Nekromanti Baali i nutiden.

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad sysslar WoD-gosingarna Baali med nuförtiden? (Utom sina gamla vanliga projekt att nedkalla Ondskans furste och klättra upp i himlen och diablisera Gud, då). Har de gått samma väg som Salubri och Cappadocians (Ärat vara deras namn), eller lever de och frodas i nåt mörkt helveteshål nånstans?

- Ymir, vill fylla igen luckorna i WoD-kunskapen.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Djävuls dyrkarna i nutid..

Hmmm... Baali... nä dom försöker väl frammana den onde själv och allt annat ont elakt man kan komma på... Dom är inte döda ialla fall men dom är inte direkt så värst aktiva heller... svjv så kröp dom tillbaka efter någon offensiv runt 1300 talet, dom blev typ näst intill totalt utslaktade och flydde för att växa och bli starka igen, för att sen slutligen göra en ny attack (som troligvis också kommer misslyckas, somliga lär sig alldrig /images/icons/tongue.gif)

Vad jag vet så finns dom med i Storytellers Handbok (som i övrigt är en bra bok, förutom att dom innehåller True Brujahs, fy ush!!)

Btw så står det att det finns (minst) 7st Salubris kvar, anser själv att dom aldrig borde funnist...

Nightfang som tror sig kunna allt om WoD (när han igentligen har mer fel än man kan ha...)

If you find you are falling into madness - dive
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Re: Djävuls dyrkarna i nutid..

Beroende på hur Chaos factor slutar/slutade, så är de väl antingen fortfarande rätt inaktiva eller väldigt aktiva... /images/icons/smile.gif
Ska väl inte säga så mycket, ifall nån tänkt spela det äventyret, men Baali var ju inblandade där..

/Raistlin
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Gud, Satan och splittringar..

"dom försöker väl frammana den onde själv"

- En grej jag inte riktigt greppat ännu; har det alltså "tilldelats" plats för en Gud och en Djävul i WoD, officiellt? Eller är det bara antydningar fortfarande? Jag vet att jag hajade till lite när jag läste om Golconda och lvl 9 i Daimonion (heter det så?). (dessutom lär ju de riktigt gamla och hemska vampyrerna ha ca 10 i dicipliner - vad faen skulle det då vara? /images/icons/wink.gif).
Det jag menar är att det är lite otaktiskt (läs: förtar stämningen) om de faktiskt, direkt eller indirekt, sagt att det finns en Djävul och en Gud. Resten av kosmologin bleknar lite då, tycker jag.

"som i övrigt är en bra bok, förutom att dom innehåller True Brujahs"

- Jag tyckte att de passade in ganska bra om man läser om splittringen i Brujah-klanen. Annan intressant splittring i Tzimitsceklanen med kul antydningar om att Vissiccitude är en "sjukdom".

//MiDNiGHT. - Min nya deodorant heter 'Cobolt'. Klå det!

 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Oh my God!

"det är lite otaktiskt (läs: förtar stämningen)"

Vilken jäkla stämning? (Det är WoD det här)

Men särskilt ologiskt skulle det väl kanske inte vara.

Tänkte på Anne Rice's böcker. Lestat tjatar ju i tid och otid om att han förkastad av gud yadda yadda yadda...

Skulle ju kunna ge kanske ett litet stänk av skräck om vampisarna visste att the big satan himself skulle låta deras själar brinna i helvetet om de skulle gå och avlida en gång till + att de är fördömda och den goda makt som skulle kunne rädda dem inte har något som helst intresse av att göra detta.

bara en tanke...

Och förresten, startar inte Vampires kosmologi med hela den där Kain prylen... och han om någon var ju biblisk (eller gamla testamentisk iaf).
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Goddamn!

"Vilken jäkla stämning? (Det är WoD det här)"

- Spelet är vad man gör det till. En bra SL = stämning i WoD. När man läser i böckerna är det ganska OK stämning också. Men jag förstår vad du menar.

"Tänkte på Anne Rice's böcker. Lestat tjatar ju i tid och otid om att han förkastad av gud yadda yadda yadda.."

- Det är skillnad på att säga att "många vampyrer tror att de är förkastade av Gud." och "många vampyrer är förkastade av Gud."
I statement 1 har man sagt att de tror att de är förkastade, men man har inte nämnt om det finns en Gud.
I statement 2 har man inte sagt att de tror att de är förkastade, men man har sagt att det finns en Gud.
Rent kosmologiskt är nummer 1 bättre, då mystiken försvinner vid ett direkt påstående, som 2.

"Skulle ju kunna ge kanske ett litet stänk av skräck om vampisarna visste att the big satan himself skulle låta deras själar brinna i helvetet om de skulle gå och avlida en gång till + att de är fördömda och den goda makt som skulle kunne rädda dem inte har något som helst intresse av att göra detta."

- Låter som ett uppsalg på en härlig In Nomine/WoD-crossover. Smaskigt värre. *får elaka ideer* /images/icons/wink.gif

"Och förresten, startar inte Vampires kosmologi med hela den där Kain prylen... och han om någon var ju biblisk (eller gamla testamentisk iaf)."

- Cain (engelska namnet) dödade sin bror Abel av avundsjuka, då Abels gåva till gud var mer uppskattad. Sandmans tolkning av situationen och vad som hände efteråt krossar! /images/icons/wink.gif
Hur som helst är det så att "Book of Nod" tar upp den tråden: att Gud straffade Cain med vampyrismen och allt eftersom generationerna glider neråt så tunnas blodet och förbannelsen ut. Alltså: Det "Book of Nod" säger är i princip att "många vampyrer tror att det gick till så här..", inte "det var de facto så här det hände".
Bra val, tycker jag.

