Nekromanti Bakåtsteg..

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Tänkte bara på en liten kul sak..
Om någon sticker med en rakkniv (20 cm lång) får man 4t6 i svårighet för att
undvika..
Om någon däremot hugger med ett kraggsvärt (190 cm långt) kommer man undan
med endast 2t6..
Jag undrade bara hur detta kan vara möjligt med tanke på att man borde få
lite (?) längre räckvidd med kraggsvärdet..

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Vi kan ju ta lyfalin som exempel istället och låt oss säga att vi har en 20
cm lång sticksak som väger 20 kg.. (Jag vet att detta är extremt väldigt
mycket osannolikt, men ibland krävs det sådana exempel =)

WHaLe
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vapensnabbhet

Det går att hugga snabbt med ett tungt svärd... det är bara en fråga om att vara stark.

Imho borde en stort svepande hugg vara svårare att undvika än en rak stöt...
 

chaoskn

Veteran
Joined
9 Jun 2000
Messages
14
Location
uppsala
Re: Bakĺtsteg..

Men regler kan inte täcka allt, så jag hänvisar till sidan 11 i regelboken Eon för enkelhets skull under rubriken "Regel nummer ett"


Tha Mastar
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Vapensnabbhet

T.o.m snabbare om man har rätt teknik. Tänk på att små rörelser med dina händer "växlas ut" till stora rörelser av vapenspetsen. Tvåhandssvärd behöver inte vara så värst tunga heller... Naturligtvis, om man inte är stark nog för tvåhandssvärdet eller okunnig så är nog rakkniven mycket bättre.

Betänk också att personen med det korta vapnet måste röra sig längre för att kunna träffa sin motståndare. Eventuell snabbhetsfördel borde förloras (med råge) på detta vis.
 

henko

Veteran
Joined
6 Jul 2000
Messages
11
Location
Stenungsund, Sverige
Re: Vapensnabbhet

Tiden mellan att man har rakkniven "i fickan" till att den sitter i nåns mage är ju iaf mycket kortare än tiden mellan att du har svärdet på ryggen tills att du träffar motståndaren.

Måhända utgår de där värdena kanske från att man står beredd med vapen i hand. Men fortfarande, sträcka ut handen går på ett ögonblick, ett svärd tar tid å manövrera.

Testa å ta en bacebollträ eller nåt och gå ut å smäll till nån med.. ;-)

mvh
Henrik Jernevad
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Vapensnabbhet

Tiden mellan att man har rakkniven "i fickan" till att den sitter i nåns mage är ju iaf mycket kortare än tiden mellan att du har svärdet på ryggen tills att du träffar motståndaren.

Inte nödvändigtvis. Japansk svärdsfäktning har en gren som går ut på att dra och hugga i en flytande rörelse (även om de inte börjar med svärdet på ryggen). Snabbt som tusan. Snabbare än någon hinner fiska upp en kniv ur fickan och sticka sin motståndare.

Måhända utgår de där värdena kanske från att man står beredd med vapen i hand. Men fortfarande, sträcka ut handen går på ett ögonblick, ett svärd tar tid å manövrera

Nej, för vad är att manövrera ett svärd annat än att flytta på sina händer (och kropp). Om svärdet väger 0.5-1 kg, du har det i båda händer och är någorlunda stark så kan du vara fruktansvärt snabb med det.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Vapensnabbhet

Inte nödvändigtvis. Japansk svärdsfäktning har en gren som går ut på att dra och hugga i en flytande rörelse (även om de inte börjar med svärdet på ryggen). Snabbt som tusan. Snabbare än någon hinner fiska upp en kniv ur fickan och sticka sin motståndare.

Ja, men om det nu fanns en likvärdig gren för fickknivar så hade det gått ännu snabbare. Det handlar om förhållandet.

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Re: Vapensnabbhet

Å andra sidan så har Iaido (eller om det är Iaijutsu) ingen praktisk betydelse utan det är bara själva rörelsen som tränas upp, vad jag vet så fäktas de inte alls, så om det skulle hjälpa i en duell vete f¤n.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Bak??tsteg..

Njae.. Om du har läst tidigare inlägg från mig så har du kanske lagt märke
till att jag tycker att reglerna borde täcka "allt". Och jag låter hällre
någon med kunskaper på området göra reglerna än någon fantasy läsande
spelledare...

