Balanserad bakgrundsgenerering?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har funderat ganska länge nu på regelsystem där man slumpar sin bakgrund. Mitt ständiga exempel är ju Mutant Chronicles, där man först rullar fram sitt ungdomliga jag tillsammans med tre barndomshändelser, och sedan går igenom yrkesvändor där man rullar för att se om man lyckas bli eller fortsätta vara anställd, gör val och så vidare. Men liknande finns ju till exempel i Traveller.

Jag har funderat lite på det där. Jag gillar ju det skarpt, trots att jag inte i vanliga fall gillar slump. Men det är ett rätt kul sätt att få fram en rollperson om man saknar idéer, och det ger också rollpersonen rötter i spelvärlden vilket jag gillar.

Frågan är: går det att göra balanserat, utan att det slutar vara roligt? Hur stor del av nöjet kommer från att man blir olika bra? Finns det rollspel som är helt point-buy men som har bra bakgrundsgenerering? Med eller utan slump?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag har funderat ganska länge nu på regelsystem där man slumpar sin bakgrund. Mitt ständiga exempel är ju Mutant Chronicles, där man först rullar fram sitt ungdomliga jag tillsammans med tre barndomshändelser, och sedan går igenom yrkesvändor där man rullar för att se om man lyckas bli eller fortsätta vara anställd, gör val och så vidare. Men liknande finns ju till exempel i Traveller.

Jag har funderat lite på det där. Jag gillar ju det skarpt, trots att jag inte i vanliga fall gillar slump. Men det är ett rätt kul sätt att få fram en rollperson om man saknar idéer, och det ger också rollpersonen rötter i spelvärlden vilket jag gillar.

Frågan är: går det att göra balanserat, utan att det slutar vara roligt? Hur stor del av nöjet kommer från att man blir olika bra? Finns det rollspel som är helt point-buy men som har bra bakgrundsgenerering? Med eller utan slump?
Har du kollat in bakgrundstabellerna i Neotech Edge? Det mest intressanta med dem är att de är en stor del av nyckeln till spelvärlden. Det vill säga, man lär sig mycket om världen genom tabellerna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tänkte också droppa Neotech Edge, men eftersom det var gjort så säger jag Eon IV istället. Oerhört ambitiöst och ger roliga resultat utan att hamna i MC-fällan.

Två Helmgast-spel. Verkar som att vi har en nisch här!
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,448
Location
Stockholm
Frågan är: går det att göra balanserat, utan att det slutar vara roligt?
Ja.
Hur stor del av nöjet kommer från att man blir olika bra?
0%.
Finns det rollspel som är helt point-buy men som har bra bakgrundsgenerering? Med eller utan slump?
Reign!

– · – · – · – · –

Ett lite bättre och mer utförligt svar då: I Reign får man välja om man vill köpa eller slumpa, och den som väljer att slumpa kommer alltid få en figur som hade varit exakt lika dyr att bygga för poäng. Man kan t.o.m. kombinera bägge dessa metoder i en och samma rollperson, genom att välja vissa grejer, och sen slå för resten. Typ, »det är viktigt för mig att jag har X, men i övrigt vill jag slumpa«. Och det går alldeles utmärkt.

Nå, det är nu inte helt perfekt. Till att börja med så finns det för få tabeller, så risken finns att det blir lite samey efter ett tag, upplever jag (och jag har inte ens faktiskt spelat spelet). Det kunde också varit mer fluff i det man slår fram, en hel del är liksom bara stats och sånt – det här misstänker jag skulle vara ditt största klagomål. Men själva grundidéen är extremt bra, och skall man ha slumpade stats överhuvudtaget så går det inte att göra på ett bättre sätt än såhär, vill jag hävda.

Någon borde sno alltihop och göra en lite större och fluffigare version av det hela – det skulle kunna bli bäst någonsin.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ett lite bättre och mer utförligt svar då: I Reign får man välja om man vill köpa eller slumpa, och den som väljer att slumpa kommer alltid få en figur som hade varit exakt lika dyr att bygga för poäng.
Hur styrs det upp, mer exakt? Hur säkerställs att slumpen inte ger för mycket eller för lite?
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,448
Location
Stockholm
Hur styrs det upp, mer exakt? Hur säkerställs att slumpen inte ger för mycket eller för lite?
Om man vill slumpa helt och hållet så får man först en liten radda med grundläggande stats, medelmåttig på alla grundegenskaper (för det finns grundegenskaper), samt en färdighet i sitt modersmål. Sen slår man elva tiosidiga tärningar och letar efter matchande set, vilket är hur ORE (systemet, alltså) fungerar även i spel. Antalet elva är medvetet valt för att man skall vara garanterad minst ett par, men oftast blir det ju fler än så.

Sen finns det en bunt tabeller. Tio stycken för matchande set (en per siffra, eftersom det är T10:or man slår), där man väl skulle kunna säga att var och en representerar en väldigt grovt huggen livsbana; och sen tre tabeller till för singles (det är väl främst här som det kanske hade varit kul om det funnits fler än bara tre). Exempel: Matchande set med tvåor innebär ett kriminellt förflutet, och man kommer vara en mer förhärdad tjuv ju fler tvåor man har slagit, från »petty thief« (två stycken) till »criminal mastermind« (fem stycken). Slår man fler än fem av samma siffra så får man slå om överskottet.

För single-tabellerna så, ja, det finns tre stycken, och det är olika bakgrundshändelser. Säg att du t.ex. bara hade slagit en enda tvåa, då har du antingen blivit bestulen på dina ägodelar (och i gengäld blivit mer vaksam och får högre Sense, etc.) om du väljer tabell A, eller varit inspärrad i fängelse enligt tabell B, o.s.v.

