Nekromanti Bakgrundspoäng

Marty78

Veteran
Joined
1 Feb 2008
Messages
9
Location
Göteborg
Hejsan!

Är ny användare här på www.rollspel.nu men är en gammal rollspelare som dock inte spelat rollspel på över 10 år. Slutade spela strax innan den första versionen av Eon släpptes.

Jag är istället uppväxt med de tidigare versionerna av Drakar och Demoner, Sagan om Ringen, Western och Mutant.

De sista åren av min rollspelskarriär spelade min spelgrupp främst Drakar och Demoner -91. Det var också detta spelet som introducerade de s.k. bakgrundspoängen för oss vid skapandet av sin rollperson. Även om systemet hade vissa problem såg vi ändå detta som ett steg i rätt riktning för att skapa intressanta rollspersoner.

Härom dagen bestämde jag mig då plötsligt för att beställa Eons grundregler (tredje versionen) och ett gäng moduler från Neogames. Jag vet inte om jag någonsin kommer spela spelet då jag som sagt inte har spelat rollspel på många herrans år och då jag inte längre umgås med folk som är intresserade av denna typen av tidsfördriv. Men jag tyckte det skulle vara skojigt att sätta mig in i dagens rollspel litegranna och åter uppleva tiden då man låg nerbäddad i sängen, eller nedsjunken i soffan, och läste kilovis med regler.

Något som jag dock upptäckte snabbt, och varför jag nu också skriver detta inlägget, är att man i Eon åter gått tillbaka till att slumpen får bestämma mycket av kreationen av rollpersonen. Detta är något jag personligen tycker är synd och undrar hur andra ser på den saken. Det känns lite som det steget som Drakar och Demoner -91 tog nu har tagit ett steg tillbaka.

Nu är visserligen inte Eon detsamma som Drakar och Demoner men det känns ändå som slumpmässigt framtagna rollpersoner tillhör det förgångna. Åtminstone i min värld. För jag inbillar mig att i slutändan kommer det ju ändå bli så att spelaren (tillsammans med SL) kommer att sätta sig över slumpen när resultatet inte blir som man hade tänkt sig.

I vilket fall som helst så ser Eon världen väldigt intressant ut och jag kan knappt bärga mig att få fortsätta läsningen senare idag. Att åter få blicka tilbaka till en svunnen tid som innhöll så mycket spänning, dramatik och glädje.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Tjena, kul att du kommit tillbaka till Hobbyn! Även om det kanske blir ytligt.

Vi löser oftast slumpproblemet vid RP-skapande på följande sätt:

Grundegenskaper
slå fram grundegenskaperna med utjämnande regler. Oftast förekommande varianten är:
* slå alla slag,
* placera ut på valfri grundegenskap,
* slå om alla ettor,
* slå om första tvåan

Yrkesnivå
Yrkesnivå är nästan helt avgörande för hur duktig en rollperson är i EON. Därför bestämmer spelaren och spelledaren det i förväg för varje RP.

Bakgrundstabellen
Vad gäller händelser och kontakter är det generellt sett fritt fram för varje spelare att lägga till hur många egna som helst, även om det inte ger några bonus EP då.

För övrigt löser vi oftast slumpproblem med följande tumregler:
* låta händelser och kontakter utgöra max 3 eller 4 av 7 träffar på bakgrundstabellen.
* om man råkar slå "nackdel" får man ett extraslag och man får välja en nackdel fritt från tabellen som gör rollpersonen roligare att spela, snarare än att man behöver slå. tämligen vanligt är att spelaren väljer en nackdel helt frivilligt utan att behöva, vilket brukar belönas med ett extra slag på huvudtabellen (dvs totalt 8).
* om man "offrar" två slag får man välja tabell (t.ex. mentala förmågor)
* om man offrar tre slag får man välja alternativ på specifik tabell (t.ex. lättlärd på språkfärdigheter)
 

Marty78

Veteran
Joined
1 Feb 2008
Messages
9
Location
Göteborg
Hej Marcus och tack för svaret.

Jo, jag är medveten om att det givetvis alltid finns sett att gå runt slumpen och göra saker mer intressant. Jag är också rätt säker på att det i princip alltid görs i system där slumpen är avgörande i denna delen av spelet. Det är också därför jag ser det som lite lustigt att man fortfarande, i dagens rollspel - i grundreglerna, använder sig av slumpen i så stor utsträckning vid framtagningen av rollpersonen. Detta är ju givetvis inte hela världen, men någonting jag reflekterade över.

Fördelen med bakgrundspoängen som jag såg det var att man hade väldigt stor makt över skapandet av sin rollperson. Valde man att bli väldigt bra på någonting var alltid priset att man hade sämre förutsättningar i någonting annat. På det sättet blev rollpersonen balanserad samtidigt som man hade stort inflytande.

Min erfarenhet säger mig också att ett system som är helt slumpmässig ändå alltid kommer att anpassas för att bli mindre slumpmässig för att på så vis få en intressantare och roligare karaktär.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Och nackdelen med ett system som inte bygger på någon slump överhuvudtaget är att rollpersoner kan bli lite förutsägbara. Som Sl styr jag upp en del regler som gäller i eon så låter jag i det stora hela spelarna sökta det själva. Vuxna människor är sällan intresserade av att fuska och de är inte heller så värst intresserade av att göra karaktärer som inte passar in i kampanjen.

