Nekromanti Badminton-initiativ

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Ibland snackas det om "badminton-initiativ" som ett alternativ till initiativsystem där du och jag gör varannan gång. Idén är att en av oss har initiativet till dess den andra vinner över det, och att den som har initiativet kan välja vad som händer medan den andra mest reagerar (till exempel: den som har initiativet kan anfalla, den andra kan bara parera).

Det enda spel med badminton-system som jag spelat är gamla Eon. Då fungerade systemet (eller möjligtvis matten bakom) så dåligt att vi snabbt kastade bort det. Nu undrar jag helt enkelt över spel som gör det här bra istället (gärna med motivering)!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Matiné har badmintoninitiativ. Jag blandar in mitt initiativbräde då någon annan tråd använde något liknande.



Du ställer ut din markör på brädet, baserat på din Smidighet.
Den som har högst värde agerar först. Sedan avgörs initiativ utifrån vem som står näst på tur.
- Kvicka handlingar kostar 0 steg.
- Enkla handlingar kostar 5 steg.
- Komplexa handlingar (slag för färdigheter) kostar 10 steg.

Eftersom attack och försvar kostar lika mycket blir försvararen alltid försvarare då båda kombattanter flyttar lika många steg. Det finns tre sätt att vända initiativet.
- Strunta i att försvara (slår inget försvarsslag).
- Göra försvar som enkel handling (minskar chansen för att lyckas med försvarsslag).
- Lyckas med försvarsslag medan anfallaren misslyckas med sitt (försvarsslag räknas som kvick handling).

Matiné har inte stridsrundor.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det finns en del figurspel som använder sådant initiativ, men det bygger på att det bara finns två sidor i varje strid - med mer än en gubbe per sida, då.

Sidan med initiativet får aktivera sina gubbar och göra saker med dem tills antingen alla gjort sitt, eller tills man slår uselt på någon tärning. Då går initiativet över till andra sidan.

Detta skulle fungera uselt i rollspel, eftersom spelare skulle bli fly förbannade om de inte fick agera alls i en runda bara för att spelaren innan dem fumlade...
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Visste inte att detta kallades "Badminton initiativ", men beskrivningen stämmer på initiativsordningen i nya Western IV för Närstrid (Avståndsstrid följer annan modell).
• Vem som börjar första stridsrundan avgörs av Vapensnabbhet (färdihetsvärde+vapenmod.)
• Därefter flyttar initiativet mellan deltagarna beroende på deras Effekt från tärningsslag. Den som slår högst vinner initiativet (det krävs ytterligare Effekt/mellanskillnad för att faktiskt få in en träff)
• Tiden delas in i Stridsrundor vars "längd" i sin tur är uppbyggd av Handlingsomgångar. Ju högre vapensnabbhet du har, ju fler Handlingar. Om jag har tre handlingar och du bara två, så är du automagiskt Defensiv i den handlingsrunda där endast jag har en handling. När Stridsrundan nått sitt slut tillfaller initiativet (dvs. Blir Offensiv) den med bäst Vapensnabbhet.

• Varje "stridskonst" (Boxning, Brottning, Närstrid, osv..) har sina specialmanövrer (som man får välja allt eftersom man blir duktigare) och en del av dessa har effekter som exempelvis ger ökad Träffchans (och därmed ökad chans att behålla det offensiva initiativet) till kostnad av lägre skada, eller som låter dig konterattackera (attackera trots att du är Defensiv, till ett pris givetvis)


Vi har inte hunnit testspela jättemycket, men så här långt tycker vi att det fungerat väldigt bra.

Ja, sett till helheten är det faktiskt de roligaste reglerna för Närstrid vi provat hittills! (Pga. dynamik och gott om val. Sedan får en strid gärna ta lite tid om det är gift med ett obarmhärtigt skadesystem)

Förtydligande: Man har alltså två värden i närstrid: Träffsäkerhet och Vapensnabbhet. Träffsäkerheten är vad som används efter att initiativet för första rundan är satt (Vapensnabbhet avgör antal handlingar man har inen stridsrunda). Därutöver ger oöika vapen olika bonus till Träffchans/Snabbhet samt Defensivt värde (dvs. när du är Defensiv och parerar)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Exalted 2nd Editions initiativ är ganska likt Matinés - handlingar har olika tidskostnader och man har inte "rundor". En vanlig husregel är att sätta minimum-kostnad för meningsfulla handlingar till 3 - det finns ett par krafter som bryter spelet totalt annars.

Jag var rätt förtjust i idén när det kom men tycker det är lite jobbigt med att ha ett separat utrymme för initiativ.

Sedan har ett av Marvel-rollspelen ett cinematiskt initiativ där man bestämmer vem som agerar efter en själv, vilket är lite trevligt. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Don Kennetho;n181658 said:
Visste inte heller att det kallades Badminton-initiativ
Det är väl egentligen inte en så bra benämning längre, då man ändrat badmintonreglerna så att man får poäng på varje boll numera. :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Genesis;n181707 said:
Det är väl egentligen inte en så bra benämning längre, då man ändrat badmintonreglerna så att man får poäng på varje boll numera. :)
I stand corrected.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Genesis;n181707 said:
Det är väl egentligen inte en så bra benämning längre, då man ändrat badmintonreglerna så att man får poäng på varje boll numera. :)
Bra ändring för övrig, sporten blev objektivt roligare :)
 
Top