Nekromanti Balderks Romanutmaning 2k4

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Tjenare!

I sommar har jag tänkt utmana ER att läsa böcker. Det ska vara skönlitteratur (och inte kurslitteratur), men vilken sort spelar ingen roll. Allt från tantsnusk till finlitteratur som Dostojevskij är tillåtet och mer därtill! MAO inget krav på SF eller fantasylitteratur. Jag har tänkt utmana er att läsa tio böcker, men om folk tycker det är för lite (jag ämnar läsa fler böcker än så t ex) så föreslår jag två klasser, en för de som vill läsa tio böcker, och en för dem som vill läsa femton.

Utmaningstiden är 1/6-1/9, alltså första Juni till första september.

Första september kommer så en tråd där ni får redovisa hur många böcker ni hade tänkt läsa, om ni lyckades och framförallt; Vilka böcker ni har läst.

Jag är medveten om att böckernas längd varierar, men tänker inte ta någon hänsyn till det. Candide och Bibeln behandlas alltså likvärdigt.

Jag är också medveten om att de flesta som frekventerar det här forumet (rollspelarkultur, inte hela wrnu) redan läser mycket böcker... därför vore det kanske bra om jag skrev en artikel om det också (som jag nog måste formulera annorlunda än det här inlägget) så att alla som läser förstasidan kan ta del av utmaningen.

Men först och främst tänkte jag bara fråga; Vad tycker ni om det här? Är det ett bra initiativ eller klarar ni er utan sådana hära utmaningar? Jag har redan kört en liknande grej på #rpgonline där jag vet att jag i alla fall hjälpte en person att läsa mera, men samtidigt gav en annan ångest. Tror en sådan här utmaning passar mycket bättre på forumet dock.

Skulle nog också vilja ha en klistrad (och låst) påminnelse om utmaningen, men det får vi ta om folk faktiskt tycker att det är en bra idé. idén med det hela är alltså att få folk att läsa mer böcker.

/Balderk, fick Snow Crash av Neal Stephenson och Burying The Shadow av Storm Constantine (tackar Troberg) i brevlådan idag

PS. JAG ÄR ALLTID ÖPPEN FÖR FÖRSLAG. DS.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Om jag ska vara helt ärlig är jag inte med på vad meningen med hela grejen är. Är det att folk ska läsa mer böcker, eller vad? I så fall tror jag inte det spelar någon roll ifall det finns en utmaning eller inte, jag kommer läsa lika mycket oavsett. Det är förstås möjligt att jag presenterar vad jag har läst efteråt :gremlaugh:

OT som fan:

Läs Snow Crash, NU. :gremgrin: Jag väntade alldeles för länge.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Räcker det inte med att bara uppmana folk att läsa så mycket de orkar i sommar och sedan diskutera det?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Dubbla meningar

Alltså, det första är ju att få folk som inte läser särskilt mycket vanligen att läsa mer böcker. Därför funderar jag på att skriva en artikel till första sidan (vilket jag skrev). Det andra är en tråd i september där alla presenterar vad de läst, fan så mycket tips och inspiration till läsande man kan hämta från den om alla presenterar minst tio böcker var (de som inte lyckas får ju naturligtvis presentera de böcker de hann läsa också, iofs). Även om man själv inte kommer att ha några problem att läsa tio, eller femton, böcker i sommar så betyder ju inte det att alla inte har det, eller att alla inte hade gjort det annars. Det finns dom, även på wrnu, som inte läser särskilt mycket. Det gäller bara att nå ut till dem.

/Balderk, som ser fram emot presentationstråden
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag vill gärna ha ett mål, det blir mer konkret då, och så har man nått att sikta på. Sedan finns det ju inget som säger att man inte får läser FLER böcker än så.

/Balderk
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Dubbla meningar

Det finns dom, även på wrnu, som inte läser särskilt mycket. Det gäller bara att nå ut till dem.
Det jag menade var mer att det gäller att få dem att läsa böckerna och jag har lite svårt att tänka mig att de skulle göra det för att det finns en utmaning. Men få mig inte fel nu, jag tycker det är ett bra initiativ och jag hoppas verkligen att det lyckas bra. Självklart ser jag fram mot alla de bra (?) tips som kommer ramla in!
 

Johan Sundkvist

Veteran
Joined
19 Jul 2003
Messages
24
Location
Stockholm
Trots att meningen med denna utmaning kanske är lite diffus, så välkommnar jag den glatt! 10 böcker skulle jag se som ett riktmärke för min del, men önskar betona att huvudsaken kanske är att man läser böcker under sommaren för att sedan lista upp dem som boktips i september. Jag vill snarare betona lästips delen, än att det skall vara en tävling om hur många böcker man kan pressa på en sommar. Njut av böckerna du läser och stressa inte och sedan referera till dem!
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Dubbla meningar

Det gäller helt enkelt att motivera folk. Folk skriver ju dogmaspel när det finns en dogmautmaning, eller hur? Det här kanske är lite annorlunda, men jag vet att det funkat på åtminstone en person när jag gjorde det på #rpgonline, men där är det svårare att genomföra, mycket svårare. Dessutom är klientelen här större. Så varför inte? Vi människor är lata av naturen och behöver ofta en liten knuff i ryggen för att åstadkomma något, eller en påminnelse. Om inte annat så finns det säkert många som hittar böcker i presentationstråden som de kanske inte hade hittat eller läst vanligen och blir inspirerade att läsa på det sättet. Naturligtvis vill jag ju att man ska berätta om böckerna och vad man tyckte om dem i presentationstråden. Jag blir dessutom nöjd om jag bara får ett fåtal att läsa mer i sommar än vad de hade gjort annars.

