Nekromanti Balansera Effekter

Telephalsion

Swordsman
Spånade på effekter under en föreläsning idag. Vill ha feedback och balanseringsförslag på dem. :gremsmile:

Likvifiera
Hydrotropi 2+, Beröring, Temporär (går inte att göra provisorisk eller premanent)

Förvandlar tillfälligt 1 kg fast massa till en trögflytande vätska, eller ett kilo trögflytande vätska till 1 kg lättflytande vätska. Slå ett slag mot föremålets bryt (eller TÅL?) med ob1T6. Misslyckas slaget sker förvandlingen.
Filament utöver de första två ökar antingen mängden massa som kan påverkas med 1kg, eller ger +ob1T6 på slaget.

Tidvatten
Selenotropi 4, Avstånd, Temporär (går inte att göra permanent)
Skiftar eller styr tidvattennivån inom räckvidden enligt magikerns vilja under varaktigheten. (kräver eventuellt att magikern koncentrerar sig)

Tidsökning
Kronotropi 6, Personlig, Temporär (går ej att göra permanent eller provisorisk)
"offret" upplever dubbelt så mycket tid under varaktigheten. (Motsatsen till tidsflykt)

Lagra Tid
Kronotropi 1+, Personlig, Temporär (Går ej att göra permanent)
Lagrar en tidsrymd under varaktigheten. När varaktigheten tar slut skapas en tidsbubbla och offret och alla inom 1m upplever då den lagrade tiden, det krävs ett filament för 1 minut, och med varje filament utöver detta dubbleras den lagrade tiden. Offret kan inte lämna tidsbubblan så länge som den lagrade tiden upplevs. Areaeffekt utökar det område som får uppleva utökad tid.

Erodera
Hydrotropi 1+, Beröring, temporär (går ej att göra provisorisk eller permanent)

Löser upp ett fast material i vatten, när varaktigheten tar slut så frigörs det eroderade ur vätskan.
1 filament löser upp damm.
2 filament sand
3 filament jord
4 filament keramik
5 filament sten
6 filament mineral
7 filament icke-ädla metaller.
Den eroderade massan får ej överstiga 1 kg. Extra filament utökar massan med 1kg (eller det dubbla)

Feromoner
Pneumotropi 1+, Personlig, Temporär (Går ej att göra permanent)
Gör så att offrets kropp utsöndrar feromoner som attraherar medlemmar av samma art. Extra filament gör så att man kan attrahera andra arter.

Skapa doft

Pneumotropi 1+, Beröring, Temporär (går ej göra permanent)
Skapar en doft som magikern känner till, antingen fritt i luften eller på ett föremål. Effekten kan också framhäva en redan existerande doft, eller dölja en. varje filament ger ob1T6 svårare eller enklare att känna doften med LUK.

Stenpelare
Geotropi 1+, Avstånd, Momentan (går ej att göra temporär, provisorisk eller permanent)
Gör så att en stenpelare slår upp ur marken, (kräver jord, sten eller liknande) pelaren gör ob1T6 krosskada per filament och träffar alltid lågt.

Ploga
Geotropi 1+, Avstånd, Momentan (går ej att göra temporär, provisorisk eller permanent)
Plogar upp en rak fåra med räckviddens längd i lös jord. areaeffekt gör att man kan ploga flera korta raka sträckor, för mönster och bilder krävs effekten 'bild'.
Antalet filament bestämmer hur stor fåran är.
1 filament en käpp
2 filament en hand
3 filament en hacka
4 filament en handdragen plog
5 filament en oxdragen plog

Såja, kom gärna med förslag till ändring, eller positiv feedback.

Regmolar

Swashbuckler
Likvifiera: Känns lite konstigt att den påverkar fasta material och inte vätskor, men den får gå pga. Förstena. Dock finns möjlighet att den är obalanserad, om man börjar tänka på lås, pelare (kan man påverka bara delar av föremål?), rustningar, vapen och sådant. Kan den användas på levande varelser, kläder?

Tidvatten: Magnituden uppväger effekten, men bilda den skarpa kanter i vattnet på utsidan av räckvidden då, eller?

Tidsökning: Känns konstigt med en omvänd effekt till mångdubbel kostnad, även om det är nödvändigt för balansen. Den höga kostnaden + den korta tiden tror jag gör att den bara kommer att kunna användas för att göra en extrem powergamer ännu extremare eftersom en maffig artefakt eller två lär krävas, annars har jag inga invändningar.

