Backerkit?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Så, vad tror ni, finns det några fördelar med den plattformen framför Kickstarter? För att ge ut svenska rollspel då, både på svenska och engelska.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Är inte Backerkit något som används för att organisera inköpen och frakt åt kickstarters primärt?
Jo, jag trodde det, men:
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Ja, de har breddat sig.
Kanske att det har fördelar för kreatörerna, s.a.s. bakom kulisserna?
I princip är det väl bra med konkurrens, så att Kickstarter inte blir förstyva i korken.
Men som användare tycker jag mest det är jobbigt att behöver hålla koll på flera sajter för att se vad som är intressant. Så den enda jag aktivt tittar på är Kickstarter, eftersom den fortfarande är störst. De övriga - Indiegogo, GameFound, BackerKit - går jag bara till om jag får info om en kampanj från annat håll.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
156
Plattformar som både Backerkit och Gamefound har relativt många fördelar gentemot Kickstarter.
Billigare, inbyggda pledge managers, bra support mm är sådant utgivare har nytta av.

För specifikt svenska utgivare är dock den stora frågan den om publiken, då det är en relativt liten grupp människor i Sverige som backar spel på kickstarter.

Fria Ligans absolut största kickstarterkampanjer har dragit ungefär 600 - 800 backare från Sverige. Undantaget är (självklart) Drakar och Demoner som drog nästan 4000 svenska backare. Mindre förlag så som Helmgast eller Eloso drar ungefär 4-500 svenska backare på sina större kampanjer, och ligger med andra ord inte så fasligt långt efter Ligan på den svenska arenan trots långt mer begränsade resurser.

Drakar och Demoner kickstartern drog dessutom över 1000 personer som aldrig tidigare backat en Kickstarter, vilket är enormt högt (och den absoluta majoriteten av dessa är förmodligen svenska backare som registrerat konto på Kickstarter specifikt för att backa DoD).

Så, om man som svensk rollspelsutgivare kan sikta på 4-500 backare på Kickstarter för en större kampanj, hur många av dessa riskerar man att förlora om man byter plattform till Backerkit eller Gamefound? En skillnad på 100 backare i det läget har en oerhört stor påverkan, och frågan är ju om eventuella plattformsmässiga fördelar kan väga upp den potentiellt stora nackdelen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Plattformar som både Backerkit och Gamefound har relativt många fördelar gentemot Kickstarter.
Billigare, inbyggda pledge managers, bra support mm är sådant utgivare har nytta av.
Ja, det var främst detta jag var nyfiken på. Det är rätt mycket administration där.

För specifikt svenska utgivare är dock den stora frågan den om publiken, då det är en relativt liten grupp människor i Sverige som backar spel på kickstarter.

Fria Ligans absolut största kickstarterkampanjer har dragit ungefär 600 - 800 backare från Sverige. Undantaget är (självklart) Drakar och Demoner som drog nästan 4000 svenska backare. Mindre förlag så som Helmgast eller Eloso drar ungefär 4-500 svenska backare på sina större kampanjer, och ligger med andra ord inte så fasligt långt efter Ligan på den svenska arenan trots långt mer begränsade resurser.

Drakar och Demoner kickstartern drog dessutom över 1000 personer som aldrig tidigare backat en Kickstarter, vilket är enormt högt (och den absoluta majoriteten av dessa är förmodligen svenska backare som registrerat konto på Kickstarter specifikt för att backa DoD).

Så, om man som svensk rollspelsutgivare kan sikta på 4-500 backare på Kickstarter för en större kampanj, hur många av dessa riskerar man att förlora om man byter plattform till Backerkit eller Gamefound? En skillnad på 100 backare i det läget har en oerhört stor påverkan, och frågan är ju om eventuella plattformsmässiga fördelar kan väga upp den potentiellt stora nackdelen.
Ja, det där stämmer ju absolut (även om Helmgasts bästa KS drog över 900 svenska backare och vår Ereb Altor-KS kan nog komma över 600) men det var därför jag lade till att spelen då bör vara översatta till engelska. Själv hörde jag talas om Backerkit första gången för några dagar sedan och trodde fram tills idag att det enbart handlade om just pledge manager.
 
Last edited:
Joined
20 Oct 2023
Messages
156
Ja, det var främst detta jag var nyfiken på. Det är rätt mycket administration där.



Ja, det där stämmer ju absolut (även om Helmgasts bästa KS drog över 900 svenska backare och vår Ereb Altor-KS kan nog komma över 600) men det var därför jag lade till att spelen då bör vara översatta till engelska. Själv hörde jag talas om Backerkit första gången för några dagar sedan och trodde fram tills idag att det enbart handlade om just pledge manager.
Det bör ju finnas en orsak till att MCDM, Monte Cook, Evil Hat mfl väljer att crowdfunda på Backerkit framför kickstarter. Men samtliga dessa har ju stora följarskaror som de byggt upp under lång tid, som de sannolikt kan ta med sig till den plattform de upplever att de får bäst deal på. Jag tror nog Fria Ligan också skulle kunna lansera en crowdfunder på Backerkit och ändå nå stor framgång, då det finns en etablerad internationell publik som följer deras utgivning.

