Nekromanti Babylon 5

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag måste börja med att be Babylon 5 och alla dess fans om ursäkt. Jag tror jag har varit väldigt nedvärderande och föraktfull mot serien tidigare, utan att ha sett ens ett helt avsnitt.
Det förhåller sig nämligen så här att jag nu i helgen hade ett B5-marathon med mina närmaste vänner, vi såg hela första säsongen och jag blev frälst! Satan så bra serie, om ni ursäktar svordomen. Jag trodde den skulle vara en blek kopia av Star Trek (vilket enligt min egen uppfattning är ett väldigt dåligt betyg) men den visade sig vara väldigt mycket bättre.
Den har så mycket mer än det jag har sett av Star Trek i karaktärs-, handlings- och intrigväg. Handlingen är skönare eftersom den handlar om diplomater och vanligt folk, inte kaptener och deras besättning (jag vet, jag har inte sett alla Star Trek-serier). Ambassadörerna G'kar och Londo, samt befälhavaren och hans säkerhetschef är nog IMO de färgstarkaste karaktärerna, men det finns flera andra härliga personligehter. Alla verkar ha smutsigt mjöl i påsen på ett eller annat sätt, det finns inga helgon. Jag gillar verkligen att de utvecklas så mycket hela tiden (i första säsongen i alla fall) och att de har väldigt många olika sidor. Det är det här som gör serien så sevärd. Dessutom så känns alla intriger vettiga och trovärdiga och många avsnitt är rena guldkorn. Jag gillade verkligen avsnittet i första säsongen där arbetarna går ut i illegal strejk, till exempel.
Jag vill helt enkelt rekomendera serien varmt för alla som inte har sett den och som kanske precis som jag hade har negativa förutfattade meningar om den. Jag undrar också vad de som inte gillar B5 ogillar med serien. Hur är de övriga säsongerna (inga spoilers tack)? Men mest ville jag nog bara uttrycka min uppskattning för babylon 5 här på forumet. B5s första två säsonger finns att köpa på DVD, om man inte kan komma över dem på annat vis.

/Balderk, som knappt kan vänta på att se säsong 2
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Okey...

För först & främs erkäna att jag är nog välldanns smal när det gäller refferenser till till serier som B5 & sådanat... Har inte sett så välldans mycket av de här serierna..
Men efter att ha läst det här inlägget så kan man ju inte bli nått annat än nli intresserad av att se lite mer av den här sortens serier...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Sent ska syndaren vakna...

Nu fattas det bara att du får upp ögonen för Farscape, Jeremiah (som jag iofs fortfarande inte tycker har ett dugg med originalet att göra), Firefly, Carnivale och MST3k också så kan vi snart prata med dig som en civiliserad person...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Sent ska syndaren vakna...

haha. det känns dock som serier som är jobbiga att få tag på. :gremsmile: Utom möjlugtvis Farscape som jag faktiskt hört talas om. :gremlaugh:
Jag har ju en hel del säsonger kvar att se av B5 dock, hur är dom? Håller de samma klass? Är de bättre? Känns ju i alla fall som att saker och ting kommer igång på allvar i säsong 2.

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Bra!

Men jag vet ju inte så mycket om andra liknande serier. Så se B5 om du ska se nått.

/B
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sent ska syndaren vakna...

"Jag har ju en hel del säsonger kvar att se av B5 dock, hur är dom? Håller de samma klass? Är de bättre? Känns ju i alla fall som att saker och ting kommer igång på allvar i säsong 2."

Säsong 2... ehrm... är fortfarande en piss i Mississippi om man jämför med säsong 3 och 4, och det trots att saker och ting, som du så mycket riktigt säger, kommer igång på allvar i säsong 2.

Det blir bättre. MYCKET bättre.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Sent ska syndaren vakna...

Det blir bättre. MYCKET bättre
Oj, det låter ju mycket lovande... Damn you! Nu gjorde du ju mig ännu sugnare!

/Balderk, som fasar över att säsong 3-4 inte finns på dvd än
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sent ska syndaren vakna...

"som fasar över att säsong 3-4 inte finns på dvd än"

Det gör de, om du är villig att privatimportera region 1. Gissa vad som står i min hylla? :gremgrin:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Sent ska syndaren vakna...

Säsong 3 kostar 43 euro på Amazon.de, säsong 2 kostar 40. Jag tror de är region 2 eftersom (a) det inte står något annat, och (b) de har både tyskt och engelskt tal - dock inte svensk text.
 

Haplo

Veteran
Joined
27 Feb 2003
Messages
35
Re: Sent ska syndaren vakna...

Säsong 3 kostar 43 euro på Amazon.de, säsong 2 kostar 40. Jag tror de är region 2 eftersom (a) det inte står något annat, och (b) de har både tyskt och engelskt tal - dock inte svensk text.
Amazon.de är ett bra val om man ska ha B5. De är billigast därifrån. Man måste dock stå ut med tyskt omslag. Eftersom vi redan skaffat säsongerna 1-3 därifrån, och har 4:de på kommande, så kan jag informera följande:

- De är region 2, och jo, engelskt och tyskt ljudspår.
- De har svensk textning. Tyvärr är den aningen dålig, men svensk i alla fall.