//MiDNiGHT. - Läs Book of Nod om ni är intresserade av V:tM, den ger många uppslag och ett hum om hur vampyrer ("bildade" sådana) tolkar sin tillvaro.

 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Salubris i Sverige

En av Salubrisarna finns förövrigt i Sverige, nästan granne med mig till och med. WW beskriver stället som en avlång ö i en avlång sjö i Sverige.

Hmm, undrar var det kan vara...

/staffan, som vampyrlajvar i jönköping

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Gud, Satan och splittringar..

Faktum är att det finns ett inofficiellt tillägg till WoD där man spelar just änglar eller demoner. Känns rätt tattigt när jag tänker efter. Jag tror inte att det är värt mödan att leta reda på det, men ni bestämmer själva över era liv. Finns ett spel där man spelar Highlanders också.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Gud, Satan och splittringar..

"Faktum är att det finns ett inofficiellt tillägg till WoD där man spelar just änglar eller demoner. Känns rätt tattigt när jag tänker efter. Jag tror inte att det är värt mödan att leta reda på det, men ni bestämmer själva över era liv. Finns ett spel där man spelar Highlanders också."

- Du glömde the Crow adaptionen som också (inofficiellt, förstås) finns till WoD. /images/icons/tongue.gif
Fast om jag förstod Mummy rätt, så kommer snart den officiella lanseringen av "the Crow" ala WoD.. /images/icons/wink.gif

//MiDNiGHT.

 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Re: Salubris i Sverige

Hmm... En Baali på visingsö... coolt!!!

Var f*n gömmer man sig där igentligen...


/staffan, som vampyrlajvar i jönköping
By nightar du eller??

Nightfang som också lajvar i Jönköping... men inte by night...


If you find you are falling into madness - dive
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kain und Abel

Abel Kain, tanzen tanzen tanzen...

Hur är det i The Dreaming? jag vet vad Kain och Abel har för sig där.. men hur hamnade de där egentligen?

Står det nånstans?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Baali?

Hmm... En Baali på visingsö... coolt!!!

var det du eller han som sa fel?
han: Salubri
du: Baali

måste ju veta om spelarna ska dö eller ... dö.. när de kommer till visingsö... :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Adaptioner och mojs

Den bästa är ju ända WOD: Simpsons

det är häftigt..

spelbart? .. vet inte.. för läskigt för att jag ska våga pröva det..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Kain und Abel

Jodå det står i ett avsnitt i 'The Kindly Ones'. Kort samanfattat så slog Cain ihjäl Abel, men när Abel skulle hämtas av Death så fick han ett erbjudande att samla hemligheter i the Dreaming istället. Så efter ett tag kom även hans bror Cain dit och fick i uppdrag att vakta mysterier. Och det ljuvliga med Cain är ju att han förekommer väldigt ofta i andra DC comics - har även sett en jävligt kul ruta i en Mega Marvel, under någons bröllop där Death kommer för att önska lycka till paret.. /images/icons/wink.gif

//MiDNiGHT. - Yes! Tre skivor samlad instrumental Jazz. Nu blir det CoC!

 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Re: Kain und Abel

vems bröllop?
det skulle vara kul att veta...
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Herregud, vampyrsatan...

"har det alltså "tilldelats" plats för en Gud och en Djävul i WoD, officiellt?"

Som vanliga kan jag egentligen bara tala för Vampire och Werewolf. I Werewolf finns varken Gud eller djävulen i jude-kristen form, bara Gaia, Wyrm, Weaver, Wyld och hela andevärlden. Som jag har förstått det är svaret i Vampire officiellt "njaej", med en lutning åt "ingen vet". Vad vampyrerna TROR och inte tror är inte riktigt värt att diskutera, eftersom det finns nästan lika många åsikter om det som det finns vampyrer.

Det finns ju Kain- och Abel-myten, en jude-kristen föreställning, som många vampyrer accepterar med en nypa salt (med vissa undantag: Assamiterna, Ravnos och Setiterna har sina egna skapelsemyter). Men det enda som officiellt bekräftar den är generationsstrukturen, som visar att det finns en första vampyr... men hur kan man veta att det är Kain?

Sen fick White Wolf något slags ryck för ett antal år sedan där de gick in för att ingående beskriva demoner och demoniska krafter, som tydligt tilldelade djävulen en plats i kosmologin. Sen fick de ett till ryck och förstod att existensen av ren ondska förstörde den subjektiva moralfrågan som hade funnits i Vampire sedan grundandet och de tonande ner det infernaliska med tredje utgåvan. Jag skulle bli förvånad om vi någonsin hör något mer officiellt om Baali efter den nya Storytellers Guide.

Så liksom det mesta i Vampire är gud- och djävuls-frågan subjektiv och mystisk. Precis som i verkligheten, när jag tänker efter.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Goddamn!

"Hur som helst är det så att "Book of Nod" tar upp den tråden: att Gud straffade Cain med vampyrismen och allt eftersom generationerna glider neråt så tunnas blodet och förbannelsen ut."

Dessutom lägger Boken om Nod till en makaber detalj: att Kain offrade Abels kött och blod till Gud eftersom Gud hade bett honom att offra det käraste han hade... vilket jag tycker härskar. :)
 
Top