout i fantasy miljö och med alla de gammla systemen med räknade och förbättrade
snyggare grafik och helt enkelt värt att köpa

hurra

//Netfeed, som gillar fallout
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Jag ska inte vara mindre tramsig än att föreslå...

det enda jag tyckte var bra med arcanum var inlednignsfilmen som var riktigt, riktigt ball
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Vad som var bra med Arcanum:

[*]Tjuvgillet.
[*]Tesla-kanonen.
[*]Machined Platemail.
[*]Orchrövarna.
[*]Hela "Butcher of Stillwater"-scenariot.
[*]Lookingglass-rifle.
[*]Kerghan.
[*]Lite andra coola grejer som jag har glömt nu

Och det som gav mig sura uppstötningar:

[*]Frysningarna.
[*]Bristen på videosekvenser.
[*]Bristen på människor som anfaller och bristen på effektiv loot (det var ju det som var charmen med Fallout).
[*]Att Stringy Pete var lika bra som Arronax eller Nasrudin o_O
[*]Början... *gasp*
[*]Vissa uppenbara buggar.
[*]BMC-mine och WC-mine.
 
G

Guest

Guest
Re: Multiplayer i NWN...

Det var inte en så dålig ide faktiskt man kanske skulle damma av spelet och läsa in sig på DM kunskaperna igen och börja konvertera några D&D äventyr.
 
Top