Nekromanti Baldures Gate, IceWindDalee

Lord Krooak

Veteran
Joined
23 Sep 2000
Messages
71
Location
K-holm
Är Baldures Gate, IceWindDale, Shadow of Amn i samma värld som DoD är i?

...fråga från en som mest spelar Eon

//en liten groda som inte vill riskera livet för någon liten skatt...
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Nix. DoD 1-4 utspelade sig i Ereb Altor. Ereb är en kontinent. DoD 5 utspelade i jätte staden Chronopia som oxå ligger på planeten Altor. DoD 6 utspelar sig i en helt ny värld som heter Trudvang, som man kan säga är en fornnordisk John Bauer inspirerad värld.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Icewind Dale, likt Baldur's Gate, utspelar sig i Forgotten Realms. En värld till Dungeons & Dragons.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Sereg on 2001-01-21 22:35.</EM></FONT></P>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Fel

"Nix. DoD 1-4 utspelade sig i Ereb Altor. Ereb är en kontinent. DoD 5 utspelade i jätte staden Chronopia som oxå ligger på planeten Altor. DoD 6 utspelar sig i en helt ny värld som heter Trudvang, som man kan säga är en fornnordisk John Bauer inspirerad värld."

DoD 1-4 utspelade sig i Drakar och Demoners värld (det är det enda som står)
EDD (Expert) utspelas därstädes, men det är till denna som Altor (=planeten) görs, där kontinenten Ereb är den beskrivna. Sedan inplaceras Ereb i senare moduler till även 4:an
DoD 5 utspelas mycket riktigt i Chronopia, som genom Altors baksida också hamnar på Altor
DoD 6 har inget med tidigare världar att göra, och heter Trudvang.

Det är endast version 5 och 6 som har en värld beskriven någorlunda i grundreglerna (mest beskrivning förekommer i 5:an). De övriga nämns ingen värld alls vid namn.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Det var väl att ta i. ;-)

Nja. Jag var väl snarare inte inte tillräkligt tydlig i mitt inlägg. Det är rätt att det från början inte fanns någon spec. värld beskriven i grundreglerna, men Ereb Altor är en officiell produkt till DoD så därför anser jag att man kan säga att DoD utspelar sig i Ereb Altor. Frågan var inte om den ingick i grundreglerna tan var DoD utspelade sig. Vidare är det svårt att Spela EDD utan DoD 2, vilket ger Ereb altor->EDD->DoD 2.

Vad gäller DoD 5 och 6 så sa jag samma sak som du fast med andra ord.

Man måste inte spela i den officiella världen bara för att den beskrivs i grundreglerna. Att en värld ingår redan i grundreglerna eller tillkommer senare som modul/er spelar ingen roll anser jag. DoD 1-4 hör till Ereb Altor oberoende av vad som kom först eller om det kom som modul eller i grundreglerna.

Fast det var bra att du gjorde en del förtydligande. Man vet ju själv vad man menar när man skriver och blir därför ibland blind för ev. oklarheter uppstår pga detta. ;-)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Ger mig inte ;-)

"Vidare är det svårt att Spela EDD utan DoD 2, vilket ger Ereb altor->EDD->DoD 2."

Jodå, det går alldeles utmärkt, då EDD är gjort till DoD 3.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Ger mig inte ;-)

"Jodå, det går alldeles utmärkt, då EDD är gjort till DoD 3."

Måste tyvärr påpeka att det påståendet inte är rätt. DoD 2 släpptes -84 och året där på(-85) kom EDD. DoD 3 släpptes -87, har dock inte denna version men EDD går säkert att spela till DoD 3 oxå, men EDD hör till DoD 2. Om du har EDD reglena så läs förordet, de hänvisar till DoD 2. Du kan oxå läsa artikeln om DoD kronologi som finns här på rollspel.nu.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Det var väl att ta i. ;-)

<I>DoD 1-4 hör till Ereb Altor oberoende av vad som kom först eller om det kom som modul eller i grundreglerna.</I>

Det finns rätt mycket i DoD1 som inte alls stämmer överens med senare versioner, så jag har rätt svårt att tänka mig den som Ereb; det enda om en eventuell spelvärld som nämns i spelet är att det finns gott om ruiner från ett stort imperium som gick under för 300 år sedan.

--
Åke
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Det var väl att ta i. ;-)

Det stämmer säkert, har inte DoD 1 :-( Kan väl kanske hålla med om att Ereb Altor inte hör till DoD 1 fast det beror på hur man ser det. För mig är Ereb Altor DoD:s officiella Värld(DoD före 5:an alltså) så frågan blir snarare om man skall kalla DoD 1 för just DoD om skillnaderna nu är så stora. Gör man det så får man nog oxå anse att Ereb Altor hör till DoD 1. IMHO.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: OT

Har ytterligare en rim och länksida till dig i fall du är intresserad. Denna innehåller lite mer exempel på verser samt olika sätt att binda ihop rim så kallad rimflätning.

http://komvuxnet.gotland.se/svenska/metrik.htm#alexandrin MVH. Hasse So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Det var väl att ta i. ;-)

Min "touchstone": Skrevs äventyren avsiktligt till Ereb? Nej. Nästan inget skrevs till Ereb till Drakars grundbox innan Expert kom. Caddo i Sinkadus 3 är det enda jag kommer på. De "stora" äventyren - Ärans Väg-Trilogin, t.ex., eller Havets Vargar, eller Spindelkonungens Pyramid, har inget med Ereb Altor att göra. Världen ifråga nämns inte ens i Monsterboken, fastän där definitivt kan sägas vara "världsinformation" (t.ex. om ickemänskliga kulturer). Där pratas genomgående om "sagovärldarna". Den finns endast med i kommentarer i själva Expert, för övrigt.

Drakar är _inte_ ett spel uppbyggt kring en speciell spelvärld; Ereb utvecklades som en spelvärld till Drakar&Demoner.

Det är (var) ett generiskt fantasyspel, något som möjligtvis kan ha förändrats iom DoD-versionen strax före Chronopia, som jag inte äger. Att påstå något annat är intensiv efterkonstruktion.

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Det var väl att ta i. ;-)

"Drakar är _inte_ ett spel uppbyggt kring en speciell spelvärld; Ereb utvecklades som en spelvärld till Drakar&Demoner."

Precis! Ereb Altor utvecklades till DoD och därför anser jag att man kan säga att DoD hör till Ereb Altor. Att reglerna kom före Världen spelar inte så stor roll anser jag. Världen är fortfarande utvecklad till DoD och inte något annat Rollspel. Ereb Altor utvecklades från mitten av 80-talet, de DoD regler som fanns då var DoD 2 samt påbyggnaden EDD. DoD 3 släpptes -87 och då fanns redan Ereb Altor och officiella produkter till världen redan släppta, se nedan.

Stadsmodulen Kandra(-86) heter med under rubrik Kandra: Ereb Altor vol. 1.

Hur vida man kan säga att Ereb Altor hör till tidiga DoD är väl upp till en själv hur noga man är att världen redan näms i grundreglerna. Där kommer nog alltid åsikterna gå isär. Själv är inte vad som kom först det viktigaste för mig.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Lord Krooak

Veteran
Joined
23 Sep 2000
Messages
71
Location
K-holm
Re: *snurr*

de var som fan, DoD världen är inte så, öööh, sammanhållande tycker jag...

//en liten groda som inte vill riskera livet för någon liten skatt...
 
Top