Nekromanti Balans som en Sumo

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Ska verkligen Sumobrottning ha tekniknivå IV (4) i Balans? :gremconfused:

Om "Balans" hade varit att hålla balansen i strid och inte bli tillbakaknuffad/fälld eller liknande hade jag förstått att Sumo hade fått en 4, men nu är ju tekniken inte riktigt utformad på det viset.

Det blev en teknik om att gå/springa/röra sig på smala ytor, och jag vet inte om det är Sumobrottares bästa gren... :gremwink:
Det finns dessutom flera andra kampsporter som har "Balans", vilket i min mening är ganska orimligt. I alla fall så höga tekniknivåer, de flesta som har balans har faktiskt III (3).
Självklart tränar man sin balans samtidigt som man tränar kampsort, andra sporter för den delen också, men kan man väl inte gå på lina bara för att man tränat sumobrottning i 5 år?

Jag vågar faktiskt tänka mig att jag skulle kunna gå bättre på lina/räcke/gren än en Sumobrottare, har jag nivå V (5) då? :gremgrin:

Nå, frågan är alltså om man ska ända balanstekniken, Sumo:s tekniknivå eller bara låta det vara?

Mvh
/ MovinGalt
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Balans handlar främst om fixering av tyngdpunkt och kännedom om underlaget, inte kliva fel eller snett. Det kan sumobrottare kan jag lova... Prova att stå pall för en bjässe på 150 pannor med bara råstyrka så ser du att det spelar ingen större roll hur mycket du väger. Står du fel eller har tokig tyngdpunkt så ligger du ändå ner i sanden.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Självklart, du har helt rätt. Jag skulle inte ha en chans mot en sumobrottare, dels därför att jag skulle väga 3 gånger så lite, och dels för att jag har sämre..."Stridsbalans" om man nu vill kalla det så.

Men tekniken "Balans" i Neotech Offensive är inte en sådan teknik, utan en teknik som oftas används utanför strid. Sumobrottare är alltså bra på att gå på lina! :gremshocked:

Hade tekniken behandlat rollpersonens stadighet och tyngdpunkt i strid hade jag inte haft några probelm alls, men att Sumobrottare använder "Balans" utanför strid har jag väldigt svårt att förstå mig på. De är till och med bättre än ninjor, med stridskonsten Taijutsu (som inte har något i Balans (??????)).

De borde vara betydligt bättre med Sumos som lönnmördare då, han klättrar upp på bjälkarna i taket, sen när offret ska sova är det bara att...ja..ni förstår nog.. :gremwink:
Problemet blir kanske att komma in i huset, men med ett rep löser det sig... nä nu ska jag inte retas mer :gremtongue:

/MovinGalt - Sumo i Ninjadräkt...
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Spelar ingen roll egentligen, utanför eller i strid, känner du var du har din tyngdpunkt så kan du lika gärna gå på lina, även om du mest använder din kunskap för att undvika att bli försatt i vågrät läge i luften.
Varför ska en sumobrottare egentligen inte kunna gå på lina och ha bra balanssinne?
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
På grund av hans kroppsbyggnad finner jag det lite svårt för en Sumobrottare att gå på lina. Att kroppen är 50 gånger så bred som underlaget tror jag kan bli lite ohållbart. Dessutom skulle nog hans tyngd göra att linan skulle "tänjas" ut och bli mer böjd och svajig än vad det skulle blivit för en "normal" person. Speciellt om det är ett rep han går på.

Jag tror att Sumobrottare har ypperlig balans på fast mark, det måsta krävas oehörda krafter för att välta en Sumobrottare. Men att de skulle vara bra på att gå på grenar, räcken och rep har jag mycket svårt att förstå.

Kan man ha bra balanssinne utan att kunna gå på lina för den delen? Eller kan man vara världsbäst på att gå på lina och sen kan vem som helst knuffa omkull en på fast mark? Eller är världsmästaren på lindans lika bra på att "hålla balansen" som en Sumobrottare, om det exempevis blir puttade av någon? För där spelar väl balans en stor roll?

Som jag ser det finns det två olika sorters balanser, en där smidigheten spelar större roll än tyngden, och en tvärtemot. Det är ju inte bara tyngden och storleken som spelar roll, men jag tror att de har en stor betydydelse för "Stridsbalans".

/MovinGalt
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Sumobrottaren jobbar ju med ett intensivt fotarbete, medan lindansaren (varför heter det lindansare? De dansar ju inte på linan, de knallar ju bara) ägnar sig åt... eh... fotarbete. Det är olika saker i alla fall. ^_^;


Storuggla, påminner om Cassius Clay
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Tyngden ställer till det om det är en töjbar lina som sumobrottaren ska gå på, men däremot så spelar kroppsbyggnad inte så stor roll när du går på lina. Vissa fördrar ju att balansera med hjälp av en lång stav, för att styra tyngdpunkten, så lite "överhäng" kan inte vara så farligt.
Men ser du det som något ologiskt att en sumo ska kunna balansera så kan du mycket väl ändra om du vill, det är din kampanjvärld, som du är fri att göra vad du vill med.
Jag skulle vilja säga balans som balans, kan du stå på tå på en lina medan du kokar kaffe så kan du nog undvika att någon välter dig, genom reflexmässiga kliv bakåt eller någon annan form av korrigering. Är det för stor skillnad på massa så är det mycket svårt förvisso, precis som för sumobrottaren på sytråden. Då det kommer till sådana händelser så är det sunt förnuft som gäller, eller vanlig fysik för den delen. Sen är det inte förbjudet att improvisera och anpassa...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
lindans [ot]

(varför heter det lindansare? De dansar ju inte på linan, de knallar ju bara)

Du har inte sett så många lindansare va?

För visst dansar de fram.
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Att en sumo klarar sig bra på en lina tror jag inte är så fel.. balans är väl ändå balans även om man i just det här fallet kan anta att om sumon aldrig provat gå på lina förut så har han en nivå svårare, är linan slak två nivåer svårare.

Men jag skulle lätt säga att en sumo, tack vare sin balansträning skulle klara sig mångdubbelt bättre än vad jag skulle (kan iofs bero på att jag brukar snubbla onaturligt ofta, särskilt i trappor)

Jag brukar tolka helt nya situationer som ändå kan gå under en färdighet rollpersonen har med att det är svåre första gången.. den nya pistolen känns lite ovan, det nya sättet att använda balans, första gången man hamnar i tyngdlöshet så blir fritt fall svåre även om man övat på jorden etc..


Däremot är det underligt att inte Ninjor har balans.... DET kanske är konstigt IMO
 
Top