Nekromanti Backstab-regler

Rasmus

Veteran
Joined
17 Mar 2002
Messages
6
Location
Tingsryd
I vår nya DOD6-grupp har vi försökt utveckla hyfsade regler för att "backstabba" en SLP (eller RP).
Alla regler vi har haft för detta har varit värdelösa på ett eller annat sätt. Men nu har jag knackat ihop hyfsat bra grundregler för det.

När ni har läst igenom mina regler:

Testa gärna mina regler och skicka tillbaka vad ni tycker om dem samt förbättringingar.
Skicka era egna regler för detta (om ni har några).

RASMUS BACKSTAB-REGLER

Endast tjuvar och eventuellt någon annan (som SL tillåter) får backstabba.

OBS!
De här reglerna är till för dolk eller motsvarande.

För att hugga någon i ryggen måste man lyckas med att smyga ända fram. Under tiden som RP smyger slår SL
finna-dolda-ting/lyssna-slag hela tiden på alla SLP och sånt.

Om man backstabbar i en SR så kan man inte göra NÅGOT annat. Man har endast en attack i den rundan, ingen parering och inga färdigheter.
Nästa runda är allt som vanligt.
Man kan bara backstabba med lätta vapen eller dem som SL tillåter.
Om man får backstabba med stora vapen t ex kortsvärd, kroksabel osv får SL bestämma vad som händer.
Kanske att det blir större chans att bli upptäckt eller vad som helst. Men det borde ju vara MYCKET svårare att backstabba med ett stort svärd eller liknande.

OBS!
Alla backstab-tärningar är dolda.

När/om man kommer fram utan att bli upptäckt gäller följande:

Amatör:
+3 på attack

Lärling:
+3 på attack
om man slår under en tredjedel av FV-värdet på sin attack så får man dubbel skada

Utövare
+4 på attack
om man slår under halva FV-värdet på sin attack så får man dubbel skada

Mästare
+5 på attack
om man slår under halva FV-värdet på sin attack så får man dubbel skada
20% chans att gå rakt förbi/igenom rustning

Legend
+5 på attack
dubbel skada
50% chans att gå rakt förbi/igenom rustning
 

Elendiar

Veteran
Joined
15 Mar 2002
Messages
20
Location
Stockholm
Låter bra!
Men en sak jag inte gillar är att så mycket är begränsat för yrket. Som att endast tjuvar får backstabba tex.

Istället borde detta vara relaterat till en färdighet. Antingen en helt ny ådan eller genom att använda sig av zoologi. Zoologi för att det är närmast den färdighet som skulle vara bäst för detta ändamål; Anatomi. Alla RP känner väll till kritiska punkter hos en människa. Typ nacken. Alltså borde alla Rp kunna "backstabba". Detta beror förståss på hur ni spelar rollspel. Om ni spelar dataspelsvarianten så måste det finnas yrkesbegränsningar som att endast tjuvar får backstabba. Men om ni kör på det mera rollspelsaktiga sättet så är det väl inte troligt att din gamla trollkarl smyger fram på sina raggliga ben och backstabbar nån. Det gäller att spela sin karaktär, eller kobolda sig...

När det kommer till djur eller andra ohumanioda varelser så kan det bli lite svårt att veta kritiska punkter. Här kan zoologi användas.
 

Rasmus

Veteran
Joined
17 Mar 2002
Messages
6
Location
Tingsryd
Så sant, så!

Det var bra sagt... Man kan få extra skada om man kan zoologi/botanik iaf. Man kan ju som SL låta alla RP kunna backstabba.. Eller iallafall dem som det passar på.

Mera replies!
 

Rasmus

Veteran
Joined
17 Mar 2002
Messages
6
Location
Tingsryd
Helt nya regler!

Nu har jag skrivit om alla regler för backstab från scratch.. Nästan. Tack till Wip, Zeno och Elendiar för grundidéer.
Ni får ursäkta att allt är virrigt skrivet =)
Dessutom är det en massa mellanrum i texten, men jag ORKAR inte fixa det =)

Detta är ingen färdighet, men ändå något liknande. Man slår inte en T20 för att se om man lyckas med hela proceduren, utan

det blir många tärningar.

Jag tycker att de flesta ska kunna detta, (om det passar med bakgrund och yrke och att SL tillåter).
Som SL skulle jag nog ge alla tjuvar denna förmåga om de inte var rena ficktjuvar. Jaja..

Jag tycker att SL ska få bestämma vad för vapen man får backstabba med. Men personligen tycker jag att det ska vara dolkar

och eventuellt kortsvärd. Kroksablar går inte att backstabba med, för den är bara vass på bladet.. Det måste ju vara ett

dubbeleggat vapen. Eller hur?