Lagra tid: Låter otroligt skum och jag greppar inte alls vad den gör, men tycker spontant att den kanske hör hemma i shonen-manga. Stor risk att den är för skum för att fungera ordentligt. Kan inte uttala mig om balansen, av förklarliga skäl :gremwink:

Erodera: Byt namn till "lösa upp"; det är vad den gör. Riskerar att bli mycket underlig rent tematiskt om den används på föremål.

Feromoner: Byt namn till "Väldoft"; feromoner är rimligtvis ett okänt begrepp på Mundana :gremwink: Regelmässig effekt bör förtydligas; den är extremt luddig.

Skapa doft: Byt namn till "Doft", eftersom den även kan försvaga dofter. Hur svårt är det att känna den skapade doften?

Stenpelare: Ogillar den starkt tematiskt; det är Full Metal Alchemist, inte Eon. Bör definieras hur stor spelare och vad som händer med den sedan för att undvika konstigt utnyttjande i andra ändamål. Är i princip identisk med Stjärnfall (eller vad den nu heter), så har inga klagomål balansmässigt.

Plog: Definiera storlek (djup + bredd) på ett vettigt sätt; jag har ingen aning om vad en oxdragen plog får till, men kan göra en jäkligt stor fåra med hand eller käpp om jag får tid på mig... Effekten täcks eventuellt redan av Gräva/Gräva+Rörelse?

Petter42

Swordsman
Skulle säga att gräva och avstånd räcker, eller möjligen krävs även rörelse rörelse (beroende på hur man tolkar reglerna). En normal (i dag i alla fall) plog gräver några decimeter ner i marken, men eftersom att jorden som grävs upp läggs som en vall precis bredvid gropen så upplever man(/jag) ett djupare djup. Antar att typ 60-75 liter jord per meter kan vara en vettig riktlinje. Sedan ska jorden under den jorden också vändas och flyttas och det blir då kanske 150 liter per meter, för att få vettiga tal.
I yta gissar jag då kanske 250 liter per kvadratmeter. Alltså räcker en magnitud gräva till att plöja drygt 20 kvadratmeter åker. Jämförelsevis är en hektar drygt 10 000 kvadratmeter.

/Petter som ofta tar i underkant med litertal.

Telephalsion

Swordsman
Nice, bra svar på tal!

Ploga
Ett filament plogar upp motsvarande en halvcirkel till fåra med en radie på 1 cm. Varje extra filament dubblerar radien.

Stenpelare
En knytnävsstor stenpelare slår upp ur marken. Efter effekten faller pelaren sönder i markens material.

Doft
En doft som skapas ur intet är normalsvår (ob3T6) för en människa att uppfatta. Effekten kan också framhäva en redan existerande doft, eller dölja en. Varje extra filament ger ob1T6 svårare eller enklare att känna doften.

Tidsökning
Kronotropi 4, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär**
Magikern upplever dubbelt så mycket tid under varaktigheten. Areaeffekt gör att ett område påverkas och inte bara magikern. (Motsatsen till tidsflykt)

Tog bort tidvatten, orkar inte fundera ut var som händer vid kanterna :S.

Lagra tid, väldigt luddig, men jag tänkte mig litegrann att det skulle funka som ett magiskt stoppur, att onvärlden står stilla i en minut, men det blir bökigt, så jag går inte vidare. :gremtongue:

PS. arbetar med att PDF'a ett gäng effekter jag hittat på lé web.

Regmolar

Swashbuckler
Tidsökning
Kronotropi 4, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär**
Magikern upplever dubbelt så mycket tid under varaktigheten. Areaeffekt gör att ett område påverkas och inte bara magikern. (Motsatsen till tidsflykt)
Blev inte den här effekten just väldigt obalanserad? I praktiken lär den ju ge dubbla rundor + feta modifikationer till användarens fördel i allt praktiskt i åtminstone femton rundor.

Ett par kongelat och lite sympatetisk magi och du kan snabbt skapa den mest fruktansvärda dödsmaskinen sedan den vandöda tentakel-krell-khan-hon-spaz-elefanten.

Telephalsion

Swordsman
Aight, moddade tillbaka till 6 filament.

Craygh, konstruktiv kritik for the win.