Varje tabellresultat ger alltid lika mycket valuta per tärning. Vill man blanda avvägda beslut och slump så bestämmer man helt enkelt vad valfritt antal tärningar hamnar på, och låter bli att slå dem. Så har man bestämt sig för att man vill börja som mästertjuv, då tar man fem av tärningarna och låtsas som att man slog 2 på dem (eller så kan man väl lägga dem med 2-sidan upp rent fysiskt, antar jag, det finns ingen regel mot det), och sen slår man de övriga sex tärningarna som vanligt.

Och det där kan man ju då kombinera precis hur man vill.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Varje tabellresultat ger alltid lika mycket valuta per tärning.
Ah! Tack för den utförliga förklaringen; jag tror att det var den här detaljen jag var ute efter men jag uppskattar att nu ha bättre koll i allmänhet!

---

När jag funderat så har jag nog i grova drag tänkt mig tre möjliga lösningar för bakgrundstabeller/listor/karriärsgenerering:
  1. De påverkar inte spelbalans alls utan ger enbart roliga bakgrundskrokar.
  2. Alla resultat påverkar lika mycket.
  3. Man får en pott med poäng att spendera, och när den är spenderad så får man inte göra mer bakgrundsgenerering. Eller så slutar bakgrundsgenereringen påverka balansen.
I Mutant Chronicles bakgrundsgenerering så har man ju dels "tillval" som man får göra utifrån sitt yrke i två-årsperioder. Typ "OK, du lyckades behålla jobbet som soldat, då får du göra två kryss i stridsfärdigheter, en i sociala…" etc. Och dels har man bakgrundshändelser, som är mer en stor 2t20-tabell där man kan få plus eller minus på lite av varje. Skulle man göra om det systemet till 3:an så skulle man alltså ha kvar kraven för olika yrken, och även återanställningsslagen, men säga att "du får göra totalt 20 tillval" och sedan ge kostnader i poäng för allt som påverkas balansmässigt i bakgrundstabellen…

I dunno. Men jag ska göra ett försök att läsa Neotech-tabellerna trots att jag har jättesvårt för både layout och språk i det spelet, och inte orkat ta mig an det alls ännu.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Frågan är: går det att göra balanserat, utan att det slutar vara roligt? Hur stor del av nöjet kommer från att man blir olika bra? Finns det rollspel som är helt point-buy men som har bra bakgrundsgenerering?
En fråga är också om point-buy ens går att göra balanserat, då det finns färdigheter/förmågor (eller kombinationer av) som är mer eller mindre användbara/kraftfulla i spel. Point-buy är mer optningsvänligt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
En fråga är också om point-buy ens går att göra balanserat, då det finns färdigheter/förmågor (eller kombinationer av) som är mer eller mindre användbara/kraftfulla i spel. Point-buy är mer optningsvänligt.
Håller med, fast antar att @krank menar balans mellan spelarnas utfall?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Burning wheel har sitt life path system där man skapar sin karaktärs bakgrund.
Det har ingen slump alls, men inte heller något poängsystem.

Det är inte balanserat. Eller det är balanserat men inte för att alla rollpersoner ska bli identiskt starka.
Om du skapar en bagare så kommer du vara sämre än "riddaren"
Du kommer kunna baka bröd vilket riddaren förmodligen inte kan.
Men men riddaren kommer ha fler skills som känns "bra ur klassiskt rollspel perspektiv" och ha mer resurser.

Så mer ett system för culture gaming än balans.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Ett klassiskt system för att skapa balanserad slump är ju att ha typ sex kategorier av något, och sedan rulla en massa T6:or. Eftersom alla rullar samma mängd tärningar så får alla lika många "poäng", men var de hamnar är slumpat. Lite som Reign-exemplet ovan.

Ett alternativ skulle vara att slå fram bakgrunderna gemensamt och sedan fördela dem mellan rollpersonerna. Så kan man balansera det manuellt i gruppen. Dessutom får man då en sjysst bit slump samtidigt som man får lite valmöjligheter. Tänker att det kan vara kul att hitta lite olika kombinationer bland resultaten man fått och bygga ett koncept utifrån detta. Till sist har det fördelen att alla blir involverade i varandras koncept och att man potentiellt bygger ett "gruppkoncept" gemensamt. Jag gillar ju inte gruppkoncept, men många här tycker ju att det är super.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Ett alternativ skulle vara att slå fram bakgrunderna gemensamt och sedan fördela dem mellan rollpersonerna. Så kan man balansera det manuellt i gruppen. Dessutom får man då en sjysst bit slump samtidigt som man får lite valmöjligheter. Tänker att det kan vara kul att hitta lite olika kombinationer bland resultaten man fått och bygga ett koncept utifrån detta. Till sist har det fördelen att alla blir involverade i varandras koncept och att man potentiellt bygger ett "gruppkoncept" gemensamt. Jag gillar ju inte gruppkoncept, men många här tycker ju att det är super.
Bästa praktiska sättet att göra detta skulle nog vara att ha bakgrunderna på kort. Dra ett gäng kort, kolla på dem och fördela dem mellan rollpersonerna.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Så mer ett system för culture gaming än balans.
Culture gaming vet jag inte så mycket om, men jag tänker att poängen med det karaktärsskapandet är att allt drama i spelet ska utgå utifrån karaktärerna själva. T ex är en komplicerad relation billigare än en vänskaplig relation. Du belönas för att skapa en intressant karaktär, typ.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Travellers on a Red Road har detta, ungefär. Bakgrundsdetaljer bestäms med tärningar, men alla resultat ger lika mycket.
Känns som det givna sättet att göra det på, om man är det minsta intresserad av balans.
 
Top