Nekromanti Bakgrund mitt skräck rollspel

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
När Adam och Eva fördrevs från Eden öppnades en port till dæmonernas rike. Då började kriget mellan ænglar och dæmoner. Lilit dödade Inannan (växternas gud) och skapade sitt eget rike, Dæmonia under tiden han läkte från döden. Hon påbörjade ett krig med En-Sof. Gudar kan inte dö, utan istället hamnar de i stasis i Under jorden. Efter en tid i stasis, ofta 10000 år, så regenerar gudarna sin kraft och får tillbaka livet. En-Sof dödades vid midnatt 1999-2000 och nu väntar 10000 år av krig för Lilit försöker ta över världen igen med jorden som krigssplats. Lilit gör så att människor med stark själsskraft kan använda krafter från både ænglar och dæmoner och andra krafter
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Låter coolt! Hur funkar detta på jorden? Är det öppet krig, med faktioner som slåss för och emot Lilit, eller är det "business as usual", och kampen sker i det fördolda, medans medelsvensson sitter och kollar sina dokusåpor?

Vad finns det för magi? Vilka sorters övernaturliga varelser finns det? Känner folk i allmänhet till något om det här?
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
zonk;n188776 said:
Låter coolt! Hur funkar detta på jorden? Är det öppet krig, med faktioner som slåss för och emot Lilit, eller är det "business as usual", och kampen sker i det fördolda, medans medelsvensson sitter och kollar sina dokusåpor?

Vad finns det för magi? Vilka sorters övernaturliga varelser finns det? Känner folk i allmänhet till något om det här?

Hwej!

Det är ett dålt krig. Allmännheten vet inte om kriget. Båda sidor krigar och försöker få de själs starka att stå på deras sida.

Magi finns som special färdigheter. Det finns healing, eldmagi, telekenennsi och sånt. Alla karaktärer får dem, men han bestämmer själv ilka han vill vara bra på.

Icarus dream som hjälper mig med reglerna sa en cool grej som vore cool att man kunde få mer magi om man spelade på sina nackdelar.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Ja magiker skall vara excentriska och det funkar ju bra med ett sånt system. Hellblazers Constantine som fortsätter röka trots lungcancer etc
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Änglar och demoner är alltid bad ass per definition.

Vad kommer rollpersonerna att göra?
Vad är ett typiskt äventyr?

Är det tänkt för kampanjspel eller one shots?
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Karaktärerna kan ko handla med dæmoner och ænglar och fri stående varelser som cenobiter för att skydda sin egen väörld eller försöka få makt.

Ett äventyr kan vara att en ængel försöker ta makten över borgmästaren och ni får försöka hjälpa eller stjälpa honom.

Det ska fungera för båda.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Du nämner Adam och Eva (samt en dansk stavning på änglar och demoner!) som låter väldigt Abrahimitiskt.. Men du nämner även Inannan som är från Sumerisk mytologi. Kommer det finnas flera olika mytologier eller bygger det på summerernas? Kan man åkalla krafter från Chaac, Amaterasu och och Tor också?

Verkar coolt i vilket fall som, lycka till!
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Mundo;n189072 said:
Du nämner Adam och Eva (samt en dansk stavning på änglar och demoner!) som låter väldigt Abrahimitiskt.. Men du nämner även Inannan som är från Sumerisk mytologi. Kommer det finnas flera olika mytologier eller bygger det på summerernas? Kan man åkalla krafter från Chaac, Amaterasu och och Tor också?

Verkar coolt i vilket fall som, lycka till!

Jag har inte tänkt på det.... jag bara tog namn som var coola!
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Gillar idén att äventyren skall funka både om man stödjer den ena eller andra sidan. Strunt i enhetlig mytologi tycker jag. Människorna kan ha fått en liten del rätt där och en annan där, men missuppfattat det mesta i alla vanliga religioner.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Ja Fridigern är nog nåt på spåren där.. blanda och ge hade jag sagt.

En helt annan fråga, hur skiljer sig spelet från Kult? Inget illa ment, men stor skugga och allt det där. Lite av en selling point blir ju vad man gör annorlunda. Typ?
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Det är väldigt likt Kult.. det är meningen! Gamla Kult som jag tycker om finns ju inte att köpa längre och jag är inte intresserad av det där nya divinity

man kjan spela Kultäventyr med det här spelet dock det ä'r nästan samma regeler
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
MandaWall;n188944 said:
Karaktärerna kan ko handla med dæmoner och ænglar och fri stående varelser som cenobiter för att skydda sin egen väörld eller försöka få makt.

Ett äventyr kan vara att en ængel försöker ta makten över borgmästaren och ni får försöka hjälpa eller stjälpa honom.

Det ska fungera för båda.
Ursäkta, jag är ingen expert, men cenobiter (Barkers, förmodar jag) är väl inte så fristående 'varelser'? Men rätta mig gärna om jag har fel.?
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Jo.. cenobiter är ju inte allierade med Lilit eller En-sof(Gud). De är ju inkarnationer av synder. Så de är fri stående från dualiteten.. men ja.. man ser ju dem som "onda".
 
Top