Men om man saknar det, och kommer ut som relativt ny eller okänd (även om man har flera års erfarenhet i bagaget), så tror jag att det snarare kan vara en avgörande nackdel att välja en av de mindre plattformarna även om man får bättre villkor. Antalet personer som använder Backerkit men inte också använder Kickstarter är nog enorm litet, medans antalet människor som aktivt använder Kickstarter men aldrig ens hört talas om Backerkit sannolikt är rätt stort.

Så att välja en mindre plattform är nog egentligen bara möjligt för de som har en stor etablerad publik att ta med sig till den plattformen.

Edit:

redigerade en felaktig uträkning.

Ereb Altor hade hamnat på tredjeplats i finansiering och femteplats i backartal på Backerkit om man tar den kampanjens nuvarande siffror från Kickstarter och jämför med aktiva kampanjer på backerkit. Jag skrev att de hade hamnat på andraplats i finansiering, men min fredagshjärna räknade fel på lite drygt 3 miljoner kronor där.

Summa summarum, om Ereb Altor hade gått på Backerkit istället för Kickstarter, och gått lika bra där (vilket den förmodligen inte hade gjort, men låt oss anta) så hade det alltså varit ungefär den fjärde största aktiva kampanjen på hela plattformen.
 
Last edited:

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Som konsument letar jag inte på kickstarter efter projekt utan följer en länk till det jag vill stötta. Tror de flesta gör så. Så länge det inte är superjobbigt att registrera mig så klagar jag inte. Min förtroende är riktat mot fria ligan eller Helmgast eller vem det nu är när det gäller kvalitet, frakt och om det kommer i tid.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Om de har inbyggda pledgemanagers och erbjuder en faktisk helhetslösning så låter det sjukt intressant för mig om jag vill crowdfunda ett eget projekt i framtiden.

Vad gäller att backa projekt är jag precis som Gute. Jag letar inte aktivt efter saker på kickstarter (och jag avreggar mig på alla mail efter att jag väl fått det jag backat).

För mig är det att jag ser någon länka till kampanjen på ett forum, eller på facebook, eller twitter och sen följer jag länken och reggar mig om det behövs.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Kickstarter är störst och så dominerande att blivit ett eget verb och det där stora etablissemanget ska inte underskattas ur konsumentperspektiv. Att bara behöva säga "ja, fast det är på en annan plattform, men lite samma sak" kommer man tappa en del personer på, speciellt de inte redan frälsta och vissa kan till och med missa för att de inte hittar (för de kollar på Kickstarter).

Nu är det kanske inte så att många letar just spel direkt där (iaf inte bland svenskar) men har du en Kickstarter som är framgångsrik och pushas av plattformen finns det ett mervärde. Till exempel får du rekommendationer och kan upptäcka nya Kickstarters och om du redan backar saker lär du vara inloggad och då är chansen stor att du får syn på ett nytt spel! Du kan också följa skapare på Kickstarter, så då får du en notis om något nytt kommer upp, vilket inte är helt ovanligt att folk gör. De tappar man genom att byta plattform. Så finns den gamla hederliga klassikern "jag har redan ett konto där!" Det ska aldrig underskattas hur mycket bortfall man kan få bara av att be någon skaffa ett nytt konto (även om det tillåter Google eller Facebook-login som Backerkit gör) någonstans.

Det är lite som Steam vs Epic/GOG osv. De gör samma sak, men dominansen från en gör att många tycker att det är bekvämt och att vissa ibland får ett fanboy-beteende för en plattform och bara vägrar använda något annat. Det var ju en grej att folk t ex vägrade att köpa ett spel på Epic Games för att det inte var på Steam, trots att många indie-studios valde Epic just för att de gav en bättre deal (och ja, det finns problem med Epic-launchern men vissas fanboy-beteende var absurdt).

Men, jag tror att där man har störst potential att utvärdera/använda BackerKit är för supplement! Redan där är målgruppen (oftast) mindre och mer nischad och därför mycket mer öppen för att använda något annat. De kommer ju inte heller nödvändigtvis leta efter det på Kickstarter. Om du också redan använt BackerKit som Pledge Manager till en existerande produkt har du också en mycket större chans att få folk att använda det (gärna om det är till samma spel), för då har de redan ett konto och är inte helt obekanta – så är man sugen är mitt tips att köra BackerKit som Pledge Manager om ni kan om ni är intresserade på det!
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
363
Location
Stockholm
Backerkit slog ju på stort med Gloomhaven Festival som de hade som målsättning skulle bli den största crowdsourcingen någonsin. Den målsättningen gick ju sådär minst sagt och slutade nästan lite pinsamt för Cephalofair games och Backerkit som plattform.

Kickstarter och Gamefound har i grunden en större publik, Backerkit har nog en resa kvar innan de ens nämns i samma andetag som dessa - som i sin tur är mil ifrån varandra i kännedom/user base.

Gabriellas tips om att ha en uppföljande kampanj på Backerkit om man redan använder dem som pledge manager är sund!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Känns överlag som Gamefound är på uppgång. En del av de projekt jag följde på Kickstarter satsar nu på Gamefound istället.
Har dock använt Gamefound rätt lite själv än så länge men räknar med att det blir mer framöver.
 
Top