Nekromanti Balansera crunch med fluff

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
luddwig;n242591 said:
character skill för att folk inte ska tvingas att spela sig själva
Det är inte det det handlar om. Det går alldeles utmärkt att spela någon som är sämre än dig själv. Ex vis en som är mer envis än dig eller modigare än dig eller kaxigare än dig eller dumdristigare än dig eller fegare än dig eller långrandigare än dig eller flirtigare än dig osv. Det går att variera i all oändlighet.

Och det intressanta är att genom att spela på det sättet, så blir du bättre och bättre.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,618
2097;n242594 said:
Det går alldeles utmärkt att spela någon som är sämre än dig själv. Ex vis en som är mer envis än dig eller modigare än dig eller kaxigare än dig eller dumdristigare än dig eller fegare än dig eller långrandigare än dig eller flirtigare än dig osv. Det går att variera i all oändlighet.
Hur löser ni det då om någon vill spela en karaktär som är väldigt mycket bättre än spelaren på t.ex. att övertala?
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Tänkte precis skriva nåt men luddwig skrev det mycket bättre. Håller med både om character skill och fluffet.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Säg vi har två spelare Alice (och hennes RP Altea) och Bob (och hans RP Borbea).

Om Alice vill att Altea ska övertala Borbea, och Bob vill att Borbea ska bli övertalad så är det inget problem. Altea övertalade Borbea oavsett hur bra/dåliga spelarna är på att övertala. Detta, att frivilligt ge sig, är inte helt ovanligt eftersom det ibland (inte alltid) är roligt att bli övertalad.

Om Alice vill att Altea ska övertala Borbea men Bob inte vill att Borbea ska bli övertalad, ja då får spelarna gestalta sina RP så gott dom kan för att försöka uppnå dom målen. Här har vi det spännande i liret. Båda spelarna gör sitt allra bästa för att argumentera. I slutändan är det ju upp till Bob om Borbea blir övertalad eller inte. Men kanske Bob låter Borbea bli övertalad efter att Altea kommit med sina argument.

Samma sak gäller om en av dom två (oavsett om det är övertalaren eller den som ska bli övertalad) är en SLP.

Att övertala folk är svårt. Ett bevis på det är ju att vi fortfarande har den här debatten trots att jag har försökt i två månader att övertala er?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hur gör ni när en spelare vill spela en karaktär som är väldigt mycket bättre än spelaren på att
  • lösa pussel och gåtor
  • välja rätt väg i dungan
  • välja rätt vapen
  • välja en bra och optad klass
  • gå till rätt hus i staden
  • välja rätt besvärjelser
  • välja sida i konflikter
  • osv?


Det är att ta ifrån spelaren en del av spelupplevelsen att låta dessa saker bli mekaniserade tycker jag.

Sen kan man ju be om hjälp från dom andra spelarna, ex vis förslag på klasser, feats, förslag på argument i en övertalning, förslag på besvärjelser att läsa in osv.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
luddwig;n242605 said:
Hur löser ni det då om någon vill spela en karaktär som är väldigt mycket bättre än spelaren på t.ex. att övertala?
Som du såg hade jag en del ganska motstridiga grejer där. Både "modigare än dig själv" och "fegare än dig själv" fanns som alternativ. Så det är ju då en fråga om hur rollpersonen ber sig åt för att övertala. Skrämmas? Smickra? Argumentera logiskt? Muta? Och när man kommit på hur rollpersonen brukar övertala folk då är det ju bara att göra det.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
luddwig;n242605 said:
Hur löser ni det då om någon vill spela en karaktär som är väldigt mycket bättre än spelaren på t.ex. att övertala?
Dessutom tycker jag du flyttar mållinjen. Först var det att folk inte skulle "tvingas spela sig själva". Sen när jag berättade om hur det gick att variera och på massor av sätt spela rollpersoner som var mycket annorlunda än en själv då dög inte det heller...?
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Tycker personligen man ska få chansen att spela en karaktär som är bra på att övertala fastän man inte själv är det irl. Man kan fortfarande öva på att bli bättre genom att man åtminstone försöker komma med ett argument men att man sedan får slå. Har spelat med en med ganska kraftig asperger och för han kan jag tänka mig att det var skönt att det var lika för alla. Men sedan finns det såklart en poäng i det du skriver 2097 att man får (oftast) ingen mekanisk hjälp att lösa gåtor osv.

Jag personligen blev mycket bättre på att argumentera genom att öva genom rollspel, men hade nog inte vågat riktigt om jag inte haft tärningen som "stöd".

Sen är det en annan sak också. Sl kan om man har otur favorisera någons sätt att argumentera, men det försvinner när tärningar kommer med i bilden.