Slumptabellerna kan vara bra att slå på då det kan ge oväntade idéer och vinklar på rollpersonen så att han blir med köttig. En duell där och en olycklig kärlek där kan snart bindas samman till en intressant bakgrund och ge idéer om karaktärens personlighet och inställning.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,705
Location
Värnhem, Malmö
Problemet med bakgrundspoäng är prissättningen av förmågor. En och samma egenskap kan variera våldsamt i faktiskt värde. I en viss kampanj kan TÅL vara oerhört mycket viktigare än PER, i en annan kan det omvända gälla. Alla försök till balans för med sig underliggande uttalanden om hur spelet ska spelas (om stridsrelaterade förmågot är tre gånger så dyra som socialt relaterade förväntas de vara tre gånger så användbara, och så vidare).

Därtill kommer att Eon inte gör några vidare försök att vara särskilt balanserat -- målet är att skapa ett varierat och realistiskt (nåja) persongalleri, inte att skapa en uppsättning karaktärer som är lika "bra". Möjligen skulle jag vilja se någon form av garant för att alla får hyfsat med "screentime" och inte överskuggas av någon annan, men det passar inte riktigt in med resten av systemet.

Personligen skulle jag inte ha några bekymmer med att låta spelarna själva välja sina värden -- visst, det kräver att man litar på dem, men jag vill ändå inte spela med folk jag inte litar på.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Nu är visserligen inte Eon detsamma som Drakar och Demoner men det känns ändå som slumpmässigt framtagna rollpersoner tillhör det förgångna.
Eon är väl inte det nyaste av rollspel, men det är fortfarande ett "klassiskt" rollspel och därför kör mycket på gamla vanor och dylikt, så jag gissar att det är en gammal kvarleva från version 1 och äldre spel snarare än ett val.

Sedan vill jag minnas att det lite överallt står "här har du en massa alternativ för hur du kan göra din person, men skit i dem och gör på nåt annat sätt om du vill", samt, för bakgrunderna, närmare en halvsida om fördelar, nackdelar och möjliga effekter av att välja saker.

Så jag som regelliberal ser inte det hela som ett problem :gremwink: Snarare föredrar jag slump i ett spel som ska framställas som realistiskt - jag vill inte har mer balanstänk än att det som krävs för att spelarna ska ha det kul, och det fixar jag själv med lite känsla och sunt förnuft.

Dessutom leder det ju som redan nämnt till att man kan få nya, intressanta vinklar på sin karaktär som man inte tänkt på förut.

I vilket fall som helst så ser Eon världen väldigt intressant ut och jag kan knappt bärga mig att få fortsätta läsningen senare idag. Att åter få blicka tilbaka till en svunnen tid som innhöll så mycket spänning, dramatik och glädje.
Ja, vi som spelar Eon gör det nog snarare av vana eller för världen än för reglerna, även om jag personligen tycker att de är ganska trevliga (minus allt räknande). Jag får bara önska dig allt väl och hoppas att du kanske hittar några nya att spela med någon gång :gremwink:

Välkommen till forumet!
 

BiG

Veteran
Joined
18 Aug 2006
Messages
37
Location
Uppsala
Jag föredrar slumpen, och om vissa slag sabbar karaktären ändra det till något annat. så enkelt.
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Jag håller till viss del med om att slumpen kan ta förmycket plats ifall man följer reglerna slaviskt och att man därför skapar egna husregler för att kunna styra det mer.

Dock finns det två faktorer som jag tycker spelar in.

1. Folk som är nya till rollspel har inte så bra koll på hur skalorna fungerar och de har antagligen svårare att tänka ut en karaktär när systemet inte är testat. Genom att då har slumpen så får de fram en massa olika sorters karaktärer och börjar förstå bredden i systemet och även hur de olika värden hänger ihop.

2. Ifall karaktären inte överaskar dig som spelare under skapandet blir den gäran statisk tycker jag). Ifalld u bestämmer karaktären helt så kan det lätt bli vissa enkla och en dimensionella bakgrunder (beror lite hur mycket tid man lagt ned). Men genom att man blandar husregler med en viss bit av slump, kan man lätt hitta nya dimensioner hos din karaktär och få ideer till bakgrunden som du alldrig skulleha fått utan att slumpmässigt fått olika bakgrundslag. Du kan hitta nya svagheter och styrkor som du plötsligt inser skapar ännu mera konflikt eller mera styrka i personen.

oj, nu blev den sista väldigt personlig, men det hela handlar om Eon ofta skriver och det känns som det är något de pushar med också: Använd de regler som passar dig och skapa det system som funkar för dig. Därför alla frivilla regler och ibland regelonani. Jag ser det lite som ett smörgårdsbord, du plockar och blandar det som passar dig bäst.

gah, det är sent och det känns som jag bara babblar... hoppas du fick nåt vettigt ur det hela.

Paz!
 
Top