Nekromanti Balans

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Tjabbahallå.

Hur mycket XP är lagom att ge spelarna när ingen strid är inblandad i ett helt spelmöte? Jag kollade lite på Wizards forum, men där hade de en massa formler och grejer beroende på DC på Öppna Lås-slag och sådant, det tycker jag låter mest jobbigt.

Tilläggas kan att rollpersonerna är på level 1-2.

Edit: Bytte titel och kom på en till grej. Hur mycket pengar och magiska föremål borde spelarna få tag i? Jag har inte spelat så mycket DnD innan, så jag vet inte riktigt. Får de för mycket och levlar för fort så blir det ju inte ens kul tillslut och får de för lite så blir det lite segt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Se DMG (3.5) sid 39

Officiell variant från DMG: 300 gånger genomsnittslevel på gruppen per omgång.

Alltså, en grupp med två level 1 och två level 2 gubbar har genomsnittsleven (1+1+2+2)/4 = 1,5 och skulle få 300x1,5 = 450 XP per gubbe per spelomgång.

Magnus
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Se DMG (3.5) sid 39

Officiell variant från DMG: 300 gånger genomsnittslevel på gruppen per omgång.

Alltså, en grupp med två level 1 och två level 2 gubbar har genomsnittsleven (1+1+2+2)/4 = 1,5 och skulle få 300x1,5 = 450 XP per gubbe per spelomgång.
Om jag räknar rätt så innebär det alltså ungefär en levelering vart 3-4 spelmöte?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Re: Se DMG (3.5) sid 39

Jo, det borde väl bli så. Känns det för snabbt/långsamt?

Tycker spontant det låter rätt lagom, iaf vid lägre levels (högre upp skulle jag nog suga lite mer på det). En utveckling till level 4 på ca 16 rejäla spelträffar känns rätt bra för min del. Nackdelen är väl att jag lirar så sällan att stackarna skulle få stå still. :gremgrin:

Jag skulle väl självklart höfta lite hur som helst beroende på hur det passar äventyren/kampanjen också.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Se DMG (3.5) sid 39

Och när man vet det kan man ju jämföra med antalet encounters som krävs för att levla. vad är det, typ 13½?

På så sätt kan man ju räkna ut hur många encounters Wotc räknar med att man ska ha per spelmöte, och på så sätt jämföra med de skatte-tabeller som finns för att kolla vad en rimlig nivå av magiska föremål är.

Eller så kollar man bara mot värdet guld som rollpersoner av andra levlar än 1 får köpa utrustning för (och dubblar det, eftersom man faktiskt kan skaffa vettiga saker om man väljer dem själv, medans de man hittar oftast visa sig vara små magiska kamas som funkar skitbra mot odöda. Och inte många grupper har fullt av halfling-munkar.)

chrull - typ.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Hur mycket XP är lagom att ge spelarna när ingen strid är inblandad i ett helt spelmöte?
Jag tycker det inte behöver vara så stor skillnad på spelmöten där det är strid och spelmöten där det inte är strid.

Det man använder xp till är ju hur snabbt karaktärerna skall gå upp i nivå, så där nånstans skulle man ju kunna börja.

Hur ofta spelar ni och hur ofta vill du att spelarna går upp i nivå.

Det är frågorna man behöver svara på.
Sen anpassar man xp mängden efter svaret på den frågan.

Lycka till

Bombu
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Sen måste man ju tänkte på att det är utmaningar som ska ge XP. Sitter rollpersonerna och dricker öl på ett värdshus 5 dygn i sträck så förtjänar de antagligen inte alls lika mycket xp som om de skulle göra något som faktiskt är svårt :gremlaugh:

chrull
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
nitpic

Och när man vet det kan man ju jämföra med antalet encounters som krävs för att levla. vad är det, typ 13½?
Jo, förutsatt att:
1) Partyt består av 4 rollpersoner på smma level
2) Varje encounter är lika mäktig som en enskild rollperson
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Re: Se DMG (3.5) sid 39

Där löstet problemet kvickt. Man tackar, och inser att jag gett ut alldeles för mycket XP hittils...

Tilläggas kan att jag spelar endast med hjälp utav SRDn, så jag har inte tillgång till materialet i DMG.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Se DMG (3.5) sid 39

Tänk på att variera xp lite.

Experience Points (xp) bestäms av Challenge Rating (CR).
På svenska blir det:
Erfarenhetspoängen bestäms av utmaningsgraden.
Ju svårare utmaningar du kastar på spelarna, ju mer xp ska de ha.
Om spelarna inte stöter på någon utmaning så ska de heller inte ha någon xp alls, andra gånger har de gjort så mycket att de kanske ska ha 2-3 gånger det Magnus rekomenderade.

