Badrumsfråga

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Hej!

Vi kommer snart att göra lite ytliga renoveringar i badrummet, måla om, byta handfat/toalettstol/badkar etc. Nu är det så att vår tappvattenkran till tvättmaskinen sitter på ett väldigt dåligt ställe och mest bara är i vägen då vi inte har tvättmaskin i badrummet. Undrar därför om ni kan något om möjligheterna att låta ta bort den? Är det möjligt? Finns det några ”risker” med att låta göra det? Går det att återställa?
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Beror på tätskiktet i badrummet (obs bara lekmannakunskaper från husägande i 2 decennier)

Om du har kakel. Då sitter tätskiktet längre in. Då kan du inte ta bort något utan att försäkringsbolaget ifrånsäger sig allt ansvar för framtida vattenläckor

Är det ytligt tätskikt, dvs våtrumstapet. Så kan det gå.



Men det korta svaret är: Prata med någon professionell som vet. Som har rätt licenser och tar ansvar. Annars kan nog vilken hantverkare som helst ta bort.....det är "riskerna" som är faran.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Visst är det möjligt, men frågan är om det är värt det.

Problem:

* Du måste ju avsluta röret. Är du smart gör du det med en ballofixventil följd av en sån där skruv-cap. Då kan du stänga av om du ångrar dig någon gång, utan att tömma hela vattensystemet.

* Tätskikt. När du tar bort den så kommer det att bli kvar skruvhål. Inget jätteproblem, men de måste hanteras. Silikon funkar bra, men inte nödvändigtvis snyggt.

* Du (eller nästa ägare) kanske behöver den i framtiden. Då måste du göra nya hål i tätskikten och dona med vatten ännu mer.

* Är det ett gammalt hus så kan det finnas rörskarvar i väggarna, som kan ruckas så att de börjar läcka om man drar för mycket i saker.

Personligen skulle jag undvika det, om det inte är alltför mycket i vägen. Inte ett hårt undvikande, men vågen tippar över på "gör inte" för mig.

Övrigt: Tyck synd om mig, har fem toaletter kvar att renovera...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Visst är det möjligt, men frågan är om det är värt det.

Problem:

* Du måste ju avsluta röret. Är du smart gör du det med en ballofixventil följd av en sån där skruv-cap. Då kan du stänga av om du ångrar dig någon gång, utan att tömma hela vattensystemet.
Det var typ såhär jag hade tänkt mig 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Ville bara tacka dig @Troberg då ditt inlägg hjälpte att på ett jättebra sätt förklara för styrelsen vad jag ville göra 🙂
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
No problem! Bara kul att någon har nytta av allt slit jag gjort i mina hus, och alltid kul att hjälpa folk att inte upprepa mina misstag. :)
 
Top