Telephalsion
Swordsman
- Joined
- 13 Jun 2009
- Messages
- 681
Spånade på effekter under en föreläsning idag. Vill ha feedback och balanseringsförslag på dem. 
Likvifiera
Hydrotropi 2+, Beröring, Temporär (går inte att göra provisorisk eller premanent)
Förvandlar tillfälligt 1 kg fast massa till en trögflytande vätska, eller ett kilo trögflytande vätska till 1 kg lättflytande vätska. Slå ett slag mot föremålets bryt (eller TÅL?) med ob1T6. Misslyckas slaget sker förvandlingen.
Filament utöver de första två ökar antingen mängden massa som kan påverkas med 1kg, eller ger +ob1T6 på slaget.
Tidvatten
Selenotropi 4, Avstånd, Temporär (går inte att göra permanent)
Skiftar eller styr tidvattennivån inom räckvidden enligt magikerns vilja under varaktigheten. (kräver eventuellt att magikern koncentrerar sig)
Tidsökning
Kronotropi 6, Personlig, Temporär (går ej att göra permanent eller provisorisk)
"offret" upplever dubbelt så mycket tid under varaktigheten. (Motsatsen till tidsflykt)
Lagra Tid
Kronotropi 1+, Personlig, Temporär (Går ej att göra permanent)
Lagrar en tidsrymd under varaktigheten. När varaktigheten tar slut skapas en tidsbubbla och offret och alla inom 1m upplever då den lagrade tiden, det krävs ett filament för 1 minut, och med varje filament utöver detta dubbleras den lagrade tiden. Offret kan inte lämna tidsbubblan så länge som den lagrade tiden upplevs. Areaeffekt utökar det område som får uppleva utökad tid.
Erodera
Hydrotropi 1+, Beröring, temporär (går ej att göra provisorisk eller permanent)
Löser upp ett fast material i vatten, när varaktigheten tar slut så frigörs det eroderade ur vätskan.
1 filament löser upp damm.
2 filament sand
3 filament jord
4 filament keramik
5 filament sten
6 filament mineral
7 filament icke-ädla metaller.
Den eroderade massan får ej överstiga 1 kg. Extra filament utökar massan med 1kg (eller det dubbla)
Feromoner
Pneumotropi 1+, Personlig, Temporär (Går ej att göra permanent)
Gör så att offrets kropp utsöndrar feromoner som attraherar medlemmar av samma art. Extra filament gör så att man kan attrahera andra arter.
Skapa doft
Pneumotropi 1+, Beröring, Temporär (går ej göra permanent)
Skapar en doft som magikern känner till, antingen fritt i luften eller på ett föremål. Effekten kan också framhäva en redan existerande doft, eller dölja en. varje filament ger ob1T6 svårare eller enklare att känna doften med LUK.
Stenpelare
Geotropi 1+, Avstånd, Momentan (går ej att göra temporär, provisorisk eller permanent)
Gör så att en stenpelare slår upp ur marken, (kräver jord, sten eller liknande) pelaren gör ob1T6 krosskada per filament och träffar alltid lågt.
Ploga
Geotropi 1+, Avstånd, Momentan (går ej att göra temporär, provisorisk eller permanent)
Plogar upp en rak fåra med räckviddens längd i lös jord. areaeffekt gör att man kan ploga flera korta raka sträckor, för mönster och bilder krävs effekten 'bild'.
Antalet filament bestämmer hur stor fåran är.
1 filament en käpp
2 filament en hand
3 filament en hacka
4 filament en handdragen plog
5 filament en oxdragen plog
Såja, kom gärna med förslag till ändring, eller positiv feedback.

Likvifiera
Hydrotropi 2+, Beröring, Temporär (går inte att göra provisorisk eller premanent)
Förvandlar tillfälligt 1 kg fast massa till en trögflytande vätska, eller ett kilo trögflytande vätska till 1 kg lättflytande vätska. Slå ett slag mot föremålets bryt (eller TÅL?) med ob1T6. Misslyckas slaget sker förvandlingen.
Filament utöver de första två ökar antingen mängden massa som kan påverkas med 1kg, eller ger +ob1T6 på slaget.
Tidvatten
Selenotropi 4, Avstånd, Temporär (går inte att göra permanent)
Skiftar eller styr tidvattennivån inom räckvidden enligt magikerns vilja under varaktigheten. (kräver eventuellt att magikern koncentrerar sig)
Tidsökning
Kronotropi 6, Personlig, Temporär (går ej att göra permanent eller provisorisk)
"offret" upplever dubbelt så mycket tid under varaktigheten. (Motsatsen till tidsflykt)
Lagra Tid
Kronotropi 1+, Personlig, Temporär (Går ej att göra permanent)
Lagrar en tidsrymd under varaktigheten. När varaktigheten tar slut skapas en tidsbubbla och offret och alla inom 1m upplever då den lagrade tiden, det krävs ett filament för 1 minut, och med varje filament utöver detta dubbleras den lagrade tiden. Offret kan inte lämna tidsbubblan så länge som den lagrade tiden upplevs. Areaeffekt utökar det område som får uppleva utökad tid.
Erodera
Hydrotropi 1+, Beröring, temporär (går ej att göra provisorisk eller permanent)
Löser upp ett fast material i vatten, när varaktigheten tar slut så frigörs det eroderade ur vätskan.
1 filament löser upp damm.
2 filament sand
3 filament jord
4 filament keramik
5 filament sten
6 filament mineral
7 filament icke-ädla metaller.
Den eroderade massan får ej överstiga 1 kg. Extra filament utökar massan med 1kg (eller det dubbla)
Feromoner
Pneumotropi 1+, Personlig, Temporär (Går ej att göra permanent)
Gör så att offrets kropp utsöndrar feromoner som attraherar medlemmar av samma art. Extra filament gör så att man kan attrahera andra arter.
Skapa doft
Pneumotropi 1+, Beröring, Temporär (går ej göra permanent)
Skapar en doft som magikern känner till, antingen fritt i luften eller på ett föremål. Effekten kan också framhäva en redan existerande doft, eller dölja en. varje filament ger ob1T6 svårare eller enklare att känna doften med LUK.
Stenpelare
Geotropi 1+, Avstånd, Momentan (går ej att göra temporär, provisorisk eller permanent)
Gör så att en stenpelare slår upp ur marken, (kräver jord, sten eller liknande) pelaren gör ob1T6 krosskada per filament och träffar alltid lågt.
Ploga
Geotropi 1+, Avstånd, Momentan (går ej att göra temporär, provisorisk eller permanent)
Plogar upp en rak fåra med räckviddens längd i lös jord. areaeffekt gör att man kan ploga flera korta raka sträckor, för mönster och bilder krävs effekten 'bild'.
Antalet filament bestämmer hur stor fåran är.
1 filament en käpp
2 filament en hand
3 filament en hacka
4 filament en handdragen plog
5 filament en oxdragen plog
Såja, kom gärna med förslag till ändring, eller positiv feedback.