För att backstabba behövs ju först och främst att man ska komma fram. Detta sköter förmodligen varje SL enligt eget tycke,

fast detta är min variant:

Smygandet räknas som vanligt. När RPn som ska backstabba ska smyga får SL göra det ganska svårt, i och med att man ska ända

fram utan att göra ett ljud. Om det passar så behöver man inte smyga. T ex om den som ska bli huggen i ryggen inte har några

misstankar behöver man ju inte alltid smyga fram. När RP ska smyga fram slår SL färdigheter som lyssna, finna dolda ting,

upptäcka skuggning (ingår i färdigheten skugga), osv på ALLA SLP eller andra som inte vet något om det. Även den som ska bli

huggen. Om denne inte har någon av dessa färdigheter så kan det ju passa med ett mycket svårt INT-slag el. liknande.

Fasen vad det blir rörigt när jag skriver.

Om man kommer fram:
Man har endast en attack, även om man har flera på pappret.
Allt som räknas som perfekt attack räknas precis som vanligt.

Amatör:

+3-10 på attacken (det är ju olika med olika varelser, så SL bestämmer nytt varje gång)
Om man lyckas med attacken blir det som en perfekt attack.
Om man slår 1 så blir det som en perfekt attack. När allt är uträknat dubblar man skadan.
Fumlar man så bestämmer SL.
Om SL vill kan han/hon bestämma att man bara kan använda dolkar och motsvarande.

Lärling

+3-10 på attack (det är ju olika med olika varelser, så SL bestämmer nytt varje gång)
Man träffar alltid (utom vid fummel på attacken, då SL bestämmer)
Om man slår 1 så blir det som en perfekt attack. När allt är uträknat dubblar man skadan.
Också fummelregler en gång till: fumlar man så bestämmer SL.

Utövare

Allt är som förut och man får nedanstående fördelar:
Man kan sikta utan att få minus på attacken.
+1T8 skada

Mästare

Fortfarande som förut.
Det blir alltid perfekt attack.
SL bestämmer dock fortfarande om fummel.
Istället för +1T8 får man +2T6 i skada

Legend

Som förut.
Istället för +2T6 får man +3T6 i skada.

Själva huggandet när man väl är framme kan man ju skala ner till en eller två T20 och sedan får SL improvisera. (fast den

metoden gillar inte jag så mycket.)
Solklart bestämmer SL hela tiden om plus och minus i det ena och det andra. Det är ju lämpligt att en lärling har lättare att

hugga ett bra hugg i en halvlängdsman än ett gråtroll...

Som Elendiar har sagt (skrivit) så kan man ju lägga in zoologi om man vill hugga ett djur på nåt farligt ställe.
OBS!
Alla slag är dolda, så att SL kan ändra för att få det jämnt och bra på olika sätt.

Inget som jag har skrivit är testat i spel. Så alla reglerna kanske inte funkar. Men jag tycker ändå att det är en bra

grundidé hur det ska fungera.

Jag har aldrig spelat något högre än Lärling, så jag vet inte alls vad som är lagom förbättringar per YN.
Jag tycker att grundidéerna på förbättringar här är okej, fast jag vet inte riktigt när man ska få dem...
Så skicka mycket gärna idéer och förbättringar.
Testa gärna reglerna.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Zoologi var verkligen en usel färdighet för ändamålet... finns det ingen bättre?

Men vad det gäller yrkesbegränsningen så är väl DoD6 fyllt av yrkesbegränsningar som är till för att motarbeta kobolderi? Eller?
 

Jaimi

Veteran
Joined
2 Mar 2002
Messages
4
Location
Umeå
Jag tycker att om man lyckas med att smyga ända fram och fienden inte upptäcker en så kan man ju ha ett par sekunder på sig att sikta och göra sig bered. man kan typ få + 10 på Fv eller nåt sånt. och kanske + nåt i skada.
Annars så har jag gjort en lönnmördare (yrke). Jag kan inte skicka med filen men iallafall så kan han/hon endast misslyckat om man får 20. om man kommer över sitt FV så är det normal skada och under sitt FV så är det dubbel. Om man får perfekt slag så kanske SL (jag) tillåter att man lyckat döda offret direkt.

I vapen väg så tycker jag att ban kan ävända dolk och svärd.
För tänk dig att du har ett bred svärd eller nåt, och står bakom en annan. Då kan du ju vända svärdet åt "fel håll" och sticka det I ryggen.

Det är i alla fall vad jag tycker. Sen är det ju upp till var och en.
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Oj engelska...

Nu blev det avancerat/images/icons/smile.gif Jag personligen (och kanske fler orkar inte läsa alla svar) anser att man inte behöver allt för utstuderade regler för att ta död på någon bakifrån. Lyckas man smyga fram bakom personen räcker det med ett mycket enkelt slag för att döda/knocka offret. Detta för att inte göra spelandet onödigt komplicerat med tanke på att det faktiskt inte är särskillt svårt att ta död på någon bakifrån bara man har rätt "verktyg". Meningen med det här var inte att säga att dina regler var dåliga utan bara att visa att mycket kan gå bra utan massor av tärningsslag som segar ner spelandet.
 
Top