Håller på och kikar på lite inofficiella effekter jag luskat rätt på på nätet (har en stor samling nu), och jag funderar över dessa två:

Virvelvind
Pneumotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär**
Effekten skapar en virvelvind med tio meter i diameter som slungar upp damm och mindre föremål (upp till en vikt av ett kg) en halvmeter upp i luften. För varje extra filament som används ökar diametern med tre meter och bärförmågan och uppkastningshöjden fördubblas. En varelse som befinner sig inom fyrdubbla radien av virvelvinden måste slå under sin rörlighet med lika många tärningar som antalet filament som använts till effekten eller falla omkull (om offret inte väger tillräckligt mycket finns det en stor risk att denne sugs upp i luften). För varje räckvidd utanför radien minskar svårigheten med en nivå (-Ob1T6). Effekten kan lämpligen kombineras med effekten ’Rörelse’ för att få virvelvinden att flytta sig i önskad riktning.

Tromb
Pneumotropi 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*
Skapar en magisk stormvirvel. Virvelns diameter är lika med antalet filament som används. Alla som hamnar innanför stormvirvelns omkrets måste slå ett slag mot (STY+TÅL)/2 för att inte kastas upp i luften lika många meter som den negativa effekten + antalet filament som används. Stormvirveln kan även förflytta med en hastighet som motsvarar antalet filament meter i rundan.

Går det att hitta en bättre formel för hur man gör en rejäl magisk virvel?

Phelan

Hero
Likvifiera: spontant känns den effekten som att den kan bli väldigt mäktig. Man försvagar en del av ett bärande filament, eller ett lås osv. När effekten går ut, tänker du dig att det likvifierade återgår till sin exakta tidigare form, eller bara till fast form? (Även om trögflytande lär ju det mesta "flyta ut".)

Man kan också fundera över om det är rätt aspekt: utifrån våra fysiska lagar är det ju temperatur som avgör om ett ämne är fast, flytande eller gas. Även i Mundana ändrar ämnen bevisligen form pga temperatur. Ska då hydrotropi som handlar om vatten kunna styra formen? (Vi har redan problemet med Förstena och geotropi, men man behöver inte göra två fel för det.)

Mvh / Phelan

Dark Lotus

Warrior
kommer med lite blandade åsikter och tankar om dessa:

Likvifiera:
skulle va kul att se ett svärd hamna i en trögflyttande form och man har den i en flaska för att se vad som händer när den sen återfår sin vanliga form x) hehe..

Tidvatten:
Kan bli väldigt användbar när man ska göra det jobbigt för fiendelinjen och väldigt användbart eftersom det saknas en del hydrotropiska effekter :]

Tidsökning
inte för jag vill verka vara korkad men det gör jag nog så ja passar på att fråga så man själv vet rätt eller fel ,denna effekt gör så att rollpersonen då har mer tid till godo? dvs 1 min blir 2min i hans tidsrum medans andra bara upplever att han blir lika snabb som superman?
(vet inte ifall det var dumt att fråga så men bara undrar själv personligt)

Feromoner
Jag skulle nog vilja säga att feromoner är en biotropisk effekt eftersom den verkar ju endå handla om kroppen och jag upplever det som handlar mkt om kroppen har med biotropi att göra :]

Skapa doft
väldigt lekfull effekt som kan va ganska kul med tanke på att det är en del varelser/humanoider/monster som har lukt och kan bli väldigt användbar på många äventyr.

Stenpelare
(låter som denhär effekten kommer göra ont på folk ,vilket passar en av mina onda magiker utmärkt)

Ploga
Denhär effekten gillar jag med tanke på att magikekr borde ju som sagt vara bra bönder/odlare av det man har läst omkring och tänkt efter själv personligen :]

(

Regmolar

Swashbuckler
Virvelvind: Känns som om du får extremt mycket effekt för väldigt lite kostnad; det är också lite roligt att folk långt utanför virvelvinden ("inom fyrdubbla radien") måste slå slag för att inte ramla... den påverkar ju redan ett ganska maffigt område på ca 80 kvadratmeter.

Över huvud taget känns den ganska dåligt skriven, svårbegriplig eftersom man får intrycket av att författaren blandar ihop termer ("för varje räckvidd utanför radien"...) och inkonsekvent (varje extra filament ökar risken att man lyfts upp men ökar inte vikten på föremål som lyfts?).

Effekten bör skrivas om helt.

