Nekromanti Backstory och frontstory

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
För att citera mig själv från en annan tråd:

"Alla händelser i en rollpersons bakgrund som inte har inflytande över vem och hur rollpersonen är i dag är meningslösa. Att konstatera att rollpersonen kommer från ett hem med många barn är meningslöst. Att konstatera att rollpersonen är omhändertagande och ordningsam för att hen som ung alltid behövde ta hand om sina syskon är bra. Varje del i en rollpersons bakgrund behöver ha direkt påverkan på vem rollpersonen är i dag.

Hur förändrades och påverkades rollpersonen och hens övertygelser, världssyn och relationer av det hen varit med om? Vilka läxor lärde hen sig? Vilka svagheter och brister har det resulterat i? Vilka försvarsmekanismer har rollpersonen byggt upp med grund i händelserna?

En troligtvis inte särskilt populär åsikt: en händelse i rollpersonens bakgrund som inte besvarar någon av ovanstående frågor kan strykas."

Däremot behöver jag någon slags bakgrund för att alls veta hur jag ska spela min rollperson. Visst, jag kan slänga in några karaktärsdrag och köra, men jag kommer tycka det både är roligare och blir bättre om jag vet varifrån de karaktärsdragen härstammar.

Kort sagt: en bakgrund ska inte gå igenom vad rollpersonen varit med om utan varför rollpersonen är som hen är. Då riskerar man inte att "allt det coola redan har hänt."

Och som jag brukar behöva konstatera i den här sortens samtal: Jag spelar väldigt sällan äventyrande och har nästan inget intresse för äventyrande. Jag spelar drama.
 
Top