Nekromanti Bakgrundsmusik till tragiskt äventyr

Amskaar

Veteran
Joined
19 May 2002
Messages
2
Hej

Inspirerad av EONs mer realistiska utformning har jag nu bestämt mig för att spelleda en kampanj i Mundana. Jag kommer helt att bortse från Mörkret och hålla mig på vid Neogames tidigare linje – att det varken finns något gott eller ont. Istället är det tragiken som står i centrum. Ett lyckligt slut är uteslutet och det är just denna atmosfär som ska dominera äventyret.

Nu är min fråga: Vilken bakgrundsmusik ska jag använda till ett sådant äventyr? Den får absolut inte vara episk och pompös, som den i Sagan om ringen, utan snarare nedstämd och dyster.

Tack på förhand
Amskaar
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Soundtracks till filmer brukar ju vara rätt bra att ha på i bakgrunden. Har samlat på mig en ganska stor hög soundtracks själv... om du är ute efter lite mer nedstämda stycken så kanske soundtracken till Avalon, Name of the Rose, Sleepy Hollow eller Interview with a Vampire passar bra.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Jag kommer helt att bortse från Mörkret och hålla mig på vid Neogames tidigare linje

Appappapp! Dödssynd! Mörkret är inte ett resultat av absolut ondska! Det står till och med uttryckligen i "Legender och hemligheter".
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Ta lite synthbaserade låtar från olika band. Kanske bäst från de band som kanske inte "gillas" av stora publiken. Vi har då iaf en sån skiva. En riktigt bra skiva också. Faktiskt dyster och samtidigt spännande och en touch av mörker.
Dimmu Borgir och Cradle Of Filth har en del mumsiga låtar.
Fear & Wonder på senaste Borgir t.ex. /images/icons/wink.gif
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
Cradle Of Filth

Cradle Of Filth eller Theatre of tradedy är mjuk dötsmettal det är stämnings ingivande...eller så kan du söka på haloween sounds på kazza eller morpheus.
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Soundtracket till Pianot, (soundtrack av Micheal Nyman) är VÄLDIGT tragiskt, om du vill ha något som andas total misär. Det finns dock hoppfulla och till och med glada spår på denna mycket bra skiva.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Genrer (Besserwizzer-dags)

Ehm...Theatre of Tragedy är gothmetal, inte dödsmetal. Cradle of Filth, å andra sidan, har förklarat sig oavhängiga alla genrer.

- Ymir, som tycker att båda grupperna, speciellt ToT, är förträffliga till Vampire, men passar dåtidsspel som Eon mycket dåligt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Säkra tips

Många låtar av Arcana, Dead can Dance, Enya, Enigma och kanske Mortiis hade nog kunnat passa utmärkt. Klassisk musik är också ett säkert kort, likaså vissa spår från filmmusik.

Nedantill omnämnda Theatre of Tragedy har dock en underbart nedstämd ballad - 'A distance there is'. Missa inte den. De sjunger på lagom gothfjantig och obegriplig gammalengelska, dessutom ;-)

Kohei Tanakas 'Kanashimi' (='sorg' på japanska) är den låt jag spelat mest av alla under tragiska scener, följd av Megumi Hayashibaras 'Matsuri Uta' och Enigmas 'Gravity of Love' - den senare i mer dramatiskt laddade ögonblick.

- Ymir, var på Theatre of Tragedy-konsert i lördags
 

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Får jag våga föreslå film musiken till Conan Barbaren. Jag tycker att den är väldigt passande till Eon. Den finns att få tag på i de flesta välsorterade cd-butiker. om inte annars så kan dem eller du beställa den från USA.

Skäggmisslan.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Skivinköp?

Tja...den gängse metoden att få tag i musik nuförtiden tycks väl vara att ladda hem - folk som faktiskt köper skivorna är väl i minoritet numera? :)

- Ymir, har givetvis Conan-soundtracket på mp3.
 
Top