Roligt med nya B5-anhängare. Min favoritserie, utan tvekan. Den första säsongen är faktiskt den tråkigaste, men trots det väldigt viktig. Det märker man sen när man ser serien andra gången. Men säsongerna 3 och 4...oj, oj...i dem finns det avsnitt som ger en rysningar bara man tänker på dem.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Sent ska syndaren vakna...

Det gör de, om du är villig att privatimportera region 1. Gissa vad som står i min hylla?
Säsong 1-2? :gremsmile:

Om du nu har säsong 2-4, känner du inte för att skicka upp dem hit till Umeå för utlåning? :gremlaugh:
Näe tänkte väl inte det.

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Sent ska syndaren vakna...

Oj! 40 och 43 euro var ju väldigt billigt. På CDon kostar säsong 2 895 spänn. Hmm, jag får överväga mina alternativ.

Någon som känner till nått ställe man kan köpa dem billigt på i göteborg? I och för sig skulle jag nog inte ha råd att köpa dem under gothcon.

/Balderk
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Sent ska syndaren vakna...

Gissa vad som står i min hylla?
Jag har rubbet på VHS och i digital form.

Jag skulle kunna tänka mig att låna ut rätten till VHS-kassetterna (dvs jag förbinder mig att inte titta på dem under lånetiden) och låna ut innehållet i digital form (vilket är OK eftersom jag då överlåtit rätten att titta på det och rätten följer som jag förstått det innehållet, inte paketeringen). Det är nog den mest praktiska lösningen, då behöver man inte skicka en flyttkartong kassetter till någon som man "bara" känner via internet.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Sent ska syndaren vakna...

Jag skulle kunna tänka mig att låna ut rätten till VHS-kassetterna (dvs jag förbinder mig att inte titta på dem under lånetiden) och låna ut innehållet i digital form (vilket är OK eftersom jag då överlåtit rätten att titta på det och rätten följer som jag förstått det innehållet, inte paketeringen). Det är nog den mest praktiska lösningen, då behöver man inte skicka en flyttkartong kassetter till någon som man "bara" känner via internet
Jo, det skulle ju vara bra. Men jag har kompisar som kan få tag på det smidigare så det kommer nog inte behövas. Men jag kan ju ha dig som backup :gremsmile:

/Balderk
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Sent ska syndaren vakna...

Någon som känner till nått ställe man kan köpa dem billigt på i göteborg? I och för sig skulle jag nog inte ha råd att köpa dem under gothcon.
Finns ju ett par ställen som skulle kunan ha dem:
SF-bokhandeln
MovieLine (Inte direkt billiga)
Och kanske kanske Dolores serier, men räkna inte med det.

/Ulfgeir
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Jag undrar också vad de som inte gillar B5 ogillar med serien."

Allt ser töntigt ut, alla säger töntiga saker, alla som säger att jag borde kolla på serien är töntar och dessutom har jag aldrig orkat se knappt ens ett helt avsnitt utan att slå över till bakisrepriserna av Baren.

Och då är jag ändå en rollspelande, f.d programmeringsstuderande och serietidningsläsande 21-åring i Sverige. Jag borde ha rätt hög tröskel innan något väller över töntgränsen, men B5 står jag bara inte ut med. Det är som bandyspelande ölkillar som viftar med armarna till mainstreamtrance och tror att det är en klubbkväll. Det är bara mer töntighet än vad man klarar av.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Allt ser töntigt ut, alla säger töntiga saker, alla som säger att jag borde kolla på serien är töntar och dessutom har jag aldrig orkat se knappt ens ett helt avsnitt utan att slå över till bakisrepriserna av Baren
Med ett sådant omdöme om en BRA SF-serie, vad anser du då om de olika Star Trek-sakerna?

/Ulfgeir
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
det som stör mig med B5 är att man måste ha sett alla(okej kanske man inte måste men man måste ha sett flertalet) av avsnitten för att kunna hänga med i serien

om man tittar på ST så är det inte så nog hur många avsnitt man har sett
"oj titta en ny karaktär, hon var snygg, kan det vara seven-eleven*?" typ

<font size="1">* jag vet, seven of nine </font size>
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
det som stör mig med B5 är att man måste ha sett alla(okej kanske man inte måste men man måste ha sett flertalet) av avsnitten för att kunna hänga med i serien
Det är ju det som gör den bra, att det faktiskt händer något. Det är samma sak i Farscape, jag har sett folk vara helt lost där efter att ha hoppat över tre avsnitt.

Jag vill ha en story som går framåt, som utvecklas.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jo men man borde ju även kunna missa ett eller ett par stycken avsnitt utan att gå och bli av med kontroll över serien
 
Top