Nekromanti Bakåtsträvargnäll om moderna rollspelspåfund

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Jag är nog mer bakåtsträvande, punchkonservativ stofilrollspelare än jag förstått :gremtongue:. Jag har spellett spel som M:UA, DoD m.m. länge men många "moderna" spel har regler som verkligen inte passar mig, fastän jag egentligen gillar idéerna och blir imponerad av spelmekaniken.

Jag kan tycka det är kreativt och häftigt med regler uppbyggda runt "konflikter" med olika utgångar (istället för handlingar och strider) och gemensamt berättande o.s.v., men det känns definivt inte som något jag vill spela. Jag vill ha enkla, smidiga, eleganta regler men jag vill fortfarande ha spelarstyrda RP, SL-styrd spelvärld och faktiska mått på färdigheter (typ "Smyga") snarare än abstrakta värden som anger ens påverkan på berättelsen.

Jag vill kunna förbereda äventyr med detaljerade miljöer, välskrivna SLP och öppna historier, gärna av fisktanktyp, där jag kan släppa lös RP helt fritt, men jag vill inte att spelarna ska komma och ta kontroll över mina SLP eller ändra på saker i min spelvärld! Helt enkelt vill jag nog fortfarande känna att det finns nån slags "fysisk" verklighet som jag skapat och som RP springer runt i, alla med egna skickligheter och färdigheter. När en spelare kan betala något obskyrt "ödespoäng" och bestämma t.ex. att portvakten är en gammal kollega till RP som släpper in dem så känner jag att jag har tappat alldeles för mycket kontroll över spelvärlden. Tänk om portvakten eg. var tänkt av mig att vara någon helt annan? Ju mer sånt det blir desto mer ogillar jag det.

T.ex. så ÄLSKAR jag idéerna bakom många (om inte alla) av Kaleidoskops spel men blir bortskrämd av alltför "moderna" regler (ja, jag vet att man kan byta regler). Jag föredrar nog då hellre något uråldrigt BRP-derivat. Men allra helst ser jag nog nyskapande regler som inte ändrar på hela konceptet rollspel (för mig), t.ex. Andra Imperiets taktikvalskort och delstrider, FATEs (tror jag) olika "stridszoner" som man kan byta mellan med en förflyttning och DoD:Trudvangs utrustningspaket (kan inte fatta att jag tog Riotminds DoD som exempel på bra regler; jag tycker oftast dem är en röra).

Allt samberättande och abstraherande som verkar vara på modet i landet nuförtiden känns för stofiler som mig som nån slags smygattack från friformsmaffian.

Några tankar om mitt stofilgnäll?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Du har listat ut vad du gillar, ascoolt!

Hitta en grupp med en kompatibel spelstil och ha skoj med dem. Åk på konvent och träffa nya spännande människor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Ebenezer said:
Några tankar om mitt stofilgnäll?
Jag förstår nog inte riktigt varthän det syftar. Du har en spelstil du trivs med. Det är väl ingen som försöker ta den ifrån dig? Det är väl ingen som tvingar dig spela de här "moderna" spelen (där "modernt" vid det här laget, utifrån det du beskriver, väl är sisådär en 10 år gammalt eller så)?

Jag förstår bara inte riktigt vad det är du vill med den här tråden.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Ebenezer said:
Några tankar om mitt stofilgnäll?
Jag tycker inte att det låter som gnäll. Jag tror att det är så enkelt att du vet vad du tycker om. Var glad för det :gremsmile:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Ebenezer said:
Allt samberättande och abstraherande som verkar vara på modet i landet nuförtiden känns för stofiler som mig som nån slags smygattack från friformsmaffian.

Några tankar om mitt stofilgnäll?
Hört talas om, jag vet inte, Runequest 6 eller Pathfinder? Eller på svenska marknaden, Fantasy!, >Human eller en halvdussin andra spel. Det är ju inte som om »vanliga«, traditionella rollspel försvunnit.