Rollpersonerna kan rymma från fängelset, stjäla kronjuvelerna och kidnappa prinsessan utan att en droppe blod spills - men de ska ha massor med xp.

inser att jag gett ut alldeles för mycket XP hittils
Det är fel sätt att tänka.
Om alla har kul så har du delat ut lagom med xp. :gremsmile:

Något helt annat om du bara kör med SRDn:
Det finns en enkel riktlinje i Dungeon Masters Guide.
Man ska ge ut ungefär lika mycket xp som man ger ut guld.
En level 1 PC behöver 1000xp för att bli level 2.
En level 2 PC behöver 2000xp för att bli level 3.
En level 3 PC behöver 3000xp för att bli level 4.
osv...
En rollperson som just stigit till level 5 har (1+2+3+4)= 10.000xp och borde således ha tillgångar motsvarande c:a 10.000gp.
För att visa att det bara är en riktlinje kan jag tala om att jag bara ger ut hälften av vad DMG rekomenderar.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Re: Se DMG (3.5) sid 39

Hmm, jag lät dem gå upp i level efter första spelmötet då man var så jäkla kass på den första. Men men, gav dem bara 100 XP efter det andra spelmötet så det jämnar väl ut sig.

Lika mycket XP som guld alltså... hmm... de har skrapat ihop 90 guld hittils, som de fick av kollekten (de håller på att konvertera en stad i Helms namn), så den riktlinjen är lite körd.

Jag ska spela igenom en modifierad variant av äventyret Wreck Ashore i morgon med gruppen, och de ska jaga ett gäng pirater. Någon som har ett bra tips på magiska prytlar som de kan ha? Värjor, kanske. Eller någon sten som ger en plus på "Intuit direction"-slagen, iochmed att piraterna fått allt sitt gos från skepp som de rövat ifrån.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Se DMG (3.5) sid 39

Jo, det borde väl bli så. Känns det för snabbt/långsamt?
Det beror på kampanjen. Min fråga var dock mest en reflektion då jag tycker att det är ett mer intuitivt sätt att beskriva det på.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Se DMG (3.5) sid 39

Hmm, jag lät dem gå upp i level efter första spelmötet då man var så jäkla kass på den första. Men men, gav dem bara 100 XP efter det andra spelmötet så det jämnar väl ut sig.
Jupp, dessutom så är xp-tabellen konstruerad så att det går lite snabbare för level 1 & 2-karaktärer att stiga, så egentligen gjorde du antagligen inte ens fel. :gremsmile:

Lika mycket XP som guld alltså... hmm... de har skrapat ihop 90 guld hittils, som de fick av kollekten (de håller på att konvertera en stad i Helms namn), så den riktlinjen är lite körd.
Alla monster har en Challenge Rating (CR).
CR är uträknad på så sätt att det ska vara lika tufft för 4st lvl5 PCs att klara av ett monster med CR5 som det är för 4st lvl7 PCs att klara av ett monster med CR7.
Denna uträkning förutsätter att rollpersonerna har ungefär lika mycket guld som xp.

Det är helt OK att dela ut för lite guld (jag gör det) men då måste man tänka på att monster blir tuffare än deras Challenge Rating indikerar - svårare än så är det inte.

Tänk också på att "guld" inte nödvändigvis betyder "guldmynt".
- Magiska föremål är t.ex. värda väldigt mycket guld.
- Om rollpersonerna räddar värdshusvärdens dotter så kanske han säger att det får bo gratis där resten av deras liv - hur mycket guld är inte det värt?


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Till slut, glöm inte den viktigaste regeln av dem alla:
Så länge alla har kul så delar du ut precis lagom med xp och guld, oavsett vad böckerna säger. :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Se DMG (3.5) sid 39

Om jag räknar rätt så innebär det alltså ungefär en levelering vart 3-4 spelmöte?
Det är det som hela XP-systemet i D&D är baserat på, via diverse antaganden.

Enligt WOTCs undersökningar innan 3e släpptes så spelar en medelgrupp ungefär en gång i veckan, och håller på i ungefär 4 timmar (notera: vi insnöade nördar som sitter på forum och häckar spelar ofta mer).

Normalt hinner man med kanske ett "encounter" i timmen, när man räknar med den tid som "går åt" till rollspelande. Det innebär att man hinner med runt 4 encounters per spelltillfälle.

För att passa in med 4 encounters per tillfälle designades CR-systemet så att ett encounter med CR = Level ska suga upp 20-25% av partyts resurser. Det innebär att de första tre encountersarna mest är till för att "trötta ut" partyt, det är det sista som är riktigt farligt. När man spelat klart för kvällen kan RP gå hem och vila, fördela pengar, och annat sånt.

Man kom också fram till att AD&Ds avancemangshastighet var för långsam, för man kom aldrig upp i de höga levlarna. I stället beräknade man att ungefär en level per månad var lagom. På en månad spelar man 4 gånger, d v s 16 encounters. Dock så blir det visst "spill" när rollpersoner dör, blir level-drainade, och liknande, så man ändrade det till 13-14 encounters per level.
 
Top