Tromb: Det skulle behövas en svårighet för slaget man slår. Att den kan förflyttas följer inte alls given praxis (kan inte komma på någon annan besvärjelse med den möjligheten), och känns extremt obalanserat, då tromben är hyfsat stor som den är. Det kan också leda till bisarra situationer pga. Ob-tärningarna förmåga att då och då ge bisarrt höga resultat. Det framgår inte vad som händer med föremål inuti tromben.

Skulle jag göra en virvel skulle jag snarare kolla på sylfens förmåga och försöka modelera den som en effekt. Eller frammana en sylf rakt av.

Fast det beror ju på vad man ska ha virveln till, och varför man ska ha den.

Telephalsion

Swordsman
Virvelvind
Pneumotropi 1+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär* (Ej Perm)
Skapar en virvelvind med magikern i 'ögat' på virveln. Virveln lyfter och virvlar föremål som kommer in i den. Virveln har en radie på 1 m, en höjd på 1 m och en bärförmåga på 5 kg. Den innersta metern på virveln har den högsta bärförmågan, och för varje meter utanför halveras bärförmågan. Varje extra filament dubblerar bärförmågan närmast ögat och höjden med 1 m. Det är alltså endast den vind som är närmast magikern som är magisk, och den utanför är ett resultat av den magiska vinden. Objekt som hamnar inne i virveln har en chans att lyftas upp i luften. Svårigheten för virveln att lyfta ett föremål består av lika många tärningar som den svårighetsmodifikation som erhålls från överbelastningen. Observera att virvelns belastning räknas per enskiljt föremål. Lyfta föremål flyger upp och släpps ut i toppen på virvelvinden.

Likvifiera
Hade tänkt att föremålet skulle stelna, och inte återgå som någon minnesmetall. Förslagsvis går det från Fast->Gelé->Kräm->Sås->Vätska

Tidvatten, kanske ska göras till hydrotropisk och kräva kombinering med vattenharmoni?

Tidsökning: Tänk 'Haste' i random spel. Så ja, omvärlden ser personen som stålmannen.

Jag har kompilerat alla effekter jag hittat på nätet, och de officiella effekterna i en Aspektindelad effektsamling, någon som är intresserad av den? Tar gärna hjälp att balansera till de inofficiella husregelseffekterna jag hittat.

(Kuriosa: det är 483 effekter)

Telephalsion

Swordsman
Här är dem, i PDF format, skicka förslag till ändringar till mig så uppdaterar jag word-docet jag har (det är lite fonts jag tjollrar med i originalet och sånt).

Attachments

Regmolar

Swashbuckler
Pneumotropi 1+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär* (Ej Perm)
Skapar en virvelvind med magikern i 'ögat' på virveln. Virveln lyfter och virvlar föremål som kommer in i den. Virveln har en radie på 1 m, en höjd på 1 m och en bärförmåga på 5 kg. Den innersta metern på virveln har den högsta bärförmågan, och för varje meter utanför halveras bärförmågan. Varje extra filament dubblerar bärförmågan närmast ögat och höjden med 1 m. Det är alltså endast den vind som är närmast magikern som är magisk, och den utanför är ett resultat av den magiska vinden. Objekt som hamnar inne i virveln har en chans att lyftas upp i luften. Svårigheten för virveln att lyfta ett föremål består av lika många tärningar som den svårighetsmodifikation som erhålls från överbelastningen. Observera att virvelns belastning räknas per enskiljt föremål. Lyfta föremål flyger upp och släpps ut i toppen på virvelvinden.
Helt klart bättre, men du kan behöva skriva om den för bättre begriplighet, t.ex.

"Effekten skapar en magisk virvelvind med magikern i mitten av virveln. Virvelns har en radie på 1 m, är 1 m hög och en Bärförmåga på 5 kg. Varje filament utöver det första ökar höjden med 1 m och dubblerar bärförmågan. Virvelvinden ger också upphov till svagare vindar utanför radien; dessa fungerar på samma sätt som den magiska virvelvinden, men deras Bärförmåga halveras för varje meter utanför den magiska virveln. Alla lösa föremål som väger mindre än virvelns Bärförmåga dras upp till toppen av virvelvinden; tyngre föremål kräver ett slag [mot vadå?] vars svårighet består av det antal tärningar som erhålls från överbelastningen."