WHaLe - En fantasy läsande spelledare utan kunskaper =)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Vapensnabbhet

Å andra sidan så har Iaido (eller om det är Iaijutsu) ingen praktisk betydelse utan det är bara själva rörelsen som tränas upp, vad jag vet så fäktas de inte alls, så om det skulle hjälpa i en duell vete f¤n.

Iaido. Om det skulle vara bra i en duell kan man tvista om men snabbt är det likväl :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Vapensnabbhet

Ja, men om det nu fanns en likvärdig gren för fickknivar så hade det gått ännu snabbare. Det handlar om förhållandet.

Jag tror inte det. En kniv är nog lättare att överraska någon med efter som den är så lätt att dölja även i draget tillstånd. Om man däremot ställer en tränad svärdsman mot en tränad dolkdragare , båda med odragna vapen, för att låta dem dra och anfalla på en given signal så kommer svärdsmannen vinna. Även om dolkpersonen skulle lyckas röra sin dolk något snabbare (vilket jag inte är övertygad om) förlorar han på att han behöver komma en meter längre än sin motståndare för att tillfoga skada.
 

chaoskn

Veteran
Joined
9 Jun 2000
Messages
14
Location
uppsala
Re: Vapensnabbhet

Som mushashi sa: När du drar ett svärd ska din in i skidan blodig...
men alltså, självklart funkar det om man kan dra och hugga i ett svep
men å andra sidan, så är det JÄVLIGT olika tekniker när det gäller katana och medeltida svärd, tex:
en katana går ut på att den är extrem vass, medan den stora svärdet, mera krossar köttet än hugger på samma sätt....

Tha Mastar
 

chaoskn

Veteran
Joined
9 Jun 2000
Messages
14
Location
uppsala
Re: Bak??tsteg..

Alltså, ta inte detta på provokativ sätt, men...
det är faktiskt ditt problem och regler kan inte täcka allt, och därför bör man försöka tänka själv.)

Tha Mastar
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Vapensnabbhet - öst vs väst

"så är det JÄVLIGT olika tekniker när det gäller katana och medeltida svärd, tex: en katana går ut på att den är extrem vass, medan den stora svärdet, mera krossar köttet än hugger på samma sätt...."

Stämmer inte. Jämför man japanska och europeiska tekniker (främst 1400-talets långsvärd), finner man stora likheter. Vad japanerna aldrig fattade var att sköldar kunde vara bra att ha, vilket givetvis gjorde att det fanns stora skillnader också, och då knappast till européernas nackdel. Vidare så är visserligen en katana apvass, men det är inga problem att få upp superskärpa på ett europeiskt svärd. Däremot behövdes den inte i samma grad, då europeiska rustningar i mångt och mycket var överlägsna japanska, och därmed slöade svärdseggen snabbare. Katanan var designad för att kunna göra en sak väldigt bra: skära. De europeiska svärden kunde även stöta och hugga med mycket god effekt. Det tyder på en mer utvecklad teknik, inte mindre.

http://www.algonet.se/~enda
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Vapensnabbhet - öst vs väst

och därmed slöade svärdseggen snabbare.

Precis, det är en bra tradeoff att stå ut med en slöare egg för att slippa få hack i den hela tiden.

De europeiska svärden kunde även stöta och hugga med mycket god effekt. Det tyder på en mer utvecklad teknik, inte mindre.

Det är nog som alltid. Vill man vara generell så är man halvbra på allt. Är man specialicerad är man bra på en sak och kass på allt annat.
Ett rakt svärd går att använda till det mesta men som jag förstått det är det sämre på att skära än en katana, sämre på att stöta än de svärd som specialicerar sig på detta (legionärernas t.ex) o.s.v... Om man enbart vill hugga skulle man nog lyckas bättre med ett framtungt lieliknande svärd.

Det är nog svårt att jämföra östs och västs tekniker efter grad av utveckling. De är annorlunda och det är svårt att säga vilken som skulle vinna i en fight eftersom alla skickliga fighters är utdöda...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Vapensnabbhet

svärdet blir svårt att dra och använda om anfallaren är inom greppningsavstånd.

Sant, men detta beror inte på att svärdet skulle vara inherent långsammare, bara att olika vapen har olika användningsområde :)
 
Top