Nekromanti Babylon 5 - I've Found Her

Krille

Lord
Jag har just laddat ner rymdflygssimulatorn "I've Found Her Freeware", som bygger på Babylon 5. Spelet finns att ladda ner från följande adress:

http://www.hgservers.com/ifhsetup.exe

Och sidan borde finnas på

http://ifh.firstones.com/

när den fungerar. Fast just nu är den apkajko, och lyckades hitta den genom att rota runt på den ryskspråkiga sidan.

Så här ska installeras och provas! Betyg kommer inom kort!

Krille

Lord
Första intryck

...så det här spelet är gjort av ryska amatörer på deras fritid? Jösses - det är ju riktigt professionellt! Grafikmotorn är kanske inte världens mest moderna, men det är rätt gott om polygoner! Ljuseffekter och skogga och hela det där köret i lagoma mängder, en stjärnbeströdd bakgrund och stora gosiga och runda planeter. Dessutom finns det faktiskt en voicecast - japp, de pratar i spelet. Och det är gjort av ryska amatörer? Scheezus! Fler ryska amatörer inom spelindustrin, säger jag bara!

Så vad får man för 210 meg nerladdning? Man får en träningskampanj som utspelar sig under 2248 och en uppdragskampanj från 2254 (TV-serien börjar 2258 som jämförelse). Man får flyga 'Furys och de har tröghet! Bara det ger det ett jätteplus i min låda.

Observera att jag inte har kommit så långt - detta är bara ett första intryck - men det är ett spel som jag definitivt kommer att spela mer av.

Rent dåligt är att det inte finns någon nätverksvariant eller snabbskirmish i denna utgåva. Det kommer kanske senare, men inte här.

Andra dåliga egenskaper är att man definitivt bör ta sig tid med att leta upp alla kontroller. En massa kontroller kommer instruktören nämna under träningen, men en del refereras till per namn och inte vilka tangenter de är (autopiloten ligger under CTRL-A, men det nämndes aldrig, utan det fick man kunna). Gasen är bakvänd också på min Saitek X-45. Jag vet inte om det går att vända på axeln, men det käns skevt att dra spaken bakåt för att gasa framåt.

Det bra då? Ja, det är ju som sagt var 'Furys, Babylon 5 och tröghet, kombinerat med prydlig och ren grafikmotor, om än inte med dimeffekter och speglingar och gud vet vad (sånt förekommer ju inte så mycket i serien heller, så det är lugnt för min del).

Det är vrålsvårt att hantera 'Furyn i tröghetsläge. Trycker man för hårt på gasen så kan man lätt gasa bort sig, vilket är dödligt i hyperrymden. Så var lätt på gasen.

Så... betyget:

Grafik: VG. Prydlig, inte senaste modellen, men snabb och mycket polygoner. Heads-upen är rätt ful, utom sensorbollen som är prydlig, funktionabel och... tja, jefligt praktisk. Men resten är snyggt.
Ljud: G. Musiken är huvudsakligen Chris Frankes musik från serien, och rösterna är hyfsade. Jag har hört sämre i spel som kostar pengarna, om man säger så.
Spelbarhet: G. Än så länge. Det kan höjas när jag får mer koll på 'Furyn.
Värde för pengarna: MVG. Kom igen, va! Det är gratis! Mer värde för pengarna än så här kan man inte få!

Krille

Lord
Kajko länk

På grund av att någon sabbat webbplatsen stenhårt och hgservers inte tillåter vissa refererare så kommer här länken till den ryska sidan med länken till spelet:

http://ifh.firstones.com/index-r.shtml

Det är den första länken i texten under 26 december, inte den andra som det står Download i, som leder till nerladdningen.