Sen gillar jag tärningar för att det ger en adrenalinkick. Inget
klär känslan när något står på spel och man lyckas med slaget, och det kan å andra sidan uppstå intressant rollspel om man misslyckas ????

Inte så att jag tycker att det alltid behövs tärningar, men ibland.
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Till luddwigs försvar måste jag säga att jag också tolkade ditt inlägg, 2097, som att man kunde bara spela sämre än sig själv (sett till förmågor), inte bättre.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,618
2097;n242622 said:
Dessutom tycker jag du flyttar mållinjen. Först var det att folk inte skulle "tvingas spela sig själva". Sen när jag berättade om hur det gick att variera och på massor av sätt spela rollpersoner som var mycket annorlunda än en själv då dög inte det heller...?
Det var inte min mening att flytta mållinjen. Jag kastade bara fram ett exempel. Delvis uppskattar vi också samma ingredienser i spelet, delvis inte. På det stora hela känns det dock som att vi diskuterar i cirklar här, dessutom i en tråd som inte handlar om detta, så istället för att fortsätta OT tänker jag gå och lägga mig. Precis nu!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jouna;n242625 said:
Till luddwigs försvar måste jag säga att jag också tolkade ditt inlägg, 2097, som att man kunde bara spela sämre än sig själv (sett till förmågor), inte bättre.
Men det var ju det jag skrev. Först sade Luddwig man bara kunde spela sig själv. Men då påpekade jag att man kunde spela massor av olika rp, fast sämre. Sämre genom att vara klokare, dummare, stoltare, skamsnare osv osv. Att dra på sig något sånt "filter" för att färga RP

Det går att spela smartare än vad man är. Det är bara att leka lite. "Ja jag eruditerar E=mc² synnerligen" osv. Hela Star Trek tv-programmet går ut på det, reverse the polarity(???).
Modigare också: "Om detta var verkligheten skulle jag aldrig våga säga till bankiren att dra åt helvete. Men min RP skulle ju göra det, så… nu kör vi!"
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
2097;n242619 said:
Hur gör ni när en spelare vill spela en karaktär som är väldigt mycket bättre än spelaren på att
  • lösa pussel och gåtor
  • välja rätt väg i dungan
  • välja rätt vapen
  • välja en bra och optad klass
  • gå till rätt hus i staden
  • välja rätt besvärjelser
  • välja sida i konflikter
  • osv?


Det är att ta ifrån spelaren en del av spelupplevelsen att låta dessa saker bli mekaniserade tycker jag.
Alla de där sakerna du tar upp tyckrr ju jag är helt ointressanta. Bättre att lösa dem med tärningsslag så man kan gå vidare snabbt sen :)

Jag skämtar lite, men jag är lite allvarlig också. Tärningsslagen åker ändå mest fram när nån kört fast. Och har man kört fast ser jag inget som helst värde i att banka pannan blodig mot väggen. Bättre då att slå tärningen och gå vidare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Rättelse: kluriga pussel är skitkul, men jag är skitdålig på att sätta ihop dem. Så dem blir det helt enkelt inte mycket av hur man än gör med resten :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,618
2097;n242619 said:
Hur gör ni när en spelare vill spela en karaktär som är väldigt mycket bättre än spelaren på att
  • lösa pussel och gåtor
  • välja rätt väg i dungan
  • välja rätt vapen
  • välja en bra och optad klass
  • gå till rätt hus i staden
  • välja rätt besvärjelser
  • välja sida i konflikter
  • osv?

Det är att ta ifrån spelaren en del av spelupplevelsen att låta dessa saker bli mekaniserade tycker jag.
Har läst igenom tråden lite bättre nu än igår och inser att jag inte var så OT som jag trodde.

När det gäller frågan ovan... Till stor del handlar det om tips från SL, inte mekanisering. Säg att spelare A är usel på gåtor men spelar rollfigur Ö som har hög intelligens. Då kan jag som SL smyga till A en lapp med en ledtråd. Eventuellt kan jag låta A slå ett intelligensslag för att få en ledtråd till. Caracter skill har alltså effekt men jag tycker inte att jag för den skull tar ifrån spelaren en del av spelupplevelsen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Den typen av lappar kan du ju använda vid argument också isf. Om du vill
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,618
2097;n242793 said:
Den typen av lappar kan du ju använda vid argument också isf. Om du vill
Absolut, men lappar fungerar inte lika bra i samtal tycker jag. Det blir för mycket fördröjning och distraktion. Dessutom känns det konstigare för mig som SL att lägga mig i ett samtal på det sättet, men det kan vara en vanesak.

I övrigt tycker jag att det ni snuddade vid i början av den här tråden är väldigt intressant: när fluff och crunch gifter sig. På vilka sätt kan det göras? Var finns bra exempel på sånt? Måhända frågor för en ny tråd...
 
Top