Du rantar liksom över att du inte vill spela folk som andra vill spela. So? =)

Förövrigt, har inte FATE rätt stora inslag av modernitet, spelarmakt etc.?
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Folk här har uppenbarligen ingen humor och tog mitt gnäll på lite väl stort allvar.

Disclaimer: jag vet att jag får spela vad jag vill och jag tror inte på allvar på en "friformsmaffia". Det finns också en anledning att jag sätter "modern" i citationstecken.

Och vad jag vill, ja, jag ville höra vad andra tycker och tänker om "moderna" rollspel vs "klassiska" rollspel.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Jag tog upp exempel på regler jag gillar även om jag inte gillar resten av regelsystemet. Jag kan inte så mycket om FATE men förstår att det har mycket samberättande.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Har någon nåt bra tips på spel som kan passa mig? Jag kollade upp Pathfinder och det verkade vettigt...men typ 450 sidor verkar hyfsat onödigt för en grundbok.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ebenezer said:
Folk här har uppenbarligen ingen humor och tog mitt gnäll på lite väl stort allvar.
Det vet jag inte om jag skulle säga, 3 av 5 som har svarat peppar ju dig att göra det ju redan gör... För mig känns det som en schysst och avslappnad grej att svara.(Även om det finns "So what?" i svaren också.)

"Gör det du gillar!" tycker även jag är det bästa (enda möjliga, till och med?) svaret på startinlägget och frågeställningen ("några tankar på mitt stofilgnäll?"), so I'm gonna go with that!

Ebenezer said:
Och vad jag vill, ja, jag ville höra vad andra tycker och tänker om "moderna" rollspel vs "klassiska" rollspel.
Jag gillar hur Thomas i den här tråden ställer upp några mer specifika termer än modern och klassisk (eller indie och trad som det brukar heta)

Där gillar jag story-spel med SL, samberättarspel, och har börjat nosa lite på den senare friformen också. Jag kom i kontakt med samberättarspel och story-spel för flera år sedan och sedan dess har det väl bara varit det för mig, det är vad jag känner mig bekväm i. Simulationsspel gör mig bara frustrerad och understimulerad. Men för mig är kärnan av nöjet med rollspel att improvisera och känna flow och skapande tillsammans med mina medspelare. Gestaltandet, berättelsen och världen finns också med, och jag försöker alltid fördjupa det, men skapandet och gemenskapen är det som verkligen ger flow och kicken i min spelupplevelse.

Mina tankar/upplevelser.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Här kommer en lista med gratis förslag :gremlaugh:

Labyrinth lord är en retro clon av gammla d&d så det är mer eller mindre en gratis version av D&D:

http://goblinoidgames.com/labyrinthlord.html

Mutant future är ett postapokalyptiskt spel ala Fallout och är en retro clon av Gamma world från 70-talet. Du kan spela en muterad blomma med en raketkastare!

http://goblinoidgames.com/mutantfuture.html

Lamentations of the flame princess är mer eller mindre dödsmetal versionen av d&d. Det finns gratis längst ner till höger på den här sidan:

http://www.lotfp.com/RPG/products/lotfp-weird-fantasy-role-playing
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Ebenezer said:
Och vad jag vill, ja, jag ville höra vad andra tycker och tänker om "moderna" rollspel vs "klassiska" rollspel.
Jag vet inte om jag tycker uppdelningen är sådär jätteanvändbar; om inte annat för att det är rätt stor bredd bland klassiska spel (AD&D och M:UA är ganska olika) och även bland "moderna".

Men; såhär är det för mig. Jag föredrar att spela på det traditionella viset; med en spelledare, spelare som bara styr sina rollpersoner, och så. Med tillägget att jag föredrar dolda och simpla regler och fokus på rollpersonsinlevelse snarare än mekanik, teknik och simulering.