/Balderk
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Va händer om man bara läser 7,8,9 böcker. Samt om man lässer om böcker gäller dom också då? (Iof läser jag oftast mer än 10-15 böcker som är nya men i alla fall)
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Självklart!

Det är ingen tävling, fick jag det att låta som en så ber jag om ursäkt. Min egen erfarenhet är dock att det alltid är bra att ha ett mål, därav tio böcker. Men om man inte vanligen hade läst några böcker alls och istället läser fem, så är ju det naturligtvis en jätteförbättring... då ska man verkligen vara nöjd med sig själv. Se alltså tio som ett mål eller riktmärke, ingen kommer se ner på er om ni inte läser tio böcker.

Siffran tio är ju också öppen för diskussion. Men jag tycker det är en bra kompromiss. Alternativt skulle jag kunna ha tre mål: fem, tio och femton. Men så länge håller jag målet vid tio. Skulle kunna stryka femton helt och skriva tio böcker eller mer. Det gör jag nog faktiskt.

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Förtydligande och ändring.

Nu lyder formuleringen: Jag utmanar ER att läs atio böcker eller fler i sommar...

Alltså har jag strykit målet femton böcker. Tio böcker gäller numera för alla.
Dessutom vill jag betona att detta inte är en tävling på något sätt. Endast en utmaning.

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
... ingenting händer! Man får helt enkelt redovisa så många böcker man kunde läsa och man bör inte känna sig som en förlorare på något sätt för det. Målet är tio för att man ska ha nått att sikta på, men det är ingen skam i att läsa färre böcker än så. Man får definitivt läsaom böcker.

/Balderk
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst varför inte..
Känns som man behöver en litet puff frammåt när det gäller bokläsningen..
Senså är det ju ett trevligt nöje att läsa åxå !!
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Förtydligande och ändring.

Sätter en viss lugnande press på mig. För min del blir det 11 eller möjligen 12 böcker att läsa i sommar.

Fast att läsa är ju en nödvändighet. Att finna böcker med inspiration är liksom livet för mig.

Varför det blir enatvå extra böcker för mig? Jag läser högt för maken också. Så det blir nattvak för att hinna läsa mina egna...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Min normala läsningtakt är 1 bok i månaden ungefär då jag läser långsamt för att komma ihåg historien.. Inte en chans att jag klarar av din "låga" gräns.. Dessutom så var det 1-2 år sedan jag sist läste en skönlitterär bok, just för att jag inte har tid (forumet tar upp tiden, faktiskt).. Jag funderar på att skaffa mig en MP3-spelare så att jag kan lyssna på böcker medan jag går till skolan, för jag saknar faktiskt läsandet..

Eftersom jag mest läser faktaböcker (läste 7-10 stycken förra året) så kan jag inte vara med i din utmaning.. Däremot så ska jag sätta upp min egen gräns.. Jag ska i alla fall läsa en bok.. Till 1:a september ska jag ha läst ut första boken i Svavelvinter som jag har beställt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ser fram emot att diskutera den om ett tag
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Tja, tio böcker är ju inte så mycket för mig, så jag är på. Fast jag gör det mest för boktipsens skull (de jag ska lämna in efter sommaren, vill säga).
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Visst, jag är med. Jag har ett tiotal akut olästa böcker som jag skulle ha läst i alla fall, så presentationen i september blir väl den enda synliga skillnaden (många av böckerna har dessutom rekommenderats av diverse forumsbesökare, så det verkar på något sätt vettigt att börja med dem).

Dessutom har jag en del kroniskt olästa böcker som jag kanske orkar ta i tu med om det regnar i augusti eller om min nätanslutning krånglar eller så, men som annars inte känns så angelägna. Egentligen skulle det väl vara en större utmaning att läsa de böckerna, men man behöver ju inte gå till överdrift.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,915
Location
The Culture
Jag hade ändå tänkt läsa så många böcker som möjligt, så jag tycker att det är en bra idé.

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag skulle kunna tillåta faktaböcker. Varför inte egentligen?

Men se 10 böcker som ett mål, inte en gräns... Kommer du inte upp i det så är det ju inget fel med det! Dessutom är det inte den låga gränsen längre, utan den enda (Se inlägget förtydligande och ändring).

/Balderk
 
Top