Nekromanti Baldurs gate o.t.

Kandar

Veteran
Joined
24 May 2001
Messages
9
Jag har spelat mig igenom hela datorspelet baldurs gate och äntligen slagit ihjäl(den siste?) elakingen Serevok. Men allt som händer är att spelet låser alla kontroller och sparas som en "final-save". Något är uppenbarligen inte som det skall, har någon annan råkat ut för detta?
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Tja, du kanske ska fråga på ett dataspelsforum? Här diskuterar vi trots allt rollspel.

-E
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Har haft problem med det tidigare.
så här SKA det gå till om det inte gör det är det något fel.
1. Du har besegrat Serevok.
2. Slutfilmen visas.
3. En finalsave sparas för att kunna användas i BG-2.
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Är det ett "fulspel"?? I så fal är väl slutanimationen rippad ...


-J (fd babylon)
 

JetSnail

Veteran
Joined
25 Apr 2001
Messages
32
Location
Sollentuna STHLM
nu när nån redan har frågat om en sakmed BG... så ska jag ocksåfråga en sak... händer det här för er också???? När jag går i en skog i typ mitten av kartan till väst, där möter jag på en trupp banditer och deras ledare. Jag snackar med ledaren och han ska ta mig till typ "gudfadern" jag kommer inte ihåg vad han heter. Då går vi norrut(där är närmsta utgången)och kommer till nått slälle. sen kommer det en stor typ ogre eller nått med en mace. och nu kommer problemet. från att jag gick ut från där jag mötte banditerna så blev det som en film i nomalt spelläge. Det är lite små suddigt och jag kan inte göra nått. och tiden går och inget händer. Snälla svara....... Och nu kommer jag ihåg "gudfaderns" namn. Det är Tazoc snälla svara....

@_/-
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Precis samma sak hände mig senast jag klarade det. Som tur var hade jag redan klarat spelet ett par år tidigare så jag hade sett slutfilmen. Jag har dock aldrig lyckats förstå vad som är felet.

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Men Rev har likförbaskat rätt. Inte för att det gör mig nåt, men forumen är till för rollspel och inte dataspel. Så han har minsann en poäng.

/Tobbelobbe
 

Kandar

Veteran
Joined
24 May 2001
Messages
9
ho ho, jag har lyckats lösa det. På installationscd fanns en patch som jag antog hade körts vid installationen, så verkar dock inte vara fallet och nu funkar det. Så nu är det väl bara att gå och handla sig bg2...
 

Kandar

Veteran
Joined
24 May 2001
Messages
9
testa att kör patchen "bgtalesuk5512" om du kör totsc. det löste mitt problem.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Förhoppningsvis kan dataspelarna då få ett alldeles eget forum där de kan hålla hus /images/icons/wink.gif

-R
 

JetSnail

Veteran
Joined
25 Apr 2001
Messages
32
Location
Sollentuna STHLM
jaaa vad roligt=) =) =) =)..... men det är faktiskt så att bg är ett rollspel, på datorn, det är tom. DnD så det är väldigt lätt att missförstå det hela.

@_/-
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Enligt min åsikt är BG inget rollspel, utan ett ambitiöst äventyrsspel. Ett rollspel blir det enligt min mening först när man har total handlingsfrihet och kan göra precis som man vill utan att bry sig om spelets handling. Det enda dataspel jag kan komma på som lyckats med detta är Daggerfall (som iofs är rätt gammalt, men riktigt skoj).

Ska jag vara petig är dessutom detta ett forum för tredje utgåvan av D&D, och som alla vet använder sig Baldurs Gate av Second Edition-reglerna, som inte alls är likadana /images/icons/wink.gif

-R
 

Kandar

Veteran
Joined
24 May 2001
Messages
9
Vill bara säga att jag mycket väl vet att bg-diskussioner knappast platsar här. Det är bara för att jag är en genuint ond och lömsk människa som jag postade mitt problem här.
För övrigt borde väl denna diskussionen inte heller platsa här utan borde väl föras på ett forum om vad som platsar på forum?
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Jodå, jag håller också med. Jag tycker inte alls det vore dumt om forumen breddades så att även datorspel kom med på ett hörn - speciellt här är det ju,i grund och botten, ganska vettigt att hålla diskussioner om Baldurs Gate, Planescape Torment och liknande helmysiga tidsfördriv!

Fast som det ser ut just nu så är det ju inte riktigt kosher att ta upp dylika saker här.

/Tobbelobbe - har nyligen fått ett svårt återfall i Fallout 2-beroendet
 

RavenLord

Veteran
Joined
13 Aug 2000
Messages
42
Location
Gävle
Vad filen används till

Final save filen använder du om/när du köper BG-tales of the sword coast

- Death is more universal then life; everyone dies, but not everyone lives. -
 
Top