Bakgrundshistorier - play before play

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,496
Location
Helsingborg
Play before play var en grej som kom upp i Forge-eran, där man inte ska planera för mycket i scenen, för då blir det inte lika roligt att spela ut scenen då man redan vet vad som kommer att hända. Lite som beskrivningar av attacker efter skadeslag. Vi vet redan att den gör 18 i skada, så varför behöver vi då också beskriva det?

I alla fall, jag tycker egentligen inte play before play behöver vara någonting dåligt i varenda persons ögon men jag har funderat lite på när spelare satt och skrev bakgrundshistorier. När jag var ung som spelledare så använde jag de aldrig medan jag nu idag baserar mina äventyr på bakgrundshistorierna. Jag vill dock få fram spel på ett effektivt sätt; frågan är då om det inte är lika roligt att faktiskt spela fram bakgrundshistorierna. Jag har en liten förkärlek för att spela en scen per ny rollperson som introducerar vem dem är som person (eller roll i gruppen). Jag brukar ge spelare någonting att göra under spelmötet, ibland baserat på deras bakgrund.

Frågan är då vad bakgrunden egentligen behöver. För min del? En tanke; en fråga; ett äventyrsfrö. Någonting som sätter igång mina tankar, precis som bra skrivna rollspelsvärldar kan göra. Saker som gör att jag kan ställa fler frågor till spelaren om. En bonus om detta hakar in andra rollpersoner, så att andra deltagare kan bli ännu mer engagerade. För det är ju det jag gör som spelledare; jag involverar de andra deltagarna. En skön grej i Spirit of the Century är bakgrundestexten på "boken" om sin hjälte och hur man ska skriva en tredjedel och sedan lämna över den till nästa spelare, som skriver in sin rollperson i bakgrunden.

Fast då kommer vi tillbaka till play before play. Jag ser gärna att gruppen utvecklar världen och karaktärerna medan vi spelar. Vi fördjupar oss i varandras karaktärer i takt med att ny information blir etablerad. Detta sker inte av bakgrunderna, om inte spelledaren drar in dem eller ... som i Spirit of the Century ... där spelarna drar in dem i formen av att de aspects som de får ut av baksidestexten.

Jag tycker det är synd när bakgrundshistorierna nästan blir de bästa bitarna, eftersom de är vad som mest definierar rollpersonen. Visst, mina egna bakgrundshistorier är förvisso mer förklaringar till varför jag valt de värden jag valt, men det hade varit intressantare om jag istället skrev dem utifrån vad jag vill att min karaktär ska vara med om - när baksidestexterna blir mer foreshadowing till vad som ska komma skall.

När play genererar play.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
men det hade varit intressantare om jag istället skrev dem utifrån vad jag vill att min karaktär ska vara med om - när baksidestexterna blir mer foreshadowing till vad som ska komma skall.
Jag är så himla seg, kan du ge ett konkret exempel på hur det här kan se ut?

För det som dyker upp i mitt huvud är bakgrund enligt följande:

Mattis var länge en kurir som arbetade åt en av de större tillverkarna av stål i bygden Söderby [lägg in lite mer detaljer]. När kriget bröt ut tvingades Mattis lämna sitt arbete som kurir för att rädda sig själv och sin sjuka bror. Dock vandrar han med en ständigt vakande blick då han vet att såväl stålverket som främmande makter vill komma åt den information han fick ta del av genom sina tidigare uppdrag som kurir till stålverket.

Här blir det, för mig i vilket fall, tydligt att spelaren bjuder in och uppmuntrar till att representanter från stålverket och den främmande makten ska dyka upp, samtidigt som relationen är etablerad. Något gör att Mattis känner en fruktan inför båda parter, vad denna fruktan grundar sig i kan säkert utvecklas under spelmötet.

Men så att säga, jag är seg och har säkert missförstått, så ge gärna ett exempel på hur du tänker att en sådan bakgrund kan se ut :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Skriv bara lösryckta fraser och ord, kanske? Här är min bakgrundshistoria:
  • Kinesiska inbördeskriget
  • Opiumsmuggling
  • Hemliga sällskapet Röda bjällran
  • Giftermål, dop, begravning
  • Teceremoni
Du kan använda detta för att bygga ditt scenario, och när dessa grejer dyker upp får jag hitta på hur de knyter an i min bakgrund och berätta för dig och de andra. Kanske kör vi någon flashback.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Skriv bara lösryckta fraser och ord, kanske? Här är min bakgrundshistoria:
  • Kinesiska inbördeskriget
  • Opiumsmuggling
  • Hemliga sällskapet Röda bjällran
  • Giftermål, dop, begravning
  • Teceremoni
Du kan använda detta för att bygga ditt scenario, och när dessa grejer dyker upp får jag hitta på hur de knyter an i min bakgrund och berätta för dig och de andra. Kanske kör vi någon flashback.
Spännande, fraserna skulle med enkelhet kunna fungera som fragment av minnen som sedan broderas ut vid spelbordet. Vilket du är inne på med tillbakablickarna. Fraser som lägger ramen för en scen som är öppet för spelledaren eller spelbordet att använda när de vill utforska rollpersonen mer.

Tunga droppar av regn faller från de mörka molnen som vilar över himlen. Bruden står in för de sista förberedelserna innan ceremonin ska äga rum. Det är en dag för fem år sedan, innan den stora översvämningen tvingade dig flytta från din hemstad. Som en av brudens närmaste är du med henne i denna stund. Vilka tankar bär du på? Vilka ord vill du ha sagda? Vilka ord väljer du att säga?

Jag gillar idéen och tanken. Ger mer utrymme för spelbordet att vara med och skapa minnena, och med frågor som riktas till rollpersonens spelare går det att styra hur stort eller litet utrymme denne har i att återskapa minnet runt spelbordet. Går säkert att kombinera med fler tekniker, som att låta spelaren till höger om den rollpersons ägaren få svara på frågor som handlar om väder, medan den till vänster får svara på frågor som handlar om skeenden i minnet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Spännande, fraserna skulle med enkelhet kunna fungera som fragment av minnen som sedan broderas ut vid spelbordet. Vilket du är inne på med tillbakablickarna. Fraser som lägger ramen för en scen som är öppet för spelledaren eller spelbordet att använda när de vill utforska rollpersonen mer.

Tunga droppar av regn faller från de mörka molnen som vilar över himlen. Bruden står in för de sista förberedelserna innan ceremonin ska äga rum. Det är en dag för fem år sedan, innan den stora översvämningen tvingade dig flytta från din hemstad. Som en av brudens närmaste är du med henne i denna stund. Vilka tankar bär du på? Vilka ord vill du ha sagda? Vilka ord väljer du att säga?

Jag gillar idéen och tanken. Ger mer utrymme för spelbordet att vara med och skapa minnena, och med frågor som riktas till rollpersonens spelare går det att styra hur stort eller litet utrymme denne har i att återskapa minnet runt spelbordet. Går säkert att kombinera med fler tekniker, som att låta spelaren till höger om den rollpersons ägaren få svara på frågor som handlar om väder, medan den till vänster får svara på frågor som handlar om skeenden i minnet.
Ja, bra grejer. Min främsta tanke var att man inte bara anpassar scenariot till bakgrunden, utan även bakgrunden till scenariot. Så när en referens till en nationalistgeneral som flytt Kina dyker upp kan jag säga att jag känner honom. SL lade in honom för att jag skrivit det i bakgrunden, och jag kan hitta på min relation för att det ska passa i scenariot (var vi vänner eller fiender?).

Samtidigt får jag fortfarande en viss kontroll och tematik och jag börjar inte spelet med ett tomt ark, vilket ger mig saker att spela på och spelledaren idéer för att bygga scenariot.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Jag hade tänkt göra något åt det hållet i nästa kampanj; att spelarna bara väljer det mekaniska till sin rollperson och att allt det "mjuka" växer fram under spelets gång. Vi hade flera exempel i Fantasy World där spelaren "jackade in" rollpersonen i det som hände, och gjorde det till en del av hens bakgrund. Det vanliga är annars att spelaren skriver en lång bakgrund som SL får läsa och försöka plocka äventyrsfrön ur. Stor risk att det blir spretigt eftersom varje spelare suttit på sin kammare och skrivit, i bästa fall utifrån diskussionerna under spelpass 0.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Nu går det kanske utanför tråden.

Men då @Genesis skrev om bröllop, dop och begravning i samma punkt fick jag en känsla av hur de kan broderas in i varandra.

Startpunkten är bröllopet. Senare återkommer vi till dopet, när brudparet fått sitt första barn. Senare, efter översvämningen, återvänder vi till ett minne närmare i tiden. Ett minne från begravningen, där barnet är ett av alla anonyma ansikten som omkom under översvämningen.

Helt plötsligt får vi följa med på en resa som format rollpersonen under kort tid, även om det i det här exemplet blev en resa genom såväl glädje som sorg.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,496
Location
Helsingborg
då han vet att såväl stålverket som främmande makter vill komma åt den information han fick ta del av genom sina tidigare uppdrag som kurir till stålverket.
Jag började fundera mer kring bakgrunder, play before play och hjälpreda för att generera spel när vi gjorde karaktärer till Burning Wheels och vi skulle hitta på beliefs. Det är något som spelaren ska driva sin karaktär mot, men jag tyckte det var enklare om jag istället tänkte kring beliefs som äventyrsfrön. Jag ville ta över ett kvarter i staden, så min karaktär ville veta var handelsmannen i kvarteret fått sitt kött ifrån (där jag hittade på handelsmannen i samma veva). En annan spelare, som bad till ett tempel som hjälpte barn, hade en belief där han ville upptäcka var barnen hade försvunnit någonstans.

När vi körde Coriolis spelade jag en nyfiken reporter vars mor flytt med honom till rymdbasen. Jag sade till spelledaren att han fick hitta på vem rollpersonens försvunna pappa var. "Jag fixar det", sade han, och baserade större delen av kampanjen på honom ... eller åtminstone flyttade om saker så att min rollperson blev indragen i det.

Jag spånar mest i tråden, men tror det vettigaste är att lämna utrymme för andra att kunna fylla i, men ändå vara konkret i hur man uppfyller sina äventyrsfrön. "Jag vill ta över världen" säger inte så mycket, om man inte fyller på med "genom att infiltrera den största nyhetsbyrån". Varför den vill ta över världen är något bakgrunden kan avslöja, vilket tydliggör ännu mer karaktärens mål. Till Matiné 2 har jag bakgrunder i form av påståenden som spelarna får välja bland. De är egentligen inte mer än så och är tänkta att vara där för att forma spelarens tankar kring rollpersonen och ge spelledaren en ursäkt att dra in rollpersonerna i handlingen på ett stämningsfyllt sätt.

Några exempel på bakgrunder:
  • Coachman
    • hero of the old
    • born under a trustful moon
    • the thrill seeker
  • Sellsword
    • haunted by ghosts
    • got one last chance
    • red memory lapses
  • Scholar
    • the chronicler
    • a living legend
    • dark memories of a patreon
 
Top