Men - jag tycker att jag blivit väldigt hjälpt av det tänkande som försiggått. Jag gillar tradspel som inspirerats av de tankar som finns inom t.ex. forge. Nu när jag läst hur bra ett spel kan bli om det är traditionellt men fokuserat (t.ex. Mutant City Blues) så har jag svårt att gå tillbaks till spel där man inte får någon ordentlig hjälp som spelare eller SL, där det påstås att man kan spela "vad som helst" men i praktiken saknas stöd för att spela någonting alls. Jag har också svårt att se varför man ska behöva så komplicerade regler som gamla BRP hade (motståndstabell, differenser, tusen olika sorters tärningar).

Så: Jag föredrar vad som ibland kallas "neotrad", alltså traditionella spel som inspirerats och lärt sig av det moderna tänkandet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,548
Location
Fallen Umber
En (mycket) kort tanke: Apocalypse World är (hyfsat) nytt och (hyfsat) hett, och uppfyller det mesta av dina krav. Det har en rätt traditionell spelledarroll, spelarna har makt över just sina rollpersoner, men har ändå fokuserade regler och känns allmänt modernt. Dessutom rockar det i allmänhet. :gremlaugh: Värt att kolla upp, kanske.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Dimfrost said:
En (mycket) kort tanke: Apocalypse World är (hyfsat) nytt och (hyfsat) hett, och uppfyller det mesta av dina krav. Det har en rätt traditionell spelledarroll, spelarna har makt över just sina rollpersoner, men har ändå fokuserade regler och känns allmänt modernt. Dessutom rockar det i allmänhet. :gremlaugh: Värt att kolla upp, kanske.
Ja, jag tycker ju att hela samberättargrejen får onödigt mycket fokus när man snackar moderna spel. Det går utmärkt att ha moderna regler utan att behöva blanda in sådant.

Punschstofili, däremot, är aldrig fel. Får jag tillfälle bjuder jag gärna på min hemkokta.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Ebenezer said:
Har någon nåt bra tips på spel som kan passa mig? Jag kollade upp Pathfinder och det verkade vettigt...men typ 450 sidor verkar hyfsat onödigt för en grundbok.
Kanske Eldritch. Lite annorlunda system men ändrar inte koncepten och inför spelarstyre. Runt 100 sidor och är setting-agnostiskt. Själv har jag använt systemet till Palladium och Dark Sun med lite modifikationer.

WoD (både gamla och nya) har klassiska system som du beskriver. Själv tycker jag att det skall bli ball att läsa de nya böckerna som skall komma ut under 2013. God Machine Chronicle som är en uppdatering av bas-settingen och har nya grundregler och Blood and Smoke: Strix Chronicles som är Vampire (the Requiem) uppdatering.

EDIT:
Savage Worlds är ytterligare ett generiskt system som det gjorts en massa settings till. Bra enkelt och snabbt system.

Cog.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Ebenezer said:
Några tankar om mitt stofilgnäll?
I mångt och mycket håller jag med dig. Jag är ju en sån där som tycker att simulationism, gamism och narrativism inte är motsatser, utan tre ortogonala axlar i ett tredimensionellt koordinatsystem.

Man behöver alltså inte offra en av dem för att få en annan, om spelet är rätt byggt och rätt använt. Dock så kräver det naturligtvis att spelet hanterar alla dessa tre element, och där kan jag tycka att många av de moderna spelen falerar, och i och för sig också många av de gamla, fast åt andra hållet.
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Beror nog mest på vilken spelvärld du söker men bortsett från det...

Warhammer Fantasy RPG Second Edition
Pathfinder - många sidor, du behöver inte läsa alla
Shadowrun 5'th edition som kommer till hösten (tror jag)
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Ebenezer said:
Några tankar om mitt stofilgnäll?
Ja. Ignorera alla skitnödiga haters. Gör det som du gillar, och om du kollar runt, särskilt utanför Sverige, så kommer du märka att det finns många som är precis som du. Snacka med dem, och ta till dig de nymodigheter som passar med din spelstil, skippa resten.
 
Top