Baka in färdighet, skada och försvar i samma slag

Jag har laborerat med följande:

Man har en tärningspöl (baserat på något), man rullar så många man vill ur pölen (för att få ett värde att jämföra med andra), man kan lägga tärningar åt sidan för att öka försvar (egentligen sänka skadan om man slog lägre) eller öka skada (om man slog högst).

Alla rullar samtidigt och jämför sina värden, den som slog högre gör mellanskillnaden i ”skada”.

Slåss man mot flera väljer man vem man riktar in sig på. Men samma värde räknas mot alla motståndare (dock bara skada mot en). Lägger man tärningar åt sidan för försvaret eller skadan, definierar man ”till vem man riktar sina bonus” (kan vara flera olika).

Sno på om nåt lät intressant.
 
Har man bara ett slag för allt tappar man en hel del detalj och potentiella utfall. Oftast värt det för min del, men många gillar ju detaljrikedomen i ett mustigt stridssystem, där man kan få ett megaslag i pannan men klara sig specifikt pga att hjälmens form flyttar huvuddelen av slaget till ett annat träffområde där man gjort en undvikande manöver men samtidigt tappar fotfästet under vänster häl men då…
 
Back
Top