*Vad är det tänkt virveln ska slå mot? Den har ju inget FV...
*Vinden drar upp jäkligt mycket damm över en väldigt stor area :gremwink:
*Hur påverkar vinden pilar och skäktor?
*Reglerna för upplyftning av tunga föremål bör ses över; ta om möjligt bort tabellen, t.ex. genom att ge +Ob1T6 per kg, eller säga att den inte påverkar tyngre föremål alls och ev. ta tillbaka möjligheten att få folk att ramla.
*Över huvud taget är effekten mycket komplicerad; det kan behövas ett till omtänk av den.
*Effekten är potentiellt livsfarlig för magikern, då magnitud 2 gör att det kan börja regna tiokilosstenar i området... tjugo kilo på magnitud 3, och då dör man nog av en träff. En möjlig tolkning är ju också att allt som dras upp släpps direkt ovanför magikern, eftersom toppen av virveln befinner sig över dennes huvud :gremwink:

Likvifiera
Hade tänkt att föremålet skulle stelna, och inte återgå som någon minnesmetall. Förslagsvis går det från Fast->Gelé->Kräm->Sås->Vätska
Effekten bör tänkas över tematiskt och balansmässigt, med de tilltänkta målen svärd, tegelstenar, trappsteg, brädor, lås, pelarsegment, sejdlar, stolar, rustningar och släktklenoder.

Tidvatten, kanske ska göras till hydrotropisk och kräva kombinering med vattenharmoni?
Vattenharmoni + Rörelse?

Tidsökning: Tänk 'Haste' i random spel. Så ja, omvärlden ser personen som stålmannen.
Det är ytterliggare två anledningar till att jag ogillar den starkt. Att dra in besvärjelser från "random spel" är _aldrig_ en en positiv utgångspunkt i Eon. Effekterna ska fylla en funktion, inte bara finnas där för att spelarna saknar de femhundratjugotvå sidorna överflödiga besvärjelser i D&D 3 o 4.

Jag har kompilerat alla effekter jag hittat på nätet, och de officiella effekterna i en Aspektindelad effektsamling, någon som är intresserad av den? Tar gärna hjälp att balansera till de inofficiella husregelseffekterna jag hittat.

Om du hade sorterat ut de ca 400+ dåliga, oanvändbara och/eller tematiskt tveksamma effekterna åt mig hade jag nog varit intresserad :gremwink:

k7e9

Hero
Telephalsion said:
VirvelvindJag har kompilerat alla effekter jag hittat på nätet, och de officiella effekterna i en Aspektindelad effektsamling, någon som är intresserad av den? Tar gärna hjälp att balansera till de inofficiella husregelseffekterna jag hittat.

Kan vara intressant. Men personligen är jag mer intresserad av färdiga, intressanta och passande besvärjelser, dock gärna med effekterna som ligger bakom för att enklare kunna modifiera besvärjelserna.
Tyvärr tror jag dessutom som Regmolar att en hel del av effekterna är oanvändbara och/eller tematiskt tveksamma. Men jag ska ta en titt. Jag skulle dessutom gilla att få doc-filen just för att kunna markera effekter jag inte gillar och trycka på "Delete" och behålla de effekter jag personligen gillar. Annars kan jag i och för sig bara göra en copy-paste från pdf till word och det. :gremtongue:

Telephalsion

Swordsman
Jag har mest bara samlat ihop effekter från diverse websidor och källor, The dreaming, ingenting.f2s, mfl.

Att sedan många är tveksamma eller obalanserade, ja, det är väl en subjektiv uppfattning, och det vore trevligt att göra dem balanserade, särskilt om det kan leda till en utökad M&M 2.

Som man säger, don't shoot the messenger :gremtongue:

Regmolar

Swashbuckler
Som man säger, don't shoot the messenger tunga
Jag hoppas du inte tog mitt inlägg på det sättet; jag tycker bara att det är mycket effekter som det är... (totalt sett alltså; vissa aspekter behöver ju minst 2-3 till för att det alls ska vara försvarbart)

Så anser jag att man uppfinner effekter när de behövs (t.ex. då en spelare väljer någon av ovan nämnda aspekter), och inte bara för att.

Telephalsion

Swordsman
Ingen fara, det är svårt att förmedla glimten i ögat på nätet. Hah!

Visst, jag håller med att vissa effekter är tveksamma, men jag gillar ändå samlingen, om inte annat än att hjälpa spelare och spelledare att få förslag. :gremsmile: Drömmer vore ju att kritiskt granska hela samlingen och sortera ut eller modifiera det som är icke-eon, eller obalanserat. Men det är ett avlägset mål.