Nekromanti Bakom POOrten

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Vad finns egentligen bakom järnporten? Är jag ensam om att vilja äventyra ner och under och vidare bland de demoner och tanter som kanske finns där?

Douggie
--
Vem dör först?
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Bakom Porten

Kyrkan ja... Vem vet?

Något svar på vad som finns bakom porten klarar jag mig utan. Det är något tilltalande med mörka mysterier och DEN är väl den mörkaste av dem alla. Mer mörka manifestationer skulle vara roligt att få reda på dock. Typ demoner och sådana kritter, vad det blev av den krigiska ras som skulle bo någonstans bakom porten är jag också rätt nyfiken på.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
At the Gates /Slaughter of the soul

Vad som finns bortom den legendariska järnporten är höljt i mysterier. Och det anser jag även att det skall få vara.
Om WW skulle gjort Gemini så skulle det snabbt ploppa upp en modul som hette "Järnporten" och där beskrivs porten, det bakom den och massor med monster lite halvkasst.
Dessutom finns det nya raser med så att man kan göra ännu bättre rollpersoner.
Nej jag gillar det skymningsaktiga mysterium som vilar över denna relik, liksom själva mörkrets ursprung och den underbara undergångskänslan i Geminis värld.
Att få veta det skulle bara tunna ut den känslan. Men om man skulle spekulera så kan man väl tänka sig att det är porten till en annan dimension. En mörk skuggbild av den vanliga världen där mörkret har fått en fast form.



Only dead fish float with the stream.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: At the Gates /Slaughter of the soul (OT)

Hum... trodde du skulle börja prata musik med den ämnesraden...

För de som inte vet så var At the gates ett fantastiskt hårdrocksband från Göteborg som 1995 släppte Slaughter of the soul som jag och många andra anser är den bästa skivan som släpptes det året. Nu fick ni lite onödig info...

/Azagthoth
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Re: Bakom Porten

Det har aldrig bott några människor bakom porten, de människor som stred för mörkret under mörkerkriget var stammar av bergsfolk från området omkring den plats där öppningen mellan mörkrets och människornas värld finns. Mörkrets rike är dessutom antagligen inte av dirrekt fysisk karraktär utan mer någon form av andligt plan samt källan till all magisk kraft. Vad gäller demonerna så är ju dessa i princip andar då de inte har någon fysisk kropp utan besätter andra varelser. Att äventyra i mörkrets värld vore ungefär lika kul som att äventyra i Inferno i Kult (eller på Nero i Mutant Chronicles för den som gillar den jämförelsen bättre). Det fungerar bara om man är ond, och eftersom det inte finns några fiender till det onda där så blir det hela föga spännande...

/Odd

P.S.
I Rumänien finns en stad vid gränsen mot Jugoslavien med namnet Portille de Fier, vilket betyder just "Järnporten". Bortom järnporten finns alltså Jugoslavien, vilket skulle innebära att mörkrets arvatagre är gamla avdankade diktatorer från Balkanhalvön, och att kyrkan och därmed symbolen för allt gott i världen är NATO, dvs USA! Argh!!!! Det är nog säkrast att inte fundera alltför mycket på saken....
D.S.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Bakom Porten

Håller med.
Vad som finns bakom porten är väl kaos? och kaos går ju inte att konkretisera, dessutom är det så hemskt att man inte kan titta in genom den utan att bränna sönder ögonen (markis Dantero gjorde det om jag inte minns fel...).

Jämförelsen NATO/Kyrkan var mycket lustig, men den kanske når närmare sanningen än vi någonsin kunnat ana... NATO-stjärnan och Rosen är rätt lika och skoningslösheten mot vad de anser är ondska är ju gemensam. Järnporten är naturligtvis en metafor för Järnridån och bakom den finns Mörkret: Kommunismen. Dvärgarna med sin förbannelse har vissa likheter med Judarna och därmed profilerar Gemini sig som ett antisemitiskt spel.
Är kanske Gemini ett medel för Majestic - 12/Frimurarna/CIA/Illuminati/Elvis Presley/alla ovanstående att hjärntvätta unga hjärnor för att ingå i en Amerikaniserad religös maskin? Och är övergången till att ge ut spelet på engelska är kanske ett sätt för att få budskapet att nå fler?
Konspirationens grenar når överallt! ARRGH.

/weatherman - en fin kille
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Nu kan jag ha fel, men är det inte så att Cyrus har byggt en fästning framför Järnporten? Om så är fallet så borde det vara, vad skall jag säga... problematiskt att ens ta sig fram till porten. En annan sak jag kom att tänka på är att eftersom Cyrus är yngst av mörkrets arvtagare (om han nu är en av dem) så är väl chansen rätt stor att han har ett par ännu ondare och kraftfullare "storebrorsor" som kanske ogillar om man kliver in genom porten utan att vara en död kättar martyr.

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Bakom Porten

Är väl inte så mycket en fysisk beskrivning av vad som finns bakom porten som en kort beskrivning av de väsen som styr vad som finns där bakom (mörkrets arvtagare).


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Bakom Porten

hmm... du får ursäkta, men jag förstår inte riktigt vad du syftar på. om du menar vad som nämns i boken och att det inte står vad Mörkret är kan du har rätt, att det är kaos kan mycket väl vara en av mina tolkningar som jag har tagit för sanning...

weatherman - en fin kille
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
vad innebär egentligen mörkrets arvtagare? har glömt det/inte uppfattat det och orkar inte läsa igenom allt just nu. upplys mig bitte!

/weatherman - en fin kille
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Kyrkomodulen behövs vekligen! fort! det suger i geminitarmen...
Personligen hoppas jag att den kommer innehålla en skapelsemyt (sed från Kyrkans sida naturligtvis) så att man får en lite mer inramad bild av konflikten den Ende/Mörkret. Om det inte fallet kommer jag känna mig tvungen att skapa en sådan, det behövs IMO.
Har ni några skapelsemyter/sanningar att yppa?

/weatherman - en fin kille
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Bakom Porten

oki. men det har väl inte så mycket att göra hur Mörkret ser ut bakom Järnporten? Där finns ju Den Sanna Ondskan (tm) och den behöver ju inte ha någon form. Men visst, det behövs fler hiskeliga antagonister i Gemini, Lazarus, Malachdrim och tre demoniska väsen räcker inte långt...

/weatherman - en fin kille
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Bakom Porten

Det var INTE stammar av bergsfolk som stred för mörkret. Det var en främmande ras av storvuxna humanoider, om jag inte minns helt åt fanders fel iafl. Och de kom direkt ut ur järnporten också vill jag minnas. Om jag nu har fel vill jag dock gärna bli rättad på ett milt sätt med bifogad sidangivelse där jag kan nå upplysning.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: At the Gates /Slaughter of the soul (OT)

Ja jag tog titeln från den skivan.. och det bandet.. och visst.. det måste vara en av de bästa metalskivor som gjorts.,.. *EXTAS*.
Men tyckte att det passade till Gemini samtidigt At the Gates (tja det skulle väl vara vid Järnporten då) och där får man sin själ slaktad.. allså.. inte så kul.

Only dead fish float with the stream.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Bakom Porten

Du har så rätt i att de var främlingar. Mycket mer sägs inte om dem, förutom att de använde liar.
De kom dessutom mycket riktigt ut ur järnporten. Därför så skulle man gärna vilja veta lite mer om dem.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top