Nekromanti Bakgrundsgenerator

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag har skrivit en bakgrundsgenerator till mitt rollspel Oriak. Det börjar bli en del prat om den i min promition tråd så jag försöker flytta pratet hit.
Bakgrundsgeneratorn är en sorts mindmapgenerator. Istället för fria noder skriver man in slumpmässiga Aktörer, Händelser, Föremål eller Platser i hexagoner. Man kan sedan slumpa fram relationer mellan dem. En framslumpad nodkarta blir som en kreativitetskatalysator och hjälper en att tänka ut något nytt.
Sammanhanget kan användas som en fisktank där man kastar in rollpersonerna mitt i eller som en bakgrund där rollpersonerna ska nysta upp lösa trådar eller fortsättning.

Här är ett exempel på användade jag själv skrivit:
http://spelet-oriak.blogspot.com/201...-bakgrund.html

Här är två andra exempel (man får scrolla lite):
http://www.rollspel.nu/forum/allm%C3...ering-av-oriak

Edit:
Själva generatorn också:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33454172/oriak/oriak-bakgrundsgenerator.pdf
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Frippe;n152611 said:
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]I hamnstaden Roxul har under långt tid kurtisanen Atu levt och verkat. Hans affärsidé är enkel, han tillhandahåller sitt sällskap, är en mycket god lyssnare för allehanda problem och en mästare på att få sina klienter att slappna av. Hans klienter är välbärgade män och kvinnor och Atu har knutit ett stort kontaktnät bland Roxuls. Somliga av de han träffar blir lite väl pratglada i Atus närhet och avslöjat stora hemligheter. Hemligheter som Atu sedan noga skrivit ner och förvarar på en hemlig plats. Informationen har han sen sålt vidare till exempelvis smugglare (information om hamnbevakning) och handelsmän (information om kommande skattehöjningar eller tullar).[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Atus hemlighet är ett magiskt smycke, Kemants Öga. Kemants Öga är en tunn, ganska oansenlig guldring med en liten infattad [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]b[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]lå pärla. Ringens krafter är att bäraren kan ställa vilka frågor som helst (förutom frågor om döden och dödsriket) och den som frågan ställs till måste svara sanning. Kraften fungerar bara om den som ställer frågan och den tillfrågade har kroppskontakt under hela tiden frågan ställs och svaret ges. Kraften av Kemants Öga gör också att den utfrågade får en mycket vag bild av vad som egentligen sagts. Var och hur Atu kommit över ringen har han aldrig talat om för någon, ingen har ens vetat om att han haft den. [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]T[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]ills den dagen hans vägar korsades med...[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Dalil, en av Roxuls mäktigaste handelskvinnor. Hon har byggt sin imperium på vin, honung och ett väldigt rymligt samvete. Som avkoppling träffar hon en del kurtisaner, däribland Atu. Atu har använt Kemants Ögas krafter mot Dalil och därigenom kostat henne en del varor och annat. Detta hade inte varit något bekymmer för Atu om inte Dalil varit en av Månens Döttrar. Månens Döttrar är en sekt som genom offer till mångudinnan Ise skapat ett kollektivt medvetande som aktiveras genom meditation. Genom att Dalil var en del av nätverket så upptäcktes det att hon pratat bredvid mun. Dalil var inte dummare än att hon använde sin kvinnliga list och erbjöd Atu att bli hennes affärspartner.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Magikunniga inom Månens Döttrar hjälpte Dalil med ett motmedel till Kemants Öga, en besvärjelse som läses för att skärma av läsaren mot andevärlden och magisk påverkan. På detta sätt kunde Dalil lura Atu att hon var mer intresserad av honom än bara som kompanjon i affärer. Atu gick i fällan och lät i ett svagt ögonblick Dalil prova ringen. I samma ögonblick Dalil fick ringen kallade hon på sina livvakter. Atu blev skadad men lyckades fly och håller sig nu gömd hos en matthandlare vid Hetjals Torg och planerar sin flykt från staden (eller kanske sin hämnd). Dalils hejdukar letar i staden efter Atu. De utgår ifrån [/FONT]Shaghal [FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Raqiqatan, den taverna som Atu hyrde två rum på övervåningen av. Trots att han var punktlig med betalningen till Pharfan, tavernans ägare, så är Pharfan mer än villig att sälja ut Atu för en belöning.[/FONT]
Mycket trevlig läsning, tack för det! :)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Vimes;n152619 said:
Bakgrundsgeneratorn ser riktigt kul ut. Finns det någon speciell tanke bakom hur nodernas nummer ligger i kartan och hur händelser, aktörer och platser fördelar sig på dem?
Tanken var att det skulle ge en lagom mix av Aktörer och händelser längst in och lite mer platser och föremål från mitten och ut, eller nåt sånt. Men som redan konstaterats är det lite trasigt. Det är slumpen som är lite väl slumpmässig. Jag funderar på en lösning för att det ska bli jämnare fördelning.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Jag hade problem med att det råkade bli för mycket platser och föremål i början.
Insåg att det enelt löses genom att t ex börja med fyra aktörer och deras relationer, och därefter slå fram platser, föremål och händelser.
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
205
Snow;n152752 said:
Mycket trevlig läsning, tack för det! :)
Det var så lite så, det var mest ett kul kvällspyssel. Just nu håller jag på och fyller i en omgång med tretton noder. Slumpat innehåll i hexagonerna, men friare med relationerna, tänkte försöka få relationer mellan alla intilliggande hexagoner. Kan bli lite för låst, men jag gör ett försök. Tänkte också vara lite mer kortfattad, återstår att se hur det går...
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Riktigt kul och smart system, har du kommit på idén helt själv eller inspirerats av något liknande?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Hur känner du inför att motorn här lånas in i Lorder och Lodisar?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Vimes;n152803 said:
Hur känner du inför att motorn här lånas in i Lorder och Lodisar?
Varsågod. Den är Creative commons. Det hade dessutom varit roligt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Snow;n152906 said:
Varsågod. Den är Creative commons. Det hade dessutom varit roligt.
?@Snow, grymt!

@Vimes, jobba fram ett koncept åt mig. Jag har fullt upp med andra lösa trådar (tro det eller ej, jag jobbar som en urlakad snus på helvarv just nu!)
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
205
Frippe;n152611 said:
De utgår ifrån Sharialag Raqiqatan, den taverna som Atu hyrde två rum på övervåningen av.
Alltså... Det var INTE meningen att tavernan skulle heta Sharialag... Meningen var att den skulle heta "Shaghal Raqiqatan". Jag körde texten en vända i Open Office för att rätta lite stavfel och tryckte på Ändra och Open Office första förslag, Sharialag kom med av misstag. Om möjligt skulle jag vilja att texten ändras.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
@Kånkel: drar ett mail med lite grejer på det här i helgen, stay tuned!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Förslag på nytt sätt att slumpa fram kategorier:
Antal av olika slag
1T6 <3 Händelser <3 Aktörer Övriga
1 Händelse Händelse Händelse
2 Händelse Aktör Aktör
3 Händelse Aktör Aktör
4 Händelse Aktör Plats
5 Aktör Plats Plats
6 Plats Föremål Föremål


Är det förståeligt?
Tanken är alltså att man först slumpar fram minst tre händelser och antagligen lite annat. Sen fyller man på med 3 aktörer och lite annat. När man har 3 eller fler händelser och 3 eller fler Aktörer så slår man i sista kolumnen. Om man tänker sig en liten nodkarta kan man ändra antalet från 3 till 2.

Edit: Tyvärr funkade inte courier för att göra en tabell, testar såhär:
1T6<3 Händelser<3 AktörerÖvriga
1HändelseHändelseHändelse
2HändelseAktörAktör
3HändelseAktörAktör
4HändelseAktörPlats
5AktörPlatsPlats
6PlatsFöremålFöremål
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Zadrith;n152800 said:
Riktigt kul och smart system, har du kommit på idén helt själv eller inspirerats av något liknande?
Feuflux har ju gjort en mindmapgenerator på webben. Jag kanske har blivit inspirerad av den. Kommer inte ihåg.

Mitt första utkast som tillkom för något år sedan var dock bara en massa händelser och aktörer utan framslumpade relationer eller placering. Däremot tabeller för hur länge sedan det var, hur bakgrunden kom upp till ytan och hur rollpersonerna blev inblandade.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Eftersom jag gillar systemet men är för lat för att slå så många tärningsslag har jag appifierat det. Själva genereringen är nästan klar och här kan ni se tre bakgrunder genererade med appen:

http://www.miralon.se/bakgrundsgeneratorn/presentation.html

Det jag har kvar att fixa är möjligheten till två prefix för Öppet ... Dolt ... och möjligheten att förstärka ett prefix eller få flera prefix som i fallet med magisk. Dessutom ska jag ordna så att man slipper i/på utan i stället räknar ut vilket som passar i ett visst fall.

Om det är någon som har eller vill göra egna varianter för genereringen med egna tabeller så hade jag gärna lagt in dem också så den kan användas i fler miljöer för som det är nu passar den ju bäst till fantasy inspirerad av antiken.

Hela appen styrs av en xml-fil med tabellerna så den går att ändra ganska mycket utan att man behöver programmera om något.

Xml-filen ser ut så här om någon är nyfiken:

http://www.miralon.se/bakgrundsgeneratorn/PlotGenerator.xml
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Coolt! Jag håller just nu på med ett hack av Oriaks generator till Lorder och Lodisar (som släpps under året), får man peta på dig för en LoLifierad version av appen när jag är klar?
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Vimes;n157530 said:
Coolt! Jag håller just nu på med ett hack av Oriaks generator till Lorder och Lodisar (som släpps under året), får man peta på dig för en LoLifierad version av appen när jag är klar?
Jag lägger nog hellre in ett val i appen så att man kan välja vilken setup man vill generera utifrån. Mer användarvänligt så än att man slipper ha en ny app för varje typ av generering. Däremot har jag gärna med LoL som ett val.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Zadrith;n157524 said:
Eftersom jag gillar systemet men är för lat för att slå så många tärningsslag har jag appifierat det. Själva genereringen är nästan klar och här kan ni se tre bakgrunder genererade med appen:

http://www.miralon.se/bakgrundsgeneratorn/presentation.html

Det jag har kvar att fixa är möjligheten till två prefix för Öppet ... Dolt ... och möjligheten att förstärka ett prefix eller få flera prefix som i fallet med magisk. Dessutom ska jag ordna så att man slipper i/på utan i stället räknar ut vilket som passar i ett visst fall.

Om det är någon som har eller vill göra egna varianter för genereringen med egna tabeller så hade jag gärna lagt in dem också så den kan användas i fler miljöer för som det är nu passar den ju bäst till fantasy inspirerad av antiken.

Hela appen styrs av en xml-fil med tabellerna så den går att ändra ganska mycket utan att man behöver programmera om något.

Xml-filen ser ut så här om någon är nyfiken:

http://www.miralon.se/bakgrundsgeneratorn/PlotGenerator.xml
Coolt ser fram emot att slippa tärningsrullandet. :)
Går det att göra steg för steg? Ett klick, en ruta etc.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jag har uppdaterat sidan med screen shots och xml-filen:

http://www.miralon.se/bakgrundsgeneratorn/presentation.html
http://www.miralon.se/bakgrundsgeneratorn/PlotGenerator.xml

Snow;n158094 said:
Coolt ser fram emot att slippa tärningsrullandet. :)
Går det att göra steg för steg? Ett klick, en ruta etc.
Då ska du inte behöva vänta så länge till för jag räknar med att lägga ut en beta-version nu i helgen.

Som syns i de nya Screen shoten så kommer man att kunna välja att göra en liten, medelstor eller stor bakgrund men jag hade inte tänkt mig att man skulle kunna göra den steg för steg. Däremot kan man klicka på en nod för att generera om innehållet (dock ej typen) eller på en relation för att generera om den.

Man kommer också som synes att kunna välja vilken typ av tabeller man vill använda, Just nu finns Oriak och Star Wars och innan jag lägger ut betan ska jag göra tabeller för Klassisk Fantasy också.
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
205
Frippe;n153155 said:
Förhoppningsvis innan söndag.
Jag sa aldrig vilken söndag...

Tyvärr har bilder och utkast gått förlorade. Det jag minns är att det blev väääldigt rörigt att koppla varje hexagon med alla sina grannar.

Jag tycker fortfarande att bakgrundsgeneratorn är en väldigt bra "uppstartare" när fantasin går på tomgång.

Kommer det någon ny version?
 
Top