Ytterligare en fundering när jag sitter och stirrar blint på Dinoblast.
Just nu så har jag två olika fall.
Ranged Combat
Man slår med [Skill + Weapon Damage + Modifications] och utifrån antal successes så kan man välja effekter, primärt skada.
Den som träffas slår [Protection + Modifications] för att minska skada.
Close Combat
Alla slår [Skill + Weapon Damage + Modifications] och utifrån antal successes så kan man välja effekter, primärt skada.
Men man kan även välja att ge bonus på Protection istället för att ge skada.
Ovan funkar bra men... vad händer om man istället, i båda fallen alltid slår.
[Skill + Weapon Damage + Protection + Modifications]
För i närstrid så påverkar ju vilken rustning du har, hur du väljer att anfalla. Har du full plåtrustning så kan du plöja på och inte oroa dig lika mycket som om du inte har rustning. I avståndsstrid är det lite liknande, vilken rustning, position du har är en del i hur du anfaller.
Utifrån antalet successes så kan man välja effekter som antingen kan vara skada eller försvar.
Försvar används mot eventuella anfall mot dig, det kanske inte kommer något men du har förberett dig/du är defensiv.
Men om du lägger allt på anfall så finns det risk att du också får stryk.
Såklart att alla andra färdigheter funkar på samma sätt.
Antar att det finns liknande system som jag som vanligt helt missat.
Just nu så har jag två olika fall.
Ranged Combat
Man slår med [Skill + Weapon Damage + Modifications] och utifrån antal successes så kan man välja effekter, primärt skada.
Close Combat
Alla slår [Skill + Weapon Damage + Modifications] och utifrån antal successes så kan man välja effekter, primärt skada.
Men man kan även välja att ge bonus på Protection istället för att ge skada.
Ovan funkar bra men... vad händer om man istället, i båda fallen alltid slår.
[Skill + Weapon Damage + Protection + Modifications]
För i närstrid så påverkar ju vilken rustning du har, hur du väljer att anfalla. Har du full plåtrustning så kan du plöja på och inte oroa dig lika mycket som om du inte har rustning. I avståndsstrid är det lite liknande, vilken rustning, position du har är en del i hur du anfaller.
Utifrån antalet successes så kan man välja effekter som antingen kan vara skada eller försvar.
Försvar används mot eventuella anfall mot dig, det kanske inte kommer något men du har förberett dig/du är defensiv.
Men om du lägger allt på anfall så finns det risk att du också får stryk.
Såklart att alla andra färdigheter funkar på samma sätt.
Antar att det finns liknande system som jag som